آفتاب

شهر "تل‌أبیض" در محاصره کردهای سوریه و عصبانیت اردوغان

شهر "تل‌أبیض" در محاصره کردهای سوریه و عصبانیت اردوغان

همزمان با پیشروی‌های کردهای سوریه در شمال این کشور و تلاش آنها برای آزادسازی شهر «تل أبیض»، ترکیه مرزهای خود را به روی آوارگان سوری که از مناطق درگیر فرار کرده‌اند، گشود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، کردهای سوریه که پس از درگیری‌های شدید با داعش کنترل شهرک سلوک در نزدیکی شهر تل ابیض را در دست گرفته‌اند اکنون در مسیر خود به سمت آزادسازی این شهر هستند.

شهرک سلوک در حومه شمال استان رقه، قدیمی‌ترین پایگاه‌های داعش در شمال سوریه محسوب می‌شود. این شهرک در مرز با ترکیه قرار دارد.

استان رقه پایتخت خلافت خودخوانده داعش است و این گروه تروریستی از مدت‌ها پیش این استان سوریه را اشغال کرده است.

پیشروی کردها تروریست‌های داعش را وا داشته تا به داخل شهر تل ابیض عقب‌نشینی کنند و از طریق حفر خندق‌ها و بمب‌گذاری مسیرها و پل‌ها برای جنگ با نیروهای کرد آماده شوند.

نیروهای کرد سوریه در حال حاضر در سه کیلومتری شرق شهر تل ابیض قرار دارند. داعش برای ممانعت از پیشروی کردها دو پل «الجلاب» و «شریعان» در جنوب شرق و جنوب غرب شهر تل ابیض را بمب‌گذاری و بعد آن را منفجر کرد.

حضور گسترده نیروهای کرد در مرز با ترکیه موجب نگرانی آنکارا شده است طوری که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از پیشروی کردها در تل ابیض ابراز نگرانی و تاکید کرده که این مساله احتمالاً تهدیدی برای ترکیه در آینده باشد.

جنگنده‌های «ائتلاف ضدداعش» نیز مانع از امدادرسانی داعش به نیروهای محاصره‌شده‌اش در سلوک و تل ابیض شد.

درگیری‌ها میان کردها و داعش موجب آواره شدن هزاران سوری شده که آنکارا ابتدا از رفتن آنها به این کشور ممانعت به عمل آورده بود اما بار دیگر مرزهای خود را به روی این آوارگان گشود.

به گفته حسین خوجر، فرمانده کرد سوری درگیری‌ها میان داعش و کردها در حال حاضر در دروازه‌های تل ابیض در جریان است.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز تاکید کرده است که کردها به ورودی شهر تل ابیض از طرف جنوبی شرقی رسیده‌اند اما هنوز وارد شهر نشده‌اند.

انتهای پیام

کد N857582

وبگردی