آفتاب
تحولات یمن؛

انتقاد قبایل نجران از تجاوز به یمن/ حضور انصارالله در نشست ژنو

انتقاد قبایل نجران از تجاوز به یمن/ حضور انصارالله در نشست ژنو

بین الملل: احتمال به تعویق افتادن مذاکرات ژنو، ایجاد منطقه ممنوعه نظامی در داخل مرزهای یمن توسط عربستان و شهادت دو کودک و زخمی شدن ۶ نفر در حملات هوایی عربستان به صنعا از جمله اخبار امروز یمن هستند.

دوشنبه 25 خرداد

 

یکشنبه ۲۴ خرداد

۱۷:۴۲ حضور نمایندگان جنبش «انصارالله» در نشست ژنو قطعی شد

«ابوبکر القربی» عضو ارشد کنفرانس ملی یمن از قطعی شدن حضور انصارلله در نشست ژنو خبر داد.

بر اساس این گزارش، وی مشخص شدن ماهیت هیأت های شرکت کننده در این نشست توسط سازمان ملل را عامل تصمیم انصارالله برای حضور در این نشست عنوان کرد.

وی در این زمینه گفت: پس از وساطت عمان برای حل مشکلی که میان انصارالله و سازمان ملل ایجاد شده بود، اکنون فضای مثبتی برای برگزاری این نشست به وجود آمده است.

گفته می شود که هم اکنون نمایندگان انصارالله در فرودگاه صنعاء منتظر ورود هواپیمای عمانی برای انتقال آنها به محل مذاکرات در ژنو هستند.

۱۷:۴۰ انصارالله: هیچ رایزنی با آمریکا در خصوص تحولات یمن انجام نداده‌ایم

«عبدالمنعم رسول الطلیعی» عضو ارشد انصارالله یمن اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر رایزنی های این جنبش با ایالات متحده آمریکا در خصوص تحولات یمن را قویا تکذیب کرد.

وی تأکید کرد: جنبش انصارالله یمن نه در زمینه سیاسی و نه در زمینه نظامی هیچگونه رایزنی با ایالات متحده آمریکا انجام نداده و در آینده نیز انجام نخواهد داد.

الطلیعی بیان اینکه آمریکا به خوبی می داند عربستان سعودی به دلیل سیاست های فرقه گرایانه خود جایگاه و نفوذش در منطقه را از دست داده است، تصریح کرد: انصارالله و نیروهای مردمی یمن در نبرد با سعودیها پیروزی های بسیاری به دست آوردند.

وی افزود: آمریکا برای حفظ نفوذ خود در یمن به دنبال ایجاد رابطه با احزاب این کشور است اما ما خواهان هیچ نزدیکی به ایالات متحده آمریکا نیستیم.

۱۷:۰۱ مخالفت انصارالله با مشارکت هیأتی از دولت فراری یمن در نشست ژنو

منابع یمنی اعلام کردند که جنبش انصارالله مخالفت خود با مشارکت هیأتی به نمایندگی از دولت فراری و مستعفی یمن در نشست ژنو را به فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور ابلاغ کرده است.

بر اساس این گزارش، انصارالله اعلام کرده که دولت مستعفی از هیچ مشروعیتی برخوردار نیست و نمی تواند به نمایندگی از مردم یمن در این نشست شرکت کند.

جنبش انصارالله یمن تأکید کرده است که باید گروهی متشکل از احزاب و جریان های یمنی به نمایندگی از مردم یمن در این نشست مشارکت داشته باشند.

رسانه های یمنی همچنین اعلام کردند که به دنبال مخالفت انصارالله با این مسأله، قرار است هیأتی از مردم یمن و نه دولت مستعفی در نشست ژنو حضور یابد.

در همین ارتباط، «حمد ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن رایزنی های گسترده ای را با انصارالله به منظور رفع موانع مشارکت این جنبش در نشست ژنو آغاز کرده است.

به گفته منابع آگاه، تنها مسأله ای که تاکنون برگزاری این نشست را با چالش مواجه ساخته است، ماهیت هیأت هایی هستند که قرار است در آن حضور یابند.

انصارالله یمن به فرستاده ویژه سازمان ملل در امور این کشور اطلاع داده در صورتی که هیأتی از ریاض به نمایندگی از «منصور هادی» در نشست ژنو شرکت کند، گروه های یمنی از مشارکت در این نشست صرف نظر کرده و به جای آنها کمیته های انقلابی راهی نشست ژنو خواهند شد.

۱۵:۲۶ قبایل نجران سعودی:تجاوز عربستان به یمن دخالت در امور این کشور است

قبایل «یام» و «ولد عبدالله» در منطقه نجران عربستان سعودی با صدور بیانیه ای در قبال تجاوز عربستان سعودی به یمن موضعگیری کردند.

در این بیانیه آمده است: نظام عربستان تمامی معاهداتی که با اجداد ما امضا کردند را نقض کردند.

در ادامه بیانیه گفته شده است: هدف عربستان از حمله به یمن درگیر کردن منطقه نجران به جنگ و درگیری با برادرانمان است. در این بیانیه خطاب به مردم یمن گفته شده است که تجاوز عربستان به شما دخالت در امور داخلی تان است و صرفا با اهداف سیاسی صورت می گیرد.

قبایل نجران اعلام کردند: ما همه برادر هستیم و با تکفیری ها و فتنه افکنان که خون و مال و آبرو و ناموس مردم را مباح می دانند مخالف هستیم. ما با حملات عربستان به یمن مخالف هستیم و حق مشروع یمن در دفاع از خود را مشروع می دانیم.

۱۴:۲۸ شهادت ۷ شهروند در حملات تعز/ بمباران استان الجوف

منابع امنیتی یمن اعلام کردند که حملات جنگنده های متجاوز عربستان سعودی به منطقه «الهشمه» در استان تعز ۷ شهید بر جا گذاشته است.

در میان این شهدا شماری زن و کودک به چشم می خورد. جنگنده های سعودی همچنین بخش «الحزم» در استان الجوف را بمباران کردند.

۱۴:۲۶ مذاکرات ژنو درباره یمن در موعد مقرر برگزار می‌شود/کارشکنی سعودیها

منابع امنیتی یمن اعلام کردند که حملات جنگنده های متجاوز عربستان سعودی به منطقه «الهشمه» در استان تعز ۷ شهید بر جا گذاشته است.

در میان این شهدا شماری زن و کودک به چشم می خورد. جنگنده های سعودی همچنین بخش «الحزم» در استان الجوف را بمباران کردند.

۱۲:۴۴ تلاش عمان برای نتیجه دادن مذاکرات ژنو درباره یمن

شبکه المیادین با انتشار خبری فوری از میانجیگری عمان میان انصارالله یمن وسازمان ملل درخصوص برگزاری نشست ژنو و نتیجه بخش بودن این نشست خبر داد.

هواپیمایی که قرار بود نمایندگاه انصارالله و گروههای یمنی را از صنعاء به سوئیس منتقل کند بدون نمایندگان یمنی صنعاء را ترک کرد.

 این در حالی است که شبکه العربیه به نقل از سخنگوی دولت مستعفی یمن از احتمال به تعویق افتادن نشست ژنو که قرار است فردا برگزار شود خبر داد.

۱۲:۳۳ احتمال به تعویق افتادن مذاکرات ژنو درخصوص یمن وجود دارد

شبکه العربیه به نقل از سخنگوی دولت مستعفی و فراری یمن اعلام کرد که به احتمال بسیار زیاد نشست ژنو در خصوص بحران یمن که قرار است فردا برگزار شود به تعویق خواهد افتاد.

این در حالی است که هواپیمای سازمان ملل که برای انتقال گروههای یمنی به ژنو به صنعا رفته بود بدون نمایندگان انصارالله و دیگر گروههای یمنی صنعاء را ترک کرد.

به گزارش مهر، نشست ژنو درخصوص تحولات یمن قرار بود ۲۸ می سال جاری برگزار شود که به ۱۴ ژوئن( امروز) و پس از آن به فردا موکول شد.

۱۲:۰۹ ایجاد منطقه ممنوعه نظامی در داخل مرزهای یمن توسط عربستان

شبکه العربیه با انتشار خبری از ایجاد یک منطقه ممنوعه نظامی در داخل مرزهای یمن توسط نظامیان سعودی خبر داد.

بر اساس این گزارش این منطقه ممنوعه مانع نزدیک شدن ارتش و نیروهای مردمی یمن به مرزهای عربستان سعودی تا شعاع پنج کیلومتری می شود و باهدف ختثی سازی تلاش ارتش و نیروهای مردمی یمن برای مورد هدف قرار دادن پایگاههای نظامی سعودی در مرزهای عربستان ایجاد شده است.

این منبع همچنین از آماده باش کامل نیروهای امنیتی سعودی در مرزهای عربستان خبر داد.

شبکه العربیه همچنین در حالی برقراری آرامش نسبی در نجران و ظهران را مدعی شده است که منابع یمنی از حملات جدید ارتش و نیروهای مردمی به پایگاههای مختلف در ظهران و نجران و همچنین فرار مرزبانهای سعودی طی ساعات اخیر خبر می دهند.

۱۱:۱۸ حملات هوایی آل سعود به شهر تعز

جنگنده های متجاوز عربستان سعودی در ادامه حملات خود به یمن خیابان «الستین» در مرکز شهر تعز را بمباران کردند.

به تلفات این حمله اشاره ای نشده است. ادامه حملات عربستان به یمن وضعیت این کشور را در شرایط دشواری قرار داده است و علاوه بر کمبود سوخت، دارو و مواد غذایی ساکنان این کشور به دلیل اوضاع جنگ زده یمن به بیماری های مختلفی همچون مالاریا مبتلا شده اند.

۸:۱۷ حمله موشکی ارتش یمن به پایگاههای نظامی عربستان در ظهران و نجران

ارتش و کمیته های مردمی در پاسخ به حملات ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان به مناطق مختلف یمن، پایگاه نظامی الجحفا را در مرکز ظهران در جنوب عربستان مورد هدف ۳۳ حمله موشکی قرار دادند.

پایگاه نظامی «علیب» و «بله» در این استان عربستان نیز مورد هدف حملات خمپاره ای ارتش ونیروهای مردمی قرار گرفت.

 این در حالی است که منابع یمنی از  فرار نظامیان سعودی و عقب نشینی آنها از این پایگاههای نظامی خبر می دهند.

شبکه المار نیز از حمله ارتش و نیروهای مردمی یمن به پایگاه نظامی نهوقه در نجران عربستان خبر داد.

۶:۰۴ هواپیمای سازمان ملل صنعا را بدون حوثی ها به مقصد ژنو ترک کرد

یک منبع سیاسی یمنی که خواست نامش فاش نشود، با بیان این مطلب افزود: تنها «عبد الرحمن السقاف» دبیر کل حزب سوسیالیست به فرودگاه رفته بود که او نیز بعد از پرواز هواپیمای سازمان ملل به منزلش بازگشت. هنوز حوثی ها به صورت رسمی به این خبر و عدم مشارکت در گفتگوهای ژنو واکنش نشان نداده اند.

این در حالی است که مذاکرات ژنو برای حل بحران یمن، تا کنون دو بار به تعویق افتاده است، یک بار در ۲۸ ماه می که دولت فراری و مستعفی با شرکت در این گفتگوها مخالفت کرد و بار دیگر که قرار بود گفتگوها روز یکشنبه برگزار شود، به خاطر تاخیر در ورود یکی از هیئت ها به ژنو به روز دوشنبه موکول شد.

۵:۰۲ شهادت دو کودک و زخمی شدن ۶ نفر در حملات هوایی عربستان به صنعا

یک منبع محلی در این مورد گفت: جنگنده های عربستان منازل شهروندان در منطقه بیت نعم و غرزه همدان را هدف قرار دادند که منجر به شهادت دو کودک و زخمی شدن ۶ شهروند دیگر و تخریب و آسیب دیدن تعدادی از منازل شد.

منبع مذکور تاکید کرد: جنایت هدف قرار دادن منازل شهروندان در مناطق مختلف استان صنعا نشان دهنده سردرگمی و شکست متجاوزان است و ائتلاف تحت رهبری عربستان با کشتار زنان، کودکان و شهروندان و تخریب زیر ساخت ها در صدد انتقام گیری از شکست خود است.

بر این اساس در ادامه حملات هوایی و بی هدف جنگده های عربستان به استان های مختلف یمن، ۱۸ شهروند از جمله چند کودک و زن به شهادت رسیده و ده ها نفر زخمی شدند.

عصر روز جمعه نیز حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به منازل شهروندان در منطقه «بیت معیاد» صنعا منجر به شهادت و ز خمی شدن ۶۹ نفر از شهروندان یمنی شد که بیشتر قربانیان زنان و کودکان بودند.

کد N857289

وبگردی