آفتاب

تل‌آویو گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل را به اراضی اشغالی راه نداد

تل‌آویو گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل را به اراضی اشغالی راه نداد

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که این رژیم اخیرا مانع از ورود گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد به اراضی اشغالی فلسطین شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج به نقل از منابع قدس اشغالی، "ایمانوئل نحشون" اذعان کرد که "مکاریم ویبیسونو" گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد قصد داشت هفته گذشته برای تهیه گزارشی که قرار است پاییز آینده به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه دهد، وارد اراضی اشغالی فلسطین و فلسطین اشغالی شود، اما رژیم صهیونیستی از این کار ممانعت به عمل آورد.

نحشون مدعی شد که رژیم صهیونیستی همواره با همه کمیته‌های بین‌المللی و تمامی محققان سازمان ملل همکاری کرده است؛ مگر در صورتی که آنها قبلا مواضع خصمانه علیه این رژیم اتخاذ کرده باشند.

وی افزود: تل‌آویو قبلا در سال 2014 نیز از ورود ویبسونو به اراضی تحت اشغال خود و نیز مناطق فلسطینی نشین به منظور تحقیق و تهیه گزارش ممانعت کرده بود.

پس از این برخورد و تعامل ناشایست رژیم صهیونیستی، احتمال می‌رود که این گزارشگر حقوق بشری سازمان ملل متحد که برجسته ترین کارشناس مسائل حقوق بشری اعزامی از سازمان ملل به اراضی فلسطینی به شمار می‌رود، گزارش خود را از طریق گفتگو با مقامات فلسطینی در اردن تهیه کند.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس مدعی شد که این رژیم آماده همکاری با شورای امنیت است، اما تمامی گزارش‌ها و توصیه‌های این شورا را قبول ندارد.

ویبسونو در ماه مارس گذشته خواستار تحقیق درباره شهادت بیش از 2000 شهروند فلسطینی شده بود که دو سوم از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند.

وی تاکید کرده بود که سوالات زیادی درباره رعایت قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مطرح است.

ویبسونو که نماینده اندونزی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بود، از ماه ژوئن گذشته به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشری در اراضی فلسطینی انتخاب شده است.

وی تصریح کرده بود که تفاوت آشکار در حجم خسارت‌های طرفین (رژیم صهیونیستی و باریکه غزه) در کنار عدم موازنه قدرت و هزینه‌های زیاد وارده به غیرنظامیان فلسطینی سوالاتی را درباره این مساله مطرح می‌کند که آیا رژیم صهیونیستی به قوانین بین المللی مربوط به تمییز میان نظامیان و غیرنظامیان پایبند بوده است.

این گزارشگر سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که اکثر غیرنظامیانی که در جریان جنگ اخیر غزه کشته شده بودند، تنها یک رهگذر نبودند که در خیابان‌ها به شهادت رسیده باشند، بلکه بسیاری از آنها در قالب خانواده‌هایشان و در حملات موشکی به منازلشان به شهادت رسیده بودند.

ویبسونو در سایه این مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی مجبور شده است از امان و قاهره اقدام به تهیه گزارش درباره وقایع جنگ غزه و گفتگوی غیرمستقیم با ساکنان غزه و شاهدان عینی کند.

انتهای پیام

کد N859078

وبگردی