آفتاب
با درخواست برای آزادی علی سلمان؛

عفو بین‌الملل: بحران پناهندگی پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسیده است

عفو بین‌الملل: بحران پناهندگی پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسیده است

عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود به مساله پناهندگان پرداخته و اعلام کرده است که بحران پناهندگی پس از جنگ جهانی دوم به اوج خود رسیده است. همچنین این سازمان آزادی علی سلمان یک روز پیش از محاکمه‌اش را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، در گزارش عفو بین‌الملل آمده است که سازمان‌های جهانی توجهی به حقوق آوارگان ندارند و به همین سبب میلیون‌ها آواره در خطر مرگ یا زندگی در شرایطی بسیار نکبت‌بار هستند.

عفو بین‌الملل در این گزارش یادآور شده که در حال حاضر حدود یک میلیون نفر پناهجو در سراسر جهان منتظرند به کشوری مطمئن منتقل شوند، اما آوارگانی که مکانی برای زیست یافته‌اند نیز نباید تنها گذارده شوند و کمک‌های بعدی باید به این پناهجویان نیز برسد.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، تنها چهار میلیون شهروند سوری سعی می‌کنند در اردوگاه‌هایی در ترکیه، لبنان، اردن، عراق و مصر در بدترین شرایط زندگی کنند.

این سازمان حقوق بشری همچنین خاطرنشان می‌کند که در جنوب قاره آفریقا نیز بیش از سه میلیون نفر آواره‌اند.

در دریای مدیترانه در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۵۰۰ نفر پناهجو غرق شده‌اند. شمار قربانیان پناهجو در دریای مدیترانه در نیمسال اول سال ۲۰۱۵ تاکنون ۱۸۶۵ نفر بوده‌اند.

سالیل شتی، مدیرعامل سازمان عفو بین‌الملل در این باره گفت: بحران پناهندگان مهمترین چالش قرن بیست‌و‌یکم در سراسر جهان است، اما جامعه جهانی تاکنون در کمک‌ به آوارگان جهان بسیار ناموفق بوده است.

سالیل شتی خواستار کمک‌های همه‌جانبه به کشورهایی چون ترکیه و لبنان شد و گفت: جامعه جهانی نباید چنین کشورهایی را که بیشترین فشار پناهجویان را تحمل می‌کنند، تنها گذارد.

عفو بین‌الملل با انتقاد از اهمال جهانی نسبت به مساله پناهندگان سوری و تشویق کشورهای همسایه سوریه به لغو اقدامات بسیار نگران‌کننده خود در زمینه مقابله با ورود پناهندگان اعلام کرد: ناکامی جامعه بین‌الملل در تامین نیازهای انسانی پناهندگان سوریه یا حمایت از کشورهای میزبان باعث شده کشورهای همسایه سوریه توان مقابله با «تاثیرات مخرب» این پدیده را نداشته باشند.

عفو بین‌الملل در گزارشی با عنوان «بحران جهانی پناهندگان: توطئه‌ای که اساس آن اهمال است» اعلام کرد: لبنان، اردن و ترکیه که از ابتدای درگیری‌ها در سوریه در سال 2011، میزبان بیش از چهار میلیون سوری بوده‌اند، اکنون مرزهای خود را به روی پناهندگان بسته‌اند.

سالیل شتی اعلام کرد: تمامی کشورهای اصلی میزبان پناهندگان شرایط سختی برای ورود این اشخاص تعیین کرده‌اند که در بسیاری از موارد این شرایط سخت مانع از فرار سوری‌ها از بحران فعلی می‌شود.

شتی افزود: این کشورها با در پیش گرفتن اقداماتی به شدت نگران‌کننده در قبال پناهندگان مایوس سوری، مانع از ورود آنها به کشورشان شده و آنها را به بازگشت به مناطق درگیر مجبور می‌کنند.

مدیر عفو بین‌الملل ادامه داد: پناهندگان سوری که با کاهش کمک‌های بشردوستانه مواجه هستند و تمایلی به بازگشت به کشورشان ندارند همچنان تلاش می‌کنند با عبور از دریای مدیترانه که خطرناک‌ترین مسیر دریایی برای آنان است، خود را به اروپا برسانند.

علی سلمان

همچنین این سازمان در بیانیه‌ای از مقامات بحرینی خواست شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین را که به اتهام تحریک مردم برای خشونت علیه رژیم آل خلیفه در بازداشت است، یک روز پیش از صدور حکم نهایی علیه او آزاد کنند.

این سازمان در بیانیه خود سلمان را زندانی عقیده و سیاسی دانست که تنها به دلیل بیان باورهای مسالمت‌جویانه خود بازداشت شده است.

عفو بین‌الملل بازداشت و محاکمه شیخ سلمان را نقض آشکار حقوق وی در آزادی بیان و عقیده و نیز نشان‌دهنده ادامه سیاست‌های سرکوب سیاسی و ساکت نگه داشتن منتقدان از سوی آل خلیفه دانست.

هنوز مقامات بحرینی نسبت به این گزارش عفو بین‌الملل واکنشی نشان نداده‌اند.

مقامات این کشور این مساله را که محاکمه شیخ سلمان به دلیل انگیزه‌های سیاسی باشد رد کرده بودند.

شیخ سلمان که رهبر دینی شیعیان و دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین است در دسامبر گذشته به اتهام تلاش برای سرنگونی حکومت آل خلیفه و تحریک مردم بازداشت شد. سلمان و طرفدارانش این اتهام‌ها را رد کرده و اقدام آل خلیفه را تلاش برای سرکوب مخالفان دانستند.

وکلای مدافع سلمان اعلام کردند، وی احتمالا به 10 سال زندان محکوم خواهد شد.

انتهای پیام

کد N858748

وبگردی