آفتاب

دردسر حضور نخست‌وزیر رومانی در افتتاحیه «بازی‌های اروپا»

دردسر حضور نخست‌وزیر رومانی در افتتاحیه «بازی‌های اروپا»

رئیس‌جمهوری رومانی گفته که نمی‌دانسته نخست‌وزیر کشورش در «بازی‌های اروپا» حضور پیدا می‌کند؛ رویدادی که اکثر رهبران اتحادیه اروپا به خاطر نگرانی از سوابق حقوق بشری جمهوری آذربایجان، میزبان این بازی‌ها، از شرکت در آن اجتناب کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتور کونتا، نخست وزیر رومانی روز جمعه چند ساعت پس از آنکه از رای

عدم اعتماد در پارلمان جان سالم به در برد، برای شرکت در مراسم افتتاحیه «بازی‌های اروپا» به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای‌اش و الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی وی نیز در این افتتاحیه شرکت کردند.

روز جمعه پیش از آغاز مراسم افتتاحیه این بازی‌ها، اعتراضاتی علیه سوابق حقوق بشر جمهوری آذربایجان در شهرهای سراسر جهان برگزار شد.

کلاوس اوهانیس، رئیس‌جمهوری رومانی حضور پونتا در این بازی‌ها را «یک گاف سیاست خارجی» خوانده و گفت: اطلاعی از این سفر نداشتم.

دفتر نخست‌وزیری رومانی گفت، پونتا، گابریل اوپرا، معاون خود را از سه‌شنبه تا جمعه مسوول دولت تعیین کرده است. دفتر نخست‌وزیر رومانی دلیل این مساله را اعلام نکرد اما گزارشات رسانه‌ها حاکی از آن است که پونتا در ترکیه عمل جراحی زانو دارد.

پونتا که رهبری حزب حاکم «سوسیال دموکرات» را به عهده دارد اخیراً نامش در تحقیقات فساد مطرح شده است. پس از آنکه اوهانیس از پونتا خواست به خاطر این تحقیقات استعفا دهد و پونتا از این امر سر باز زد، روابط میان این دو رهبر مخدوش شده است.

دادستان‌ها گفتند، پونتا به پولشویی، سندسازی، فرار مالیاتی و تضاد منافع در سال‌های 2007 تا 2008 میلادی هنگامی که یک قانون‌گذار بود، متهم شده است. این در حالی است که درخواست لغو معافیت از مجازاتش ناکام مانده و وی از رای عدم اعتماد جان سالم به در برد.

در همین حال رادو ماگدین، مشاور سیاست خارجی پونتا که موضع حامی آمریکا دارد روز جمعه پس از شش ماه که از زمان انتصابش می‌گذشت، استعفا داد.

انتهای پیام

کد N859594

وبگردی