آفتاب
محمدسعید اربابی:

علمای شیعه و اهل‌سنت مردم را از اهداف تروریست‌ها مطلع کنند

علمای شیعه و اهل‌سنت مردم را از اهداف تروریست‌ها مطلع کنند

یک نماینده اهل سنت مجلس شورای اسلامی گفت: مبارزه با ترور و تروریسم در منطقه و جهان ادعا، سطحی و دروغ است و برخورد ریشه‌ای با آن صورت نمی‌گیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدسعید اربابی اظهار کرد: وقتی گروه‌های بنیاد‌گرا و خشونت‌گرا شکل می‌گیرند و به جنایت و اقدامات تروریستی دست می‌زنند، به سرعت نسبت به درگیری‌های فیزیکی با تروریست‌ها اقدام می‌شود ولی اصلا دنبال ریشه‌های شکل‌گیری این گروهک‌ها و نابود کردن آنها نمی‌رویم.

وی اظهار کرد: در بحث ترور و تروریسم چیزی که مهم است، ریشه‌یابی موضوع است. به بیان دیگر، تمام عوامل و دلایل پیدایش تروریست‌ها باید شناسایی شود تا به صورت زیرساختی و زیربنایی علل و عواملی را که بانی و باعث ترور می‌شود، بتوان از بین برد.

وی ضعف فرهنگی و آموزشی برخی کشورهای خاورمیانه از جمله افغانستان را اصلی‌ترین دلیل زایش تفکرات تروریستی دانست و افزود: یکی از مهمترین دلایل پیدایش گروه‌های تندرو در این کشور ضعف نظام آموزشی است. در کشوری که سال‌ها درگیر جنگ‌های داخلی و مبارزه با شوروی بود بستر آموزش شهروندان افغان را در خود نداشت اما در عوض بستر رشد آموزه‌های بنیادگرایانه و خشونت‌گرایی را به صورت بالفعل در خود داشت. همین سلسله حوادث و اتفاقات موجب تولد القاعده، طالبان و داعش در این کشور شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم خاطرنشان کرد: برای مبارزه با تروریسم هزینه‌های هنگفتی می‌شود که اگر نیمی از این هزینه‌ها صرف آموزش مردم می‌شد، مطمئنا از تنوع و شیوع خشونت‌گرایی و تروریسم به طرز چشم‌گیری کاسته می‌شود. در این صورت بستر بهره‌برداری کشورهایی که در پی اختلاف‌افکنی بین قومیت‌ها، کشورها و مذاهب مختلف برای پیشبرد اهداف شوم‌شان هستند، از بین می‌رود.

وی تاکید کرد: وقتی امکان پرورش نیروهای تروریستی در کشورهایی نظیر افغانستان وجود نداشته باشد، حامیان تروریست‌ها نیز نمی‌توانند تروریست پرورش دهند.

وی با بیان این‌که «تروریست‌پرورها سیاست‌های جدی برای پرورش نیروهای تروریستی دارند»، ادامه داد: تروریست‌ها و حامیان آنها مناطقی را انتخاب می‌کنند که از نظر آموزه‌های دینی، مذهبی و فرهنگی در سطح بسیار پایینی قرار دارند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با اشاره جدیت جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، گفت: ایران در مسیر مبارزه با تروریسم نقش بسزایی دارد. ایران کشوری با برنامه‌ها و اهداف بلند است که می‌تواند از علمای تشیع و اهل سنت به عنوان حافظان صلح بخواهد با حضور در کشورهای منطقه، مردم را نسبت به عواقب جنگ و قصد و غرض حامیان گروه‌های تروریستی آگاه کنند. وظیفه علما و روحانیون جمهوری اسلامی نیز آگاه‌سازی مردم کشورهای منطقه است. مردم این کشورها باید بفهمند آمریکا و کشورهای غربی سیاست تقابل با دنیای اسلام را دنبال می‌کنند.

وی در پیشنهادی گفت: باید بحث وحدت اسلامی در مناطق مرزی کشور به عنوان سیاست نظام دنبال شود به بیان روشن‌تر استان‌های مرزی ایران به دلیل مرز مشترک با افغانستان و پاکستان و عراق اجبارا در معرض افکار و رفتارهای تروریستی، بنیادگرایانه و خشونت‌گرایانه هستند. مردم این استان‌ها مجبور به تحمل رفتارهای خشن تروریست‌ها هستند.

وی افزود: به عقیده بنده حتی کنگره‌های بین‌المللی مبارزه با ترور باید در این استان‌ها برگزار و امکان تردد آسان علمای دینی به این استان‌ها نیز فراهم شود.

نماینده اهل تسنن مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: مصیبت اینجاست که رفتار اکثر قریب به اتفاق کشورهای مدعی مبارزه با تروریسم در منطقه مشکوک است. هنوز نمی‌توانیم به جدیت این کشورها برای مبارزه با تروریسم اعتماد کنیم. طبیعتا نمی‌توانیم روی برنامه‌های مشترک مبارزه با تروریسم این کشورها حساب کنیم. حتی چه بسا این کشورها در پس ائتلاف علیه مثلا داعش اهداف دیگری را دنبال می‌کنند پس طبیعی است که این کشورها تمایلی به حضور ایران در ائتلاف ضد داعش نداشته باشند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از به ثمر رسیدن سیاست‌های تروریستی کشورهای غربی جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی 17000شهید ترور که قرار است شهریور ماه امسال در تهران برگزار شود، گفت: برگزاری این کنگره امکان به وجود آمدن انسجام بیشتر بین کشورهای قربانی ترور را فراهم می‌کند. در این کنگره کشورها به دیدگاه‌های یکدیگر گوش می‌کنند و به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. این کنگره تا اینجا تاثیرات مثبت خود را می‌گذارد اما وقتی نتایج حاصل از نشست‌ها را اجرایی کنیم یعنی تیم‌های تخصصی که در قالب این کنگره شکل می‌گیرند کار را ادامه دهند تا کنگره بعد، و نتایج عملکردشان را در این کنگره‌ها تشریح کنند، در این صورت برگزاری چنین کنگره‌ای مثمرثمرتر خواهد بود. این رویه به معنای جلوگیری از تکرار بر تکرار یا دور باطل زدن است. اگر دنبال نتیجه روشن و مشخص در این کنگره نباشیم عملا در دور باطل گرفتار می‌شویم.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس در ادامه بر استفاده فراگیر و گسترده از رسانه‌ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی جهان تاکید کرد و افزود: همان قدر که رسانه‌های غربی و عربی انواع خشونت‌گرایی به ویژه وحشی‌گری‌های داعش را در سطح منطقه و جهان انتشار می‌دهند و اقدامات وحشی‌گرایانه و تروریستی را عادی نشان می‌دهند و حرمت انسان‌ها را به راحتی زیر پا می‌گذارند با استفاده از همان ابزار و البته با آموزش‌های مناسب از شکل‌گیری تفکرات و رفتارهای تروریست‌ساز باید جلوگیری کرد.

وی اظهار کرد: اگر رسانه‌ها ورود علمی و کارشناسی به خواسته عمومی جامعه داشته باشند و اگر برگزارکنندگان کنگره به اساتید دانشگاه‌ها نقش موثری بدهند یقینا آثار مثبت کنگره را هم مشاهده خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N857596

وبگردی