آفتاب

سرمدی: دولت می‌خواهد مشکلات مردم را با هزینه‌ اندک حل کند

سرمدی: دولت می‌خواهد مشکلات مردم را با هزینه‌ اندک حل کند

قائم مقام وزیر امور خارجه گفت: باور دولت تدبیر و امید بر پایه تعامل استوار است و بر همین اساس دولت بنا دارد مشکلات مردم را با هزینه‌های اندک حل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، دکتر مرتضی سرمدی در همایش «گرامی‌داشت سالروز خلق حماسه سیاسی در انتخابات دولت تدبیر و امید» که ظهر امروز، 26 خرداد ماه در سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیمای خراسان‌ رضوی برگزار شد، افزود: در حال حاضر با توافقات انجام گرفته، ایران به جایگاهی می‌رسد که این جایگاه توسط دشمنان خارجی در حال محدود شدن است.

او ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با توجه کامل به تمامی خط قرمزها و سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری مشخص کرده، نبایستی شاهد تحقیر ملی باشد و یا در چارچوب برخی از اقدامات، اسرار علمی کشور در معرض دسترسی نیروهای خارجی قرار گیرد.

سرمدی افزود: اما بایستی توجه داشت که تصویری غلط در ذهن دشمنان ایران وجود آمده که ایران دارای یک دولت درهم ریخته و در حال فروپاشی است، اما این‌گونه نیست.

وی گفت: همه براین موضوع واقف هستند که ایران قدرتمندانه، پس از سال‌ها تحریم و فشار با وجود همه اتفاقات و تحولات منطقه همانند جنگ هشت سال دفاع مقدس، در یک سو است و دیگر کشورهای دنیا در طرف دیگر قرار دارند.

قائم مقام وزیر امور خارجه با بیان این که «ایران ضمن حساسیت‌های دقیق، جایگاه خود را شناخته و سیاست مبتنی بر تعامل در پیش می‌گیرد» افزود: ایران به درجه‌ای از قدرت رسیده که همه کشورهایی که دوست ایران هستند، خواهان این بوده که قدرت ایران تثبیت شود و در شرایط بحرانی در صحنه حاضر شود.

سرمدی گفت: در حوزه دیپلماسی، برخی‌ها اصل را بر تقابل قرار داده‌اند، درصورتی که لازمه دیپلماسی تعامل بوده، اما در موقعیت‌هایی که تعامل قابل اعتمادی وجود ندارد، می‌توان مقابله را وارد کرد، چرا که تعامل اصل است و اگر کسی باوری به دیپلماسی ندارد طبیعی است که تعامل را کنار می‌گذارد.

او عنوان کرد: باور دولت تدبیر و امید بر پایه تعامل استوار است و بر همین اساس دولت بنا دارد مشکلات مردم را با هزینه‌های اندک حل کند.

سرمدی با بیان این مطلب که «مهم‌ترین ویژگی دولت تدبیر و امید این است که مشکلات مردم را به صورت واقع‌بینانه حل کند»، اظهار کرد: بر همین اساس، تحقق این امر نیازمند عقلانیت، مشورت، برنامه‌ریزی و مدیریت است که این امر بایستی به دور از هرگونه فعالیت‌های تصنعی و کوتاه مدت باشد.

وی ادامه داد: دولت در این خصوص بنا را بر این گذاشته که در حوزه خارجی نیازمند چندین پیش‌نیاز هستیم که با توجه به این پیش‌نیازها است که موضوع سیاست‌های خارجه معنا پیدا می‌کند.

سرمدی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری در کنار دیگر مولفه‌های موثر در حوزه خارجی بر این تاکید داشتند که مولفه "قدرت" نیز مدنظر قرار گیرد، بنابراین اگر باور داریم که یکی از مولفه‌های قدرت، موضوع دیپلماسی است، بایستی به ملزومات آن نیز پایبند باشیم.

او با بیان این که «حوزه خارجی، حوزه رقابت و یا خصومت است» عنوان کرد: در این حوزه هرکس به دنبال حداکثر منافع خود بوده که بر همین اساس نمی‌توان حرکت‌های پرهزینه را وارد کرد و به طور غیردقیق عمل کرد.

وی تصریح کرد: با چندین حرکت سنجیده و دقیق، بحث مذاکرات سیاسی با تدبیرهای اندیشیده شده توسط وزیر امور خارجه، حضور رییس‌جمهور در سازمان ملل و طرح بحث خشونت و افراط‌گرایی، فضای تازه‌ای برای حرکت وزارت خارجه در بستر مناسب فراهم شد.

سرمدی افزود: در حال حاضر در دنیا اصلی‌ترین بخشی که در محافل سیاسی مطرح می‌شود این است که قدرت و جایگاه ایران بعد از توافق هسته‌ای بایستی چگونه محدود و مهار شود.

او افزود: همه دنیا به این موضوع واقف هستند که ایران برای مبارزه با مشکلات به جای جنگ، مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو را انتخاب کرد و این پیامی است که برای قدرت‌های بزرگ به عنوان پیام صلح جهان اسلام تلقی می‌شود.

سرمدی گفت: سایت‌هایی که برای برنامه‌های هسته‌ای ایجاد شدند از جمله دستاوردهایی است که قرار نیست در طی مذاکرات و به نتیجه رسیدن از ما گرفته شود.

قائم مقام وزیر امور خارجه عنوان کرد: ایران با تعامل و مذاکرات و نیز پایبندی بر حقوق خود، نگاهی تاکتیکی به موضوعات ندارد بلکه نگاهش استراتژیک بوده، که این نگاه استراتژیک نیز برخاسته از فهم صحیح است.

سرمدی با بیان این که «به واسطه نیاز به بحث توسعه اقتصادی، رویکرد اقتصادی نیز مدنظر سفارتخانه قرار گرفته» گفت: تلاش بر این است که کلیه افراد خدمتگذار در وزارت خارجه نیز با توجه به آموزش‌های لازم که به آن‌ها داده می‌شود، بتوانند در جهت تحقق و توسعه اقتصادی قدم بردارند.

وی افزود: تولید در کشور بایستی افزایش پیدا کند و این افزایش ایجاد نمی‌شود مگر این که به بازارهای بین‌المللی دسترسی داشته باشیم که بر این اساس بتوانیم با توجه به صادرات انجام شده از این طریق سرمایه‌های لازم را کسب کنیم.

انتهای پیام

کد N859676

وبگردی