آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

اعلام زمان و فرایند ثبت‌نام در مسابقات تفسیری نورالهدی، تلاوت و تسنیم

اعلام زمان و فرایند ثبت‌نام در مسابقات تفسیری نورالهدی، تلاوت و تسنیم

معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن گفت: زمان ثبت‌نام و فرآیند مسابقات تفسیری نورالهدی، تلاوت و تسنیم که از سوی این سازمان برگزار می‌شود را تشریح کرد.

معاون ارتباطات سازمان دارالقرآن گفت: زمان ثبت‌نام و فرآیند مسابقات تفسیری نورالهدی، تلاوت و تسنیم که از سوی این سازمان برگزار می‌شود را تشریح کرد.

یوسف افراش در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «اگر می‌خواهیم به سبک زندگی قرآنی برسیم باید مفاهیم قرآنی را درک کنیم» اظهار کرد: درک مفاهیم قرآن کریم یک اصل مهم است و بحث این روزهای‌ جامعه، مسئولین و مقام معظم رهبری درک مفاهیم قرآنی است.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه نورالهدی که یکی از بزرگترین مسابقات تفسیری کشور است، گفت: سازمان دارالقرآن مدت 8 سال است که مسابقه تفسیری نورالهدی را برگزار می‌کند که یک سری مخاطب خاص دارد و هر سال شرکت می‌کنند. پیش‌بینی ما این است که در این مسابقه در طی 7 دوره تفسیر کل قرآن را داشته باشیم و هر سال 3 جزء در دستور کار است که امسال تفسیر جزء‌های 24، 25 و 26 را داریم.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: مخاطبان خاص این مسابقات گاهی نمی‌توانند سه جزء را حفظ کنند و به همان سه جزء اکتفا می‌کنند. منبع مطالعه مسابقه نورالهدی هم بر اساس کتاب تفسیر نمونه انتخاب شده، به واسطه این‌که تفسیر نمونه جزء تفاسیری است که بیشترین چاپ را در کشور داشته است.

افراش افزود: ما همیشه دغدغه این موضوع را داشته‌ایم که خیلی از مخاطبان به متن و موضوع قرآن دسترسی ندارند. به خصوص در شهرهای مرزی این موضوع زیاد به چشم می‌خورد. امسال با تدبیر دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، متن تفسیر نمونه به صورت فایل متنی در سایت آیت‌الله مکارم شیرازی بازنگری شده است و علاقمندان راحت‌تر می‌توانند به متن دسترسی پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: زمان ثبت‌نام این مسابقه از 25 خرداد تا 31 تیرماه است و زمان آزمون هم جمعه 22 آبان‌ماه پیش‌بینی شده است. شیوه ثبت‌نام هم از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی تلاوت صورت می‌گیرد و خوشبختانه فایل متنی تصویر نمونه به صورت اندروید است و قابلیت استفاده در موبایل هم دارد. محوریت این مسابقه با سازمان تبلیغات و دارالقرآن در سراسر کشور است که به صورت همزمان با مشارکت‌ جدی نهادهای مردمی، موسسات و اتحادیه استان‌ها این مسابقه برگزار می‌شود.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقه تلاوت که یکی دیگر از برنامه‌های سازمان دارالقرآن است، گفت: امسال سومین دوره برگزاری مسابقه تلاوت را داریم که در رشته حفظ کل، 15 جزء و قرائت قرآن کریم در سه گروه برادران بالای 16 سال، زیر 16 سال و خواهران بالای 16 سال برگزار می‌شود.

افراش عنوان کرد: رویکرد ما در مسابقه تلاوت متفاوت است و ویژگی اساسی آن این است که به درک معانی آیات و حفظ آیات توجه دارد که هم قاریان و هم حافظان باید نسبت به این مقوله یعنی درک معانی آیات توجه جدی داشته باشند تا در زمان قرائت و حفظ با توجه به معنا و مفهوم تأثیرگذاری بیشتری را بر روی مخاطبان داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مسابقه تلاوت قاریان با ترجمه آشنا می‌شوند و تسلط بیشتری برای ارائه قرائت پیدا می‌کنند. در سایت تلاوت اطلاعات لازم را برای این مسابقه داریم. زمان ثبت‌نام هم از 25 خرداد تا 31 تیرماه است و آزمون مرحله استانی تلاوت در 5 و 6 شهریورماه در هر استان به صورت همزمان برگزار می‌شود و مرحله کشوری مسابقه تلاوت در 26 و 27 آذرماه است. این‌که قاریان باید کدام قطعات را حفظ شوند در سایت تلاوت قرار دارد.

افراش در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقه تسنیم اظهار کرد: مسابقه تسنیم یکی دیگر از مسابقاتی است که هرسال از سوی سازمان دارالقرآن برگزار می‌شد که امسال با تغییراتی همراه شده است، این مسابقه ویژه کارکنان و شاغلین دستگاه‌های فرهنگی و خانواده‌ی آنها است و دستگاه‌هایی که متولی امر فرهنگ و توسعه فرهنگ دینی هستند در این مسابقات شرکت می‌کنند و امسال ما برگزاری چهارمین دوره‌ی آن را پیش‌بینی کرده‌ایم.

معاون ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: پس از برگزاری سه دوره از مسابقات تسنیم شورای سیاست‌گذاری فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های فرهنگی تشکیل شد و با تصویب اعضای محترم این شورا که از نمایندگان تعدادی از دستگاه‌های مهم فرهنگی کشور هستند این شورا اداره می‌شود.

وی گفت: در سه دوره گذشته سازمان دارالقرآن به صورت متمرکز این مسابقه را برگزار می‌کرد،‌ ولی امسال هر دستگاه فرهنگی در سطح شاغلین و خانواده‌ها این مسابقات را برگزار می‌کنند و بعد نفرات برتر بین دستگاهی در سطح استان با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و پس از آن در سطح کشور مسابقه تسنیم برگزار می‌شود که نفرات برتر هر استان در سطح کشوری شرکت می‌کنند.

افراش یادآور شد: ما مقدمات و آیین نامه‌هایی را تهیه کرده‌ایم که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود ولی در زمان ثبت نام مسابقه تسنیم ممکن است تغییراتی به وجود بیاید. پیش بینی ما این است که تا پایان هفته جاری و یا نهایتا در هفته اول ماه مبارک رمضان طی هماهنگی‌هایی که با دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی داریم زمان ثبت نام مسابقات تسنیم آغاز شود.

انتهای پیام

کد N857707

وبگردی