آفتاب
گفت‌وگو با مدیر مسؤول روزنامه شهروند

چرا مجلس برای اولین بار خواهان آزادی رسانه‌ها شده؟

چرا مجلس برای اولین بار خواهان آزادی رسانه‌ها شده؟

مدیر مسؤول روزنامه «شهروند» گفت: خیلی خوشحالم که مجلس، به ویژه مجلس اصولگرا برای اولین بار از دولت و از وزیر ارشاد خواستار توسعه آزادی بیان بر اساس قانون اساسی شده است؛ اما متاسفم که این خواسته فقط برای رفع محدودیت برای رسانه‌هایی است که در خدمت خودشان قرار دارد نه برای قانون عام.

عبدالرسول وصال در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا، درباره‌ی کارت زرد مجلس به علی جنتی گفت: متاسفانه خواسته مجلس فقط برای رفع رسانه‌هایی است که در خدمت خودشان قرار دارد نه برای قانون عام؛ در حالی که وظیفه نمایندگان مجلس این است که دفاع از آزادی بیان در چارچوب قانون اساسی برای تمام ملت و تمام رسانه‌ها باشد.

وی ادامه داد: در جاهایی که مجلس مدعی بوده که دولت مانع ایجاد کرده‌، در اختیار دولت نبوده است؛ دولت اختیاری در حوزه صدا و سیما و حوزه‌های دیگر نداشته و وزارت ارشاد نیز نقشی نداشته که بخواهد در این زمینه محدودیتی را برطرف کند.

وصال همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود عنوان کرد: این اتفاق مبارکی بود که برای اولین بار مجلس خواهان آزادی بیان و رفع محدودیت رسانه‌ها شده است. طبق قانون نیز مشخص است که هیچ مقامی نمی‌تواند به رسانه‌ها درخصوص انتشار و یا منع انتشار، دستوری دهد مگر به اقتضای قانون.

وی همچنین درباره‌ی نحوه برخورد با رسانه‌ها به اقتضای نوع تخلف، اظهار کرد: در حال حاضر آنچه در دولت آقای روحانی مشاهده می‌کنید‌، این است که توقیف مطبوعات متوقف شده است و تخلفات رسانه‌ها در دادگاه مطبوعات بررسی می‌شوند و جرایم مطبوعاتی به آنها تعلق می‌گیرد.

او سپس گفت: چیزی که اکنون شاهد هستیم، این است که رابطه‌ی خوبی بین معاونت مطبوعاتی و رسانه‌ها وجود دارد و معاونت مطبوعاتی همچون فردی کاردان و کارشناس است‌، زبان سخن گفتن با مطبوعات را به خوبی می‌داند و آزادی مطبوعات را حفاظت و حراست می‌کند. اگر این همکاری‌ها ادامه پیدا کند‌، هم دولت می‌تواند نظارت بیشتری بر مطبوعات داشته باشد و هم مطبوعات قوانین را رعایت خواهند کرد. از نظر اجرایی وزارت ارشاد برنامه‌های خوبی و قوی اجرا کرده است و مناسبات فرهنگی ما را هم می‌داند.

مدیر مسؤول روزنامه شهروند در پایان گفت: ارشاد در برخورد با رسانه‌ها نه افراط می‌کند و نه تفریط و مطابق اعتدال فعلا فرهنگ این کشور را سازماندهی می‌کند.

انتهای پیام

کد N857529

وبگردی