آفتاب

آنها پیامی آورده‌اند...

آنها پیامی آورده‌اند...

آن روز که نفر اول ایران، برای انتصاب نخست وزیر مورد نظر آمریکا ناگزیر به ناتمام گذاردن اسکی خود شد و حسنعلی منصور را منصوب کرد تا کاپیتولاسیون آمریکایی یا به تعبیر امام قانون بردگی ما را به سرانجام برساند؛ شما چهار نور راه را به ما نشان دادید(1) شنیدید امام خمینی سکوت را گناه کبیره دانسته است و منادیان عزت و استقلال ایران اسلامی شدید.

تاریخ را که ورق می زنیم، انگار بعد از 13 آبان 1343 همه مرعوب شده بودند. هنوز داغ شهیدان 15 خرداد فروننشسته بود و زخم گلوله مجروحان التیام نیافته بود که امام به بورسا تبعید شد. محمدرضا چکمه پدرش را به پا کرده بود و نفس ها در سینه حبس شده بود که شما چهار نفر، صدایتان را در نفی سلطه ستمگران را برای همیشه تاریخ ثبت کردید. اگرچه از درخشش شما در آسمان ایران تا طلوع آفتاب در بهمن 57، فاصله افتاد؛ اما از همان بهمن 43 بود که تصویری که سعی می شد از «شکست ناپذیری» پهلوی ترسیم شود، مخدوش شد.

شما هم همچون شهدای دفاع مقدس، شهدایی فراتر از سیاست ورزی ها، برای هدف مقدستان رفتید و سرمایه ای ملی هستید؛ درستی رفتار آن روز شما را نه تنها اصولگرایان، حتی خاتمی و کروبی نیز ستوده اند.(2) اصلا هاشمی به خاطر دفاع از شما از منبر به زندان افتاد (3) و روحانی برای ممانعت از اعدام شما تحصن کرد.(4)

ما برای استقلال و عزت امروزمان مدیون شماییم که نه تنها در گرو قانون کاپیتولاسیون نیستیم، که آمریکا محتاج مذاکره با ما است. دریغ که نامتان در گرو مناسبات سیاسی است و یادتان در کوچه پس کوچه زندگی روزمره ما کمرنگ است. شما «قهرمان ملی» هستید؛ حتی اگر قدرتان را ندانیم.

ما که شما را نشناختیم، اما «شهیدان را شهیدان می شناسند» حال که ما در تکریم شما کوتاهی کرده ایم، گویا شهیدان آمده اند تا نیم قرن شامل «عند ربهم برزقون» بودنتان را تبریک گویند. 270 شهید مظلوم که به رزمگاه شما در میدان بهارستان می آیند (5)؛ آنها پیامی آورده اند؛ پیامی از جنس پیام 50 سال قبلتان، آنها هم «منادیان عزت و استقلال ایران اسلامی» هستند.

 

پی‌نوشت‌ها:

1- امام خامنه‌ای در دیدار 26 خردادماه 1378 درباره این چهار شهید فرمودند: شاید این تعبیر درباره آنان درست باشد که بگوییم «نورالله فی ظلمات الارض»! حقیقتا در دوران ظلمات، نور خدا بودند که درخشیدند و فضا و دلها را روشن کردند و راه را به خیلیها نشان دادند. (هفته نامه شما، خرداد 1382، ویژه نامه چهلمین سال تأسیس جمعیت موتلفه اسلامی)

2- خاتمی در دیدار همرزمان و خانواده این شهدا گفت: «4 آذرخش آسمان تيره ما شهيد اماني، شهيد بخارائي، شهيد صفارهرندي و شهيد نيك نژاد در شب تاريكي قيام كردند وقتي بود كه جنبش عظيمي در 15 خرداد به راه افتاد در زماني كه تنهايي امام (ره) احساس مي شد. [...] مهمترين شاخصه آنها اين بود كه پيرو امام هستند و اگر حركات شب شكن اين شهدا نبود قطعاً ملت اينگونه بيدار نمي گشت» و کروبی نیز در دیدار مشابهی گفت: «جوانان ما بايد بدانند آمريكا در ايران چه مي كرد، مصونيت مستشاران آمريكايي در ايران و كاپيتولاسيون چه پايمدهاي زيانباري براي كشور داشت [...] طوري نشود كه بعضي از ما در نشريات، مبارزه شهيدان انقلاب را به ترور وتروريسم تعبير كنند ظالمانه است اين جور نوشتن و سخن گفتنها.[ ...] نقش مهم خود را در تاريخ آزادي ملت ايفا نمودند. آنها باعث عزت اسلام و مسلمانان شدند. [...] در سال 45 كه به نجف رفته بودم، در محضر آيت الله شهيد حاج آقا مصطفي خميني ذكر اين شهدا و ياران آنها در زندان هاي شاه شد شهيد حاج آقا مصطفي گفت: با امام در بورساي تركيه كه بوديم امام همه روزه چندين بار به اين عزيزان دعا مي كرد.» (طلایه داران آفتاب، 1385، موسسه فرهنگی _ هنری مهر تابان)

3- هاشمی رفسنجانی به اتهام رابطه با موتلفه بازداشت شد. وی می گوید « در شب آن روزی که شهید بخارایی، حسنعلی منصور را ترور کرد، من در جلسه‌ای سخنرانی داشتم و در همانجا خطاب به مسئولان رژیم گفتم :"شما که فکر می‌کنید ملت ایران توانایی و قدرت ندارد، بدانید که جوانانی مانند بخارایی دارد و اگر خیال می‌کنید ملت ایران بخار ندارد، می‌بینید که بخارایی دارد"، آنها هم همین حرف را دلیل گرفتند که من در آن کار دخالت داشتم.» (انقلاب و پیروزی، 1383، دفتر نشر معارف انقلاب)

4- روحانی در خاطراتش می نویسد: «اوايل خرداد كه حكم دادگاه تجديدنظر اعلام شد، براي جلوگيري از اجراي حكم، عدهاي از طلبهها و فضلا تصميم گرفتند به خانه مراجع بروند و متحصن شوند.[...] من با جمعي حدود بيست، سي نفر از فضلاي حوزه علميه قم به منزل آقاي شريعتمداري رفتيم.» (خاطرات دکتر حسن روحانی، 1388، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)

5- طبق اطلاعیه روابط عمومی کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، مراسم تشییع 270 شهید تازه تفحص شده، روز سه‌شنبه 26 خرداد ماه (مصادف با سالروز شهادت 4 تن از سربازان و پیشگامان مبارزه با کاپیتولاسیون آمریکا، یعنی شهیدان بخارایی، امانی ، صفارهرندی و نیک‌نژاد) ساعت 4 بعد از ظهر از میدان بهارستان مقابل درب غربی مجلس شورای اسلامی ایران (نقطه عملیات آنها علیه حسنعلی منصور) به‌سوی معراج الشهدای تهران انجام خواهد شد

 

 

کد N859000

وبگردی