آفتاب
امضای قرارداد هسته‌ای میان کره جنوبی و آمریکا

سئول باز هم نتوانست حق غنی‌سازی را از آمریکا بگیرد

سئول باز هم نتوانست حق غنی‌سازی را از آمریکا بگیرد

کره جنوبی و آمریکا به صورت رسمی یک قرارداد همکاری در زمینه مصارف صلح آمیز انرژی هسته‌ای به امضا رساندند که به سال‌ها مذاکرات فشرده میان دو طرف پایان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یونگ بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نسخه‌ی اصلاح شده‌ی قرارداد 1974را که کره جنوبی در ازای همکاری‌های هسته‌ای آمریکا به انجام تعهداتی مجبور می‌کرد به امضاء رساندند.

دو طرف با امضای این قرارداد به بیش از 4 سال مذاکره که کره جنوبی بر حق بازفرآوری سوخت هسته‌ای مصرف شده و غنی‌سازی اورانیوم پافشاری می کرد و آمریکا به دلیل نگرانی‌ در زمینه‌ی اشاعه‌ی تسلیحات هسته‌ای با آن مخالفت می‌کرد، پایان دادند.

قرارداد جدید نیز سئول را از بازفرآوری و غنی‌سازی اورانیوم منع می‌کند اما اجازه‌ی آغاز تحقیقات در زمینه فن‌آوری جدید برای سوخت هسته‌ای مصرف شده و غنی‌سازی اورانیوم با درصد پایین را دارد.

وزیر خارجه کره جنوبی در این باره گفت: ما احساس می‌کنیم این قرارداد جدید روابط ما را به سطح بالایی می‌رساند و پس از امضای این قرارداد دو طرف می‌توانند در حوزه‌های دیگری همکای کنند.

مونیز نیز تاکید کرد که آمریکا و کره جنوبی مدافعان حقیقی موضوعات منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای هستند.

انتهای پیام

کد N859647

وبگردی