آفتاب

اظهارات جنتی درباره عملکرد دولت در مذاکرات، کنترل تورم، لغو کنسرت‌ها و ...

اظهارات جنتی درباره عملکرد دولت در مذاکرات، کنترل تورم، لغو کنسرت‌ها و ...

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شریط نامساعد کشور در زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید، نخستین مسئله دولت یازدهم را حل و فصل موضوع هسته‎‎ای ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه یزد، علی جنتی در مراسم جشن حضور که به پاسداشت حماسه سیاسی 24 خردادماه در یزد برگزار شد، حماسه 24 خرداد را همان حماسه سیاسی مورد انتظار مقام معظم رهبری در فروردین 1392 دانست و گفت: در چنین روزی با حمایت قاطع مردم ایران این خواست تحقق یافت و دولت تدبیر و امید توانست نقش حساس خود در این مقطع زمانی را ایفا کند.

وی با اشاره به برخی از بحران‎‎هایی که دولت یازدهم در آغاز به کار خود با آن مواجه بود، یکی از بزرگترین این بحران‎‎ها را رکود تورمی حکمفرما بر کشور خواند و گفت: در واقع تورم افسار گسیخته از یک سو و رکود اقتصادی در کشور از سوی دیگر که منجر به بی‎‎ثباتی اقتصادی و نرخ پایین سرمایه‎‎گذاری شده بود، بدترین شرایط را برای دولت جدید در ابتدای راهش ایجاد کرد.

وی همچنین بلوکه شدن سرمایه‎‎های ارزی کشور در خارج از کشور، نرخ سرمایه‎‎گذاری منهای 6.8 درصدی بنا بر اعلام بانک مرکزی و نرخ رشد سرمایه‎‎گذاری منهای 23.8 درصدی و افزایش 22 برابری بدهی بانک‎‎ها به بانک مرکزی علی رغم 6.7 برابر شدن نقدینگی در 8 سال فعالیت دولت نهم و دهم را از جمله شرایط نامساعد برای شروع به کار دولت تدبیر و امید در سال 1391 اعلام کرد.

جنتی گفت: آنهایی که شعار کاغذ پاره بودن قطعنامه‎‎ها را می‎‎دادند، تحریمی را بر کشور تحمیل کردند که زمانی دولت یازدهم آن را تحویل گرفت، انبارهای گندم کشور برای چند روز موجودی مورد نیاز کشور را داشت و به دلیل مشکلات اقتصادی امکان تخلیه گندم کشتی‎‎های پهلو گرفته در خلیج فارس وجود نداشت.

وزیر ارشاد ادامه داد: دولت یازدهم معتقد است که همانطور که سانتریفوژها می‎‎چرخد، چرخ اقتصاد کشور نیز باید بچرخد و همانطور که انرژی هسته‎‎ای حق مسلم ماست، زندگی شرافتمندانه نیز حق مسلم مردم ماست.

وی دولت گذشته را علی رغم شعار کوچک سازی، یک دولت متورم خواند و گفت: تنها در طول هشت سال تعداد 890هزار نفر در دولت استخدام شدند که بنا بر اعلام معاونت نیروی انسانی بیش از 490 هزار نفرشان غیرقانونی استخدام شده‌اند؛ لذا دولت تدبیر و امید برای کنترل این وضعیت اشتباه گذشته و در مواجه با سه میلیون کارمند مجبور به لغو هرگونه استخدامی شد.

جنتی یکی از اقدامات بزرگ دولت تدبیر و امید را بکارگیری وزیرانی کارورزیده و دارای کوله باری وزین از تجربیات دانست و یکی دیگر از این اقدامات شایسته را تقویت وفاق ملی بیان کرد.

وی با اشاره به گله برخی از بکارگیری مدیران دولت گذشته در دولت جدید، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید معتقد است که همه کسانی که از روحیه اعتدال برخوردار هستند و علاقه‌مند به خدمت به نظام هستند باید بکار گرفته شوند ولی کسانی که به دنبال خرابکاری هستند در هیچ دولتی قابل تحمل نخواهند بود.

وی اظهار کرد: فضای سیاسی کشور باید به گونه‎‎ای باشد که با تفکر و تامل یکدیگر کارها به پیش برده شود، لذا دولت یازدهم گسترش فعالیت احزاب و نهادهای مدنی را که در مقطعی مورد غفلت واقع شده بود را دنبال می‎‎کند.

وزیر ارشاد از تلاش دولت تدبیر و امید برای ایجاد احساس امید به آینده در جامعه خبر داد و گفت: یکی دیگر از موضوعات مورد توجه دولت ارتقای بحث اخلاق در جامعه است که به ویژه در حوزه فرهنگی خیلی احساس نیاز می‎‎شود.

وی با اشاره به شکل گرفتن چهره‎‎ای غیر واقعی از کشور ایران در بین سایر کشورها به مقوله ایران هراسی اشاره کرد و گفت: تغییر این دیدگاه در جامعه جهانی زمانبر است و خوشبختانه در این مدت دو ساله تا اندازه‎‎ای نسبت به نظام، خوش بینی افتاق افتاده است.

جنتی یکی از افتخارات نظام را رویارویی مقتدرانه دیپلمات‎‎های کشورمان با دیپلمات‎‎های کشورهای قدرتمند دنیا برای مذاکره ذکر کرد و گفت: امروز در حالی مذاکره‎‎کنندگان اعلام می‎‎کنند که مذاکره با تیم ایرانی بسیار سخت است و بارها شاهد فریادهای تیم مذاکره‎‎کننده کشورمان بر سر این دیپلمات‎‎ها برای حفظ عزت و منافع ملی کشورمان هستیم که نیاز است از این تیم حمایت شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن پرونده هسته‎‎ای کشورمان در این مذاکرات با عنایت الهی و هدایت مقام معظم رهبری، شاهد توافق در آینده نزدیک و به دنبال رونق اقتصادی در کشورمان باشیم.

وزیر ارشاد در ادامه به پاره‎‎ای از اظهار نظرها در مورد افزایش قیمت برخی از اقلام، گفت: شخص رئیس‌جمهور به شدت با افزایش قیمت‏‏‌ها مبارزه می‎‎کند ولی در برخی مواقع قانون الزام‌آور است یا این که اجبار جدی در این رابطه وجود دارد ولی با این حال دولت برای کنترل تورم از ابتدای فعالیت تاکنون حتی یک ریال از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

وی یکی از مشکلات اساسی دولت و از میراث دولت گذشته را پرداخت یارانه‎‎ها ذکر کرد و گفت: با شرایط موجود دولت هر ساله باید 42 هزار میلیارد تومان از محل حامل‌های انرژی و بودجه عمومی به این امر اختصاص دهد که در این باره باید تلاش شود تا موضوع حل و فصل شود.

جنتی در پایان نیز در مورد لغو مجوز کنسرت‌های موسیقی اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به صدور مجوز به متقاضیان با رعایت تمام موازین، پای همه مجوزهای صادره‎‎اش محکم ایستاده است، منتها در برخی از شهرها افراد غیرمسئول با انگیزه‎‎هایی مانع می‎‎شوند و گاهی نیز برخی دستگاه‌ها به عنوان یک تصمیم گیرنده مستقل ورود می‎‎کنند.

انتهای پیام

کد N859193

وبگردی