آفتاب
زخمی که بحران مهاجرت بر چهره اروپا نشاند؛

ایتالیا تردد پناهجویان به منطقه شینگن را آزاد می‌کند

ایتالیا تردد پناهجویان به منطقه شینگن را آزاد می‌کند

نشست اتحادیه اروپا در مواجهه با بحران مهاجرت در حالی ادامه دارد که ایتالیا همچنان خواهان تقسیم عادلانه سیل پناهجویانی است که به این کشور آمده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی  بی سی، صحبت درباره نحوه اسکان مهاجرانی که به اروپا پناه برده اند امروز سه شنبه در حالی در لوکزامبورگ ادامه یافت که وزرای کشور ایتالیا و فرانسه یک جنگ لفظی تمام عیار را از خود به نمایش گذاشتند.

این دو بر سر اسکان مهاجرینی که به منطقه مرزی «ونتیمیگنیا» پناه برده اند با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

یکی از موارد کلیدی که در این نشست به بحث گذاشته شد پیدا کردن طرحی برای تقسیم عادلانه پناهجویان بین ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپاست.

در این میان، ایتالیا و یونان که شاهد مهاجرت تقریبا ۶۰ هزار پناهجو به ویژه از لیبی بوده اند از دیگر کشورهای اروپایی می خواهند تا به طور مساوی بار میزبانی از آنها را به دوش بکشند حال آنکه برخی از این کشورها نظیر انگلستان، دانمارک و ایرلند می گویند که پناهجویان نباید به مقصدی غیر از آنچه که خود انتخاب کرده اند اعزام شوند.

در این میان، «ماتئو رنزی» نخست وزیر ایتالیا بار دیگر هشدار داد که در صورت عدم همراهی کشورهای اروپایی مجبور خواهد بود از طرح جایگزین یا همان «پلن بی» استفاده کند. اگرچه توضیحی درباره جزئیات طرح احتمالی ایتالیا داده نشد اما گفته می شود که در صورت شکست مذاکرات، دولت رم اقدام به صدور ویزای کوتاه مدت برای مهاجرین می کند تا به این ترتیب آنها به راحتی در محدوده شینگن تردد کنند.

به گفته رنزی این طرح به منزله زخمی است که بر چهره اروپا تحمیل خواهد شد.

در این میان، فرانسه دولت رم را  به عدم پیروی از قوانین اتحادیه اروپا در اسکان مهاجرین متهم کرد حال آنکه ایتالیا بر موضع خود مبنی بری اینکه پناهجویان این کشور را تنها به عنوان محل گذر خود انتخاب کرده اند، تاکید کرد.

کد N859373

وبگردی