آفتاب

عمر البشیر به سودان بازگشت/ انتقاد واشنگتن از عدم بازداشت البشیر

عمر البشیر به سودان بازگشت/ انتقاد واشنگتن از عدم بازداشت البشیر

در حالی که رئیس‌جمهوری سودان پس از مشارکت در کنفرانس سران اتحادیه آفریقا، آزادانه به سودان بازگشت، وزارت خارجه آمریکا از عدم بازداشت وی در آفریقای جنوبی ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری ایلاف، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان که از سوی دیوان کیفری بین‌الملل و پلیس بین‌الملل (اینترپل) تحت پیگرد است پس از شرکت در کنفرانس سران اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ آزادانه به خارطوم بازگشت و مورد استقبال گسترده مردم در فرودگاه خارطوم قرار گرفت.

دیوان کیفری بین‌الملل از آفریقای جنوبی خواست تا عمر البشیر را بازداشت کند و دادگاه عالی آفریقای جنوبی با صدور حکمی البشیر را ممنوع‌الخروج کرده بود اما دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد که «عمر البشیر تحت حمایت ماست».

البشیر پیش از آنکه دادگاه عالی پرتوریا حکم بازداشت وی را اجرایی کند آزادانه به خارطوم بازگشت و با همان لباس سنتی خود و با سر دادن فریاد "الله‌اکبر" و در حالی که به عصایش تکیه داده از پلکان هواپیما پایین آمد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه در خارطوم حدود 700 تن از حامیان عمر البشیر به دعوت حزب کنگره ملی حاکم از وی استقبال کرده و پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آن شعارهایی در محکومیت دیوان کیفری بین‌المللی نوشته شده بود.

در همین راستا، جف راتکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از عدم اتخاذ اقدامی درخصوص بازداشت عمر البشیر ابراز ناامیدی کرد.

اما با این حال وی کاملاً توضیح نداد که دولتش از عدم بازداشت البشیر متاسف است.

وی گفت: آفریقای جنوبی باید عمر البشیر را بازداشت می‌کرد.

انتهای پیام

کد N858766

وبگردی