آفتاب

وزیر دفاع عربستان پنجشنبه در مسکو/ اختلاف واشنگتن و ریاض درباره یمن

وزیر دفاع عربستان پنجشنبه در مسکو/ اختلاف واشنگتن و ریاض درباره یمن

با ناامیدی عربستان از حمایت لجستیک آمریکا در جنگش علیه یمن، وزیر دفاع این کشور روز پنجشنبه برای خرید سلاح به مسکو سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابعی در مسکو اعلام کردند محمد بن سلطان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در اولین سفر رسمی خود به روسیه در سمت جدید خود، روز پنجشنبه (18 ژوئن) وارد مسکو خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود محمد بن سلمان در این سفر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره اوضاع کشورهای سوریه، یمن، عراق، و نیز پرونده ایران گفت‌وگو و تقویت روابط دوجانبه روسیه و عربستان را بررسی کنند.

منابع روس چند هفته قبل فاش کردند پوتین دعوت‌نامه‌ای رسمی برای سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان فرستاده و از وی برای سفر به مسکو دعوت کرده است.

منابع مذکور پیش‌بینی کردند که محمد بن سلمان در مسکو درباره سفر احتمالی پوتین به عربستان در سال جاری گفت‌وگو خواهند کرد.

اختلاف ریاض و واشنگتن درباره یمن

در همین حال یک منبع عربستانی از بالا گرفتن اختلافات میان عربستان و آمریکا خبر داد.

به گفته این منبع، به دنبال مخالفت آمریکا با تجهیز ارتش عربستان به موشک‌های جدید و بمب‌های پیشرفته برای جنگ علیه یمن و مقابله با حملات ارتش یمن و گروه انصارالله، شکاف عمیقی در روابط عربستان- آمریکا ایجاد شده است.

منبع مذکور افزود: آمریکا به محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان اعلام کرده که مخالفت کاخ سفید با ارائه سلاح‌های پیشرفته به نیروهای زمینی آل سعود، به دلیل آن است که آمریکا از اینکه این سلاح‌ها به دست حوثی‌ها بیفتد، نگران است.

این وزارتخانه به محمد بن سلمان اعلام کرد که با پیشروی ارتش یمن و تغییر معادلات در میدان‌های نبرد و کشیده شدن درگیری‌ به مرزها و کنترل برخی سلاح‌های ارتش عربستان، آمریکا از این ارتش ناامید شده است.

دست رد آمریکا به سینه عربستان، وزیر دفاع این کشور را مجبور کرد تا برای تامین اسلحه مورد نیاز خود به روسیه روی آورده و برای خرید سلاح از این کشور تلاش کند.

از سوی دیگر مخالفان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی از قراردادهای خرید میان عربستان و آمریکا منتشر و اعلام کردند قراردادهای خرید بسیار بزرگ که برای تجهیز ارتش عربستان میان پسر سلمان و آمریکا بسته شدند.

انتهای پیام

کد N859318

وبگردی