آفتاب

رئیس‌جمهوری صربستان سفرش به بوسنی را به تعویق انداخت

رئیس‌جمهوری صربستان سفرش به بوسنی را به تعویق انداخت

رئیس‌جمهوری صربستان در حالی سفر خود به بوسنی را لغو کرد که یکی از سه رئیس‌جمهوری این کشور با سفر وی به خاطر دستگیری فرمانده مسلمانان بوسنی در جنگ صربستان به اتهام جرائم جنگی مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قرار بود توماسلاو نیکولیچ، رئیس‌جمهور صربستان در نخستین سفر رسمی‌اش از سال 2012 میلادی امروز (سه‌شنبه) به سارایوو سفر کند.

دفتر ریاست‌جمهوری صربستان در بیانیه‌ای گفت: متاسفانه به جای کاهش تنش‌ها در منطقه از طریق برگزاری مذاکره، درخواستی برای به تعویق افتادن این سفر مطرح شده و نیکولیچ مجبور شده تا برنامه‌های سفرش را تغییر دهد. نیکولیچ تنها زمانی به بوسنی سفر می‌کند که تمامی سه رئیس‌جمهوری این کشور اتفاق‌نظر و آمادگی خود را مطرح کنند.

باقر عزتبگوویچ، عضو مسلمان ریاست‌جمهوری سه‌گانه بوسنی اوایل روز دوشنبه از نیکولیچ خواست تا به خاطر بازداشت ناصر اوریچ، فرمانده مسلمانان بوسنی در سربرنیستا در جریان جنگ قومی سال‌های 1992 تا 1995 میلادی سفرش به بوسنی را به تعویق اندازد.

سربرنیستا شهری است که نیروهای صرب بوسنی در اواسط ژوئیه سال 1995 میلادی در وحشتناک‌ترین قتل عام در خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم 8000 مرد و پسر مسلمان را کشتند.

اوریچ 11 ژوئن سال جاری میلادی، در سوئیس بازداشت شد؛ جایی که قرار بود وی در مراسم یادبود بیستمین سالروز این قتل عام شرکت کند.

صربستان اوریچ و چهار تن دیگر را به انجام جنایت‌های جنگی در ژوئیه سال 1992 میلادی در نزدیکی سارایوو متهم می‌کند؛ جایی که 9 صرب به قتل رسیدند.

عزتبگوویچ گفت: سفر نیکولیچ به سارایوو باید تا زمانی که روند استرداد ناصر اوریچ پایان یافته و او به بوسنی- هرزگووین بازگردد، به تعویق افتد.

صربستان 18 روز از زمان بازداشت اوریچ فرصت دارد تا درخواست رسمی استرداد را تایید کند.

انتهای پیام

کد N859156

وبگردی