آفتاب

میزان حمایت‌ها از شینزو آبه به پایین‌ترین حد رسیده است

میزان حمایت‌ها از شینزو آبه به پایین‌ترین حد رسیده است

براساس نظرسنجی صورت گرفته، میزان حمایت از کابینه نسخت وزیر ژاپن از زمانی که در سال 2012 میلادی زمام امور کشور را به دست گرفت به پایین‌ترین سطح خود رسیده و نزدیک به دوسوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با اجرای سیاست دفاعی وی که منجر به لغو ممنوعیت شرکت در درگیری‌های نظامی برون‌مرزی می‌شود، مخالف هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظرسنجی صورت گرفته توسط شبکه تلویزیونی نیپون مصادف شده با راهپیمایی اعتراضی هزاران نفری چند روز اخیر در اعتراض به این قانون که به ژاپن اجازه می‌دهد تا حق دفاع شخصی جمعی‌اش را گسترش داده یا به یک کشور دوست که مورد حمله قرار گرفته کمک نظامی کند.

کابینه شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن ژوئیه سال گذشته میلادی قطعنامه‌ای را برای تفسیر مجدد قانون اساسی صلح‌طلب این کشور تصویب کرد که امکان این تغییر اساسی در سیاست امنیتی را امکان می‌سازد. شینزو آبه در آوریل سال جاری میلادی به کنگره آمریکا گفت: این تغییرات که در حال حضار نیز بر خط مشی‌های همکاری دفاعی توکیو – واشنگتن تاثیر گذاشته در تابستان سال جاری میلادی اجرایی خواهند شد.

قرار است تصویب نهایی این قانون در جلسه قریب‌الوقوع پارلمان صورت گیرد اما ممکن است این مساله تا اوایل اوت سال جاری میلادی به طول انجامد چراکه انتقادات از این قانون افزایش یافته و مخالفان آن را نقض قانون اساسی صلح‌طلبی می‌دانند که مقامات آمریکا پس از جنگ جهانی دوم آن را تدوین کردند.

نتیجه نظرسنجی شبکه تلویزیونی نیپون حاکی از آن است که میزان حمایت از شینزو آبه از 43.5 درصد به 41.1 درصد رسیده، 62.5 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با اجرای دفاع شخصی جمعی مخالف بوده و 63.7 درصد نیز با وضع این قانون در جلسه قریب‌الوقوع پارلمان مخالف هستند. 80 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز معتقدند دولت به صورت مناسب و کافی این قانون را توضیح نداده است.

هزاران تن در چند روز اخیر راهپیمایی به راه انداخته و به لایحه‌های امنیتی و دیگر سیاست‌ها همچون برنامه‌های از سرگیری فعالیت راکتورهای اتمی که پس از فاجعه اتمی فوکوشیما در مارس 2011 میلادی از سرویس خارج شده بودند، اعتراض کردند.

سازمان دهندگان این راهپیمایی گفتند، 25 هزار تن در راهپیمایی روز یکشنبه در نزدیکی پارلمان شرکت داشتند در حالی که بیش از 10 هزار تن در راهپیمایی روز شنبه به خیابان‌ها آمده بودند.

ائتلاف حاکم شینزو آبه با توجه به دارا بودن اکثریت در پارلمان می‌توانند این لایحه‌ها را تصویب کند اما این اقدام بدون رایزنی‌های کافی می‌تواند منجر به کاهش هرچه بیشتر میزان حمایت از وی شود.

انتهای پیام

کد N858294

وبگردی