آفتاب

روسیه: "طرح ناتو" برای شرق اروپا پیامدهای خطرناکی دارد

روسیه: "طرح ناتو" برای شرق اروپا پیامدهای خطرناکی دارد

وزارت خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد که طرح آمریکا برای استقرار تانک و سلاح‌های سنگین در کشورهای عضو ناتو عملی نشود. چراکه روسیه مجبور به تلافی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما امیدواریم که منطق حاکم شود و شرایط اروپا مانع از یک رویارویی نظامی دیگر شود که مطمئنا "پیامدهای خطرناکی" خواهد داشت.

یکی از مقامات دفاعی روسیه گفته استو برنامه آمریکا برای استقرار تانک و تسلیحات سنگین در کشورهای ناتو هم‌مرز با روسیه تهاجمی‌ترین اقدام آمریکا از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود و مسکو نیز با تقویت نیروهای خود این اقدام واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

آمریکا پیشنهاد کرده تا تجهیزات نظامی در قلمرو متحدان ناتو در شرق اروپا مستقر شوند؛ پیشنهادی که قصد دارد به دولت‌هایی که به دنبال درگیری‌های اوکراین نسبت به اقدامات تهاجمی روسیه نگران شده‌اند، اطمینان خاطر دهد.

مقامات می‌گویند، کشورهای حوزه بالتیک و لهستان از اینکه ائتلاف ناتو اقدامات قاطعانه بیشتری برای بازداشتن روسیه انجام نمی‌دهد، نگران و مضطرب شده و از این پیشنهاد واشنگتن بسیار استقبال کرده‌اند. اما کشورهای دیگر در این منطقه بسیار محتاط‌تر بوده و می‌ترسند کشورهایشان وسط یک رقابت تسلیحاتی جدید میان روسیه و آمریکا گرفتار شوند.

ژنرال یوری یاکوبف، یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه گفت: اگر تجهیزات سنگین نظامی آمریکا از جمله تانک، توپخانه و دیگر تجهیزات نظامی واقعاً در کشورهای شرق اروپا و حوزه بالتیک مستقر شوند، تهاجمی‌ترین اقدام پنتاگون و ناتو از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود و در آن موقع روسیه گزینه دیگری جز تقویت نیروها و منابعش در جناح استراتژیک غربی نخواهد داشت.

وی افزود: واکنش روسیه به این اقدام احتمالاً شامل تسریع استقرار موشک‌های «اسکندر» در منطقه محصور کالینینگراد هم‌مرز با لهستان و لیتوانی و تقویت نیروهای روسی در بلاروس خواهد بود. دست ما برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه با تقویت جبهه‌های غربیمان کاملاً باز است.

این در حالی است که پنتاگون روز دوشنبه اعلام کرد، ارتش آمریکا در حال تصمیم‌گیری است که در کجای اروپا گردانی از تجهزات نظامی را مستقر کند. این تصمیم بخشی از یک تلاش بلندمدت با هدف حفظ تجهیزات برای یک گروه بزرگ در این منطقه است تا راه را برای تمرین‌های دوره‌ای آمریکا با متحدان ناتو تسهیل کند.

سرهنگ استیو وارن، یکی از سخنگویان پنتاگون گفت: این استقرار تجهیزات برای تسهیل هرچه بهتر توانایمان برای انجام تمرینات است.

توماس سیمونیاک، وزیر دفاع لهستان پس از مذاکره با ری ماباس، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در ورشو گفت: انتظار می‌رود تصمیم نهایی آمریکا برای استقرار این تجهیزات ظرف چند هفته آتی صورت گیرد. آنها می‌دانند که این مساله چقدر برای ما حائز اهمیت است چراکه ما خواستار حضور دائمی آمریکا و ارتش متحدان در قلمرو لهستان هستیم.

در همین حال یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه لیتوانی گفت: هرگونه افزایش حضورناتو با هدف بهبود امنیت کشورهای حوزه بالتیک صورت می‌گیرد. این اقدام علیه هیچ کشور خاصی نیست و هیچ‌کس را تهدید نمی‌کند.

انتهای پیام

کد N858792

وبگردی