آفتاب

موفق الربیعی: نیازی به نیروهای آمریکایی‌ در عراق نداریم

موفق الربیعی: نیازی به نیروهای آمریکایی‌ در عراق نداریم

نماینده پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی این کشور ضمن مخالفت با راه اندازی هرگونه پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق و یا بازگشت سربازان آمریکایی به بهانه نبرد با داعش، بر توانمندی‌های نیروهای داخلی این کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، چهره‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف عراق از جمله موفق الربیعی، نماینده پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی این کشور ضمن مخالفت با هرگونه حضور نظامی آمریکایی‌ها در خاک عراق این مساله را نگران کننده و نبود ثبات واقعی در کشور را به دلیل سیاست‌های اشتباه آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دانستند که هدفشان ایجاد آشوب و جنگ داخلی در کشور است.

در همین راستا الربیعی گفت: ما با افتتاح پایگاه نظامی آمریکا در هر یک از استان‌ها و یا بازگشت دوباره سربازان آمریکایی به خاک کشورمان به هر نحوی که باشد و حتی به بهانه جنگ به نیابت از عراقی‌ها مخالف هستیم.

مشاور سابق امنیت ملی عراق تاکید کرد: ما به توانایی‌های داوطلبان مردمی ایمان دارم و معتقدیم مردم عراق بیش از هر نیروی دیگری توان مقابله با داعش و بیرون راندن آن را از کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه تمام نیروهای عراق توان جنگ دارند، گفت: تنها چیزی که نیروهای ما به آن نیاز دارند، کمی آموزش و اطلاعات امنیتی درباره مخفیگاه‌های داعش در کشور و نیز تجهیز ارتش به سلاح و مهمات است که عراق از چند سال پیش تاکنون به دلیل اهمال آمریکا از این مساله ضربه می‌خورد.

الربیعی با اشاره به اینکه پارلمان تصمیم‌گیرنده اول و آخر برای افتتاح پایگاه‌های نظامی در کشور است، موافقت پارلمان را با این موضوع بعید دانست.

در همین راستا ظافر العانی، نماینده اتحادیه گروه‌های عراقی در پارلمان ضمن انتقاد از تصمیم باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای افزایش مشاوران نظامی این کشور در عراق، این تصمیم را به دور از واقعیت دانست و گفت: اگر آمریکا واقعا در نبرد با داعش و بیرون راندن آن از عراق جدی است پس باید گام‌های واقعی و جدی‌تری بردارد و تنها به اظهارنظر و دادن وعده‌های توخالی اکتفا نکند.

جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این انتقادات تاکید کرد: واشنگتن قصد ایجاد پایگاه نظامی را در عراق ندارد.

این در حالی است که تنها دو روز پیش از اظهارات این مسئول وزارت خارجه آمریکا، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد: با توجه به خطرات رو به رشد داعش در عراق، پنتاگون در حال بررسی امکان راه‌اندازی پایگاه‌های نظامی جدید در عراق است و طرحی که اوباما ارائه کرده نیازمند افزایش مشاوران نظامی و ایجاد پایگاه‌های نظامی پیشرفته در استان الانبار است.

اظهارات و موضع گیری‌های متناقض دولت آمریکا نشاندهنده سردرگمی و نیز دوگانگی و عدم شفافیت این کشور در نبرد با داعش است.

انتهای پیام

کد N858151

وبگردی