آفتاب

شبیه سازی دو سناریوی جنگ سوم رژیم صهیونیستی علیه لبنان

شبیه سازی دو سناریوی جنگ سوم رژیم صهیونیستی علیه لبنان

ایرنا نوشت:

جنگ سوم رژیم صهیونیستی علیه لبنان تقریبا یک هفته قبل در یک کنگره سالانه مرکز صهیونیستی هرتزلیا با حضور کارشناسان امنیتی و سیاسی طراحی شد و در یک شبیه سازی سری آکادمیک اوضاع جبهه شمالی و دو گزینه بد و بدتر صهیونیست ها مورد کنکاش قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز سه شنبه خود نوشت که بند اول برنامه کاری پانزدهمین کنگره سالانه مرکز هرتزلیا، شبه سازی جنگ سوم علیه لبنان بود.

در این کنگره دو سناریو « تلاش برای جلوگیری از جنگ» و « وقوع جنگ با تمرکز چگونه به آن پایان دادن» بررسی شد.

در این شبیه سازی 29 کارشناس در امور امنیتی و سیاسی بین المللی شرکت و مواضع ، رفتار و واکنش احتمالی آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، سازمان ملل ، ایران، حزب الله لبنان، دولت لبنان، سوریه، تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس، مصر، اردن، سعودی ها و اتحادیه عرب و حتی مخالفان سوری و داعش را مطرح و بررسی کردند.

زلمان شوفال سفیر سابق رژیم صهیونیستی در واشنگتن، ایال بن رئوفین، فرمانده سابق ارتش صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی، رونین برگمان روزنامه نگار امور راهبردی مواضع رژیم صهیونیستی و دانییل کرتسر سفیر سابق آمریکا در تل آویو هم عضو تیمی بود که مواضع آمریکا را مطرح کردند.

سه کارشناس دانشگاهی و یوسی میلمان روزنامه نگار امور امنیتی مواضع احتمالی جمهوری اسلامی ایران، ایال زیسر مواضع احتمالی نظام سوریه، روئفین ایرلیخ شرق شناس مواضع احتمالی دولت لبنان، ایتان غزانی رییس مرکز مبارزه با تروریسم وابسته به مرکز هرتزلیا مواضع احتمالی حزب الله لبنان و چند کارشناس دانشگاهی هم مواضع احتمالی تشکیلات خودگردان ، حماس ، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا را مطرح کردند.

هر یک از این دو سناریو با توجه به اطلاعات و اوضاع منطقه، از جمله سوریه ، یمن ، عراق به ویژه آزادسازی موصل، مذاکرات و توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 ، بسته شدن تنگه باب المندب به روی کشتیرانی رژیم اسراییل و ظرفیت ها و توانایی های این رژیم برای ورود به جنگ سوم علیه لبنان ( حزب الله) مطرح و بررسی شد.

در این بررسی ها و شبیه سازی جنگ ، واکنش های ایران، روسیه ، آمریکا ، توانمندی های حزب الله به ویژه موشکی، نقش گروه های مقاومت فلسطینی، جنگ سایبری، افزایش قیمت نفت و گاز، نقش گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره و حمله اسراییل علیه سوریه مورد بررسی قرار گرفته است.

در نشست مرکز هرتزلیا با اشاره به منافع تاریخی بین اسراییل و کشورهایی مانند مصر، اردن، سعودی ها و برخی دیگر از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید شده است که اسراییل باید تلاش کند تا همکاری های سری و آشکار آن با این کشورها پیشرفت کند و روابط خاصش با آمریکا تحکیم و تقویت شود.

4949

کد N858575

وبگردی