آفتاب

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی و اصلاح قانون آئین دادرسی

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره انتخابات الکترونیکی و اصلاح قانون آئین دادرسی

سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان برگزاری الکترونیکی انتخابات آتی مجلس و طرح اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نجات‌الله ابراهیمیان در جمع خبرنگاران درباره نامه وزیر کشور به شورای نگهبان درخصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: این نامه حاوی کلیاتی درباره لزوم برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بود، ولی بطور اجمالی اعلام شده بود که 30 درصد حوزه‌ها مشمول این اقدام می‌شوند.

وی افزود: شورای نگهبان در همان روز جواب نامه را این طور داد که ما نیاز داریم جزئیات اعلام شود تا بتوانیم نسبت به اینکه زمینه برگزاری الکترونیکی انتخابات و اینکه سیستم ایمن است یا خیر، اظهارنظر کنیم.

ابراهیمیان ادامه داد:‌ هنوز این جزئیات به ما گفته نشده است، بنابراین صرف ذکر کلیات نمی‌تواند زمینه را برای اعلام نظر شورا مهیا کند. اگر جزئیات اعلام شود، ما وارد می‌شویم، متخصصان ایمنی سیستم را ارزیابی می‌کنند و نظرمان را اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر امکان برگزاری الکترونیکی انتخابات آتی مجلس وجود دارد؟ گفت:‌ قبلا این تصور وجود داشت که این امر در مقیاس وسیعی صورت می‌گیرد ولی در حدود 8 - 9 حوزه‌ای که اعلام شده باید گفت که حوزه خیلی وسیعی نیست، در نتیجه بستگی دارد انتخابات به صورت الکترونیکی در چند حوزه، چه مقدار از صندوق‌ها و در چه مقیاسی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در صورت اعلام جزئیات و برگزاری در مقیاسی محدود ممکن است بتوان کنترل و ایمنی آن را تضمین کرد تا در انتخابات آتی مجلس بتوان انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کرد.

ابراهیمیان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت طرح اصلاح قانون آئین دادرسی کیفری نیز گفت: روز گذشته شنیدم که کمیسیون قضایی مجلس ایرادات شورای نگهبان به این طرح را رفع کرده است و اگر در صحن مطرح شود این احتمال وجود دارد که تا قبل از پایان این ماه در جلسه شورای نگهبان به آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه اجرای قانون آئین دادرسی کیفری منوط به طرح اصلاح آن نیست، تاکید کرد: اجرای این قانون از نظر حقوقی امکان دارد ولو اینکه اصلاحات آن به نتیجه نرسد؛ هرچند اگر اصلاحات به موقع برسد از برخی دوباره‌کاری‌ها اجتناب می‌شود.

انتهای پیام

کد N858415

وبگردی