آفتاب
وزیر بهداشت عنوان کرد:

الزام بومی‌گزینی در گروه پزشکی/ انتقاد از وضعیت معیشتی دستیاران

الزام بومی‌گزینی در گروه پزشکی/ انتقاد از وضعیت معیشتی دستیاران

وزیر بهداشت گفت: روسای دانشگاه های علوم پزشکی بومی گزینی را رشته های مختلف پزشکی را با شجاعت دنبال کنند و برای این کار با ستاد وزارت بهداشت تفاهم نامه امضاء کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدحسن هاشمی امروز در هشتاد و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سعی ما بر این است که دولت با همه مشکلاتی که دارد به عهد خود وفادار است و با مشکلات معیشتی و اقتصادی، آرامش در امور کشور حاکم باشد. مبنای دولت اتحاد همه گروه های سیاسی و وحدت ملی و تبعیت از قانون اساسی که تبعیت از ولایت فقیه هم در آن مستتر است، برای تامین معیشت مردم است. مردم هم با دولت همراه هستند و اگر بخشی از کارها مورد توجه قرار می گیرد به این علت است که مردم امید دارند که امیدشان به یاس بدل نشود. آنهایی هم که مخالف خوانی می کنند امیدواریم تغییر روش دهند.

وی با اشاره به مشکلات حوزه آموزش پزشکی گفت: اگر در این حوزه مشکل داریم به این دلیل است که بهتر از این می توانستیم کار کنیم. در گذشته شاهد تصمیمات موردی، تحمیلی و بدون کارشناسی بوده ایم و باید در این روند تجدید نظر کنیم. در شورای آموزش پزشکی باید کار اساسی صورت گیرد و بدانیم که در حوزه آموزش پایه تا فوق تخصصی که اکنون بلاتکلیف هستیم باید چه کنیم.

هاشمی یادآور شد: شورای آموزش پزشکی تاکنون کوتاهی کرده که نیاز کشور را مشخص نکرده است. در برخی از حوزه ها شاهد مداخلات و موازی کاری بوده ایم. سالهاست در مورد آزمایشگاه، پزشک عمومی و پاتولوژیست باید نگاه مان تغییر کند. ما به عنوان دولت باید تصمیم گیر باشیم.

وی افزود: این مسئله در مورد افزایش ظرفیت های تخصصی و فوق تخصصی هم صادق بوده، عده ای همیشه مخالف افزایش ظرفیت بوده اند. در حالی که اختیارات حاکمیتی به ما می گوید باید بر اساس نیاز مردم تصمیم بگیریم اما یک عده به محدود کردن بیشتر پذیرش رای داده اند. جمعیت گسترش یافته اما پزشک کافی و متخصص تربیت نکرده ایم و اختیار را به صنف داده ایم. با این روش تربیت متخصص فوق العاده گران خواهد بود.

اضافه کردن حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر به ظرفیت برای بومی گزینی در دستیاری

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع طرح و تغییرات در طرح اجباری برای متخصصان گفت: در مورد موضوع ماندگاری باید تجدید نظر شود. من ۱۰ سال پیش این موضوع را در شورای آموزش پزشکی طرح کرده بودم که باید برای ماندگاری پزشکان طرح بومی گزینی را اجرا کنیم. امسال هم اصرار بیشتر از سوی من بوده است که حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر به ظرفیت برای بومی گزینی اضافه کنیم. نگران حرف ها نباشید و ببینید مردم چه می خواهند.

وی افزود: به نظر می رسد در پزشکی ،داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری و بخشی از تخصص ها باید به فکر رفع کمبودها باشیم و احساسی عمل نکنیم. موضوع طرح بسیار جدی است و همیشه به دلیل اینکه پول نداشتیم در برابر آن سکوت کردیم و به فارغ التحصیل فشار آوردیم. اکنون یک فوق تخصص تا ۴۷ سالگی گرفتار دولت است و اگر یک زوج محصل باشند مشکلات بسیاری دارند.

هاشمی با اشاره به اینکه بسیاری از کسانی که با رتبه های بالا وارد می شوند در خروجی به گونه دیگری خواهند بود، گفت: روسای دانشگاه های علوم پزشکی بومی گزینی را رشته های مختلف پزشکی را با شجاعت دنبال کنند و برای این کار با ستاد وزارت بهداشت تفاهم نامه امضاء کنند.

اساتید یا در دانشگاه باشند یا در بخش خصوصی

وی با اشاره به موضوع الزام هیات علمی برای کار کردن در یک بخش گفت: کار باید یا در دانشگاه باشد یا بخش خصوصی . هر دو جا امکان ندارد. اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید برای این حوزه یک کار مشخص انجام دهیم. جوان هایی که طالب عنوان هیات علمی هستند را جذب کنید اما باید مشخص کرد اگر کسی دنبال کار خصوصی است دیگر نمی تواند در دانشگاه باشد. سعی کنید کسوت معلمی را که فراموش شده دوباره احیا کنید چرا که متخصص به اندازه کافی داریم.

وزیر بهداشت درباره کیفیت آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: کیفیت آموزش بسیار آسیب دیده است. متاسفانه آموزش به بخش نظری و بالین محوری محدود شده در حالی که فارغ التحصیل نیاز به آموزش های دیگری هم دارد. جدایی آموزش پزشکی از آموزش عالی و ورود به حوزه خدمات باید بار بیماریها را کاهش می داد اما این اتفاق نیافتاده است. پزشک فارغ التحصیل در حوزه تخصصی این همه سال همراه ما آمده است اما هنوز پایش به شبکه و مناطق روستایی نرسیده است.

وی افزود: یک پیشنهاد داشتیم که دانشجوی پزشکی یکسال نتواند در آزمون دستیاری شرکت کند، چون در کشیک حاضر نبوده و یا به کتابخانه می رفته است. اگر ما در دانشکده ها درست عمل می کردیم نیازی به این موانع بود. از طرف دیگر باید حتما دقت شود که دوره های دستیاری که چهار سال است همان چهار ساله به پایان برسد . به دانشجو و رزیدنت آدرس غلط می دهیم که فلان نمره ات خوب باشد از دوره تحصیل اش کم کنیم . این درست نیست . فرد باید یک پزشکی باشد که بتواند جان مردم را نجات دهد نه اینکه با نمره برتر فارغ التحصیل شود. حفظ کتاب به چه دردی می خورد؟ 

جلوگیری از توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی علوم پزشکی

هاشمی با اشاره به فواید سند آمایش سرزمینی سلامت گفت: بزرگترین کاری که در این سند انجام شد این است که از توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی علوم پزشکی جلوگیری می کند. امیدواریم آمایش سرزمین برای وزارت علوم هم زودتر به تصویب برسد. از این فرصت باید استفاده و دانشگاهها را مامور محور کرد. در استانها نیز مرکز استان باید تصمیم گیر اصلی باشد.

وی درباره پزشک خانواده اظهار داشت: نمی توان نظام ارجاع را راه اندازی کرد اما قلب آن که شبکه و پزشک خانواده است را نادیده گرفت. در شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به طور جدی باید برنامه پزشکی عمومی را مورد بازنگری قرار داد.بخشی از دوره اینترنی را نیز می توان به دوره تخصص منتقل کرد تا آموزش تخصصی هم در زمان کمتر و با کیفیت بهتری انجام گیرد.

انتقاد از وضعیت نامناسب معیشت دستیاران پزشکی

وزیر بهداشت درباره حقوق و مزایای دستیاران گفت: حقوق و مزایای دستیاری باید بر اساس مصوبات هیات امنای دانشگاه ها صورت گیرد چرا که وضع معیشت این دستیاران بسیار بد است. حداقل حقوق ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی برای آنها بسیار کم است. در دانشگاه ها کاری کنید که حداقل حقوق آنها ترمیم شود و درصدی از درآمد کاری را که می کنند را به آنها بدهید.

وی افزود: ۳۰۰ بیمارستان دانشگاهی دارای نظام نوین پرداخت هستند که باید در آن تفاوت قابل توجهی که بین حقوق رده های مدیریتی و محیطی پیش می آید را مورد توجه قرار داد.

هاشمی درباره انتخابات نظام پرستاری گفت: گزارشی که به من داده اند یک عده رد صلاحیت شده اند. اینکه عده ای به کف خیابان بیایند و جلوی مجلس و وزارتخانه جمع بشوند خلاف قانون و سیاسی کاری است و کار حرفه ای نیست. دستگاه های امنیتی از آن عده که رد صلاحیت شده اند تعهد گرفته اند اما آنها باز کارشان را ادامه می دهند. انتظار این است که افرادی بیایند که سواد و متانت خوبی دارند و عاقل هستند.

وی درباره وضعیت تجهیزات پزشکی گفت: کمپانی های بزرگ علاقمند به سرمایه گذاری هستند و در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد کار خود را شروع می کنند و در غیر این صورت هم دولت برنامه ریزی برای تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز دارد.

کد N857816

وبگردی