آفتاب
/مراسم تحلیف 486 نفر از کارآموزان وکالت سال 93/

نجفی توانا: وکلای دادگستری سرباز عرصه عدالت هستند

نجفی توانا: وکلای دادگستری سرباز عرصه عدالت هستند

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با برشمردن ویژگی‌های وکیل دادگستری از جمله حفظ استقلال، دفاع از عدالت، حفظ امنیت، خوب گفتن و خوب نوشتن و ... گفت:‌ ما وکلای دادگستری در مسیر صحیح عدالت حرکت کرده‌ایم و بر این اساس بر خود می‌بالیم و آماده هستیم که بر سر این موضوع که آیا وکلا سالم‌ترند یا کارمندان و مسئولان برخی سازمان‌ها بحث و گفت‌وگو کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی نجفی توانا طی سخنانی در مراسم تحلیف 486 نفر از پذیرفته شدگان سومین اختبار سال 93 که در تالار امام علی (ع) دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد اظهار کرد: شما وکلا باید تحمل مسئولیت سنگینی را که بر دوش می‌کشید دارا باشید و قابلیت حمل آن را در عرصه اجتماع داشته باشید.

وی ادامه داد:‌ در بررسی قوانین وکالت در اکثر کشورهای جهان به وجوه اشتراکی رسیده‌ام که برخی از آن‌ها را برای شما بازگو می‌کنم، از جمله اینکه اولین وظیفه وکلای دادگستری احساس استقلال و رهایی آن‌ها از فشارهای درونی و بیرونی است. استقلالی که باید آن را ابتدا حفظ کرد و بعد به اجتماع عرضه کرد. بنابراین این ویژگی بسیار مهم است و شما در برخورد با پرونده‌های مطروحه حق ندارید که وارد ملاحظات دیگران شوید زیرا اگر به این امر وارد شوید وکیل پولدار می‌شوید ولی وکیل بدنامی خواهید بود. من متاسفم برای همکارانی که آبروی خود را می برند و دست به اقداماتی می‌زنند که در شان وکالت نیست.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به اینکه ویژگی دیگر وکیل دادگستری، دفاع از عدالت است گفت: هرجا که عدالت است حتما وکیل حضور دارد. از دیگر خصایص وکیل دادگستری رعایت شان و وکالت حرفه‌ای‌اش است. ناگفته نماند که با مشکلات معیشتی جامعه روبرو هستیم و تمام تلاش‌مان این است که جامعه را متوجه این امر کنیم که با اجباری کردن وکالت امکان اشتغال را برای وکلای جوان فراهم کنند. بنابراین وکیل دادگستری باید همیشه حافظ شان حرفه خود باشد.

نجفی توانا ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های وکالت حفظ امنیت است. وکیل امین است و تحت هیچ شرایطی نباید اطلاعات موکلش را افشا کند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر خصایص وکیل دادگستری خوب گفتن و خوب نوشتن است گفت: شخصیت حرفه‌ای شما در قالب لوایح شما تجلی می یابد بنابراین شما باید کاری کنید که شخصیت حرفه‌ای‌تان در فرایند انجام وظیفه‌تان در امر وکالت هر روز قوی‌تر شود البته ناگفته نماند که این امر ممکن نیست مگر با مطالعه مستمر و ... .

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به موسسات حقوقی که آن‌ها را موسسات دلالی نامید گفت: به شما توصیه می‌کنم که خودتان موسسات حقوقی را تشکیل دهید زیرا امروز وکلایی موفق هستند که کارهای جمعی را انجام می‌دهند و بدانید که کار جمعی ضریب اشتباه را کمتر می‌کند. ما آمادگی داریم که در کانون وکلای دادگستری مرکز از شما حمایت کنیم تا شما رقیب توانمندی برای این موسسات باشید که فقط دلالی می‌کنند، متاسفانه این موسسات از برخی از جوانان اعم از دختران و پسران سوءاستفاده می‌کنند.

نجفی توانا با اشاره به اینکه موسسات میانجی‌گری نیز در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری در حال شکل‌گیری است گفت:‌ این موسسات هم‌اکنون شکل قانونی به خود گرفته است و شما می‌توانید با تاسیس این موسسات بخشی از مشکلات وکالت را برطرف کنید.

وی با بیان اینکه شما وکلا باید حساسیت زمانی را درک کنید زیرا وارد حرفه‌ای شده‌اید که بسیار سخت است گفت: حرفه وکالت جزو مشاغل سخت در کشور ماست اما گویا کار وکالت کار خلافی است و انگار وکیل باید از انجام وظیفه خود خجالت بکشد مگر ما چه کردیم که افشاگر فساد برخی‌ها هستیم. ما کاری نکردیم جز اینکه در مسیر صحیح عدالت حرکت کرده‌ایم. بر همین اساس ما به خود افتخار می‌کنیم که وکیل هستیم. وکلای دادگستری آن قدر توان علمی دارند که در انجام کار وکالت خود سیاست را از حرفه خود جدا کرده‌اند. باید این وکلا را مقدس بدانیم.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: بیش از دو سوم از وکلای ما، جوانان کشورند. چگونه می‌توان یک وکیل را که حق الوکاله اضافه گرفته، نامش را افشا کرد، مگر کار خلافی کرده است. وقتی 2 هزار میلیارد برای موکل زنده می‌کند،‌آیا حق ندارد که 5 درصد را بگیرد. آیا این جرم است؟

نجفی توانا با اشاره به اینکه ما طی چند سال گذشته وکیل مجرمی نداشته‌ایم گفت: ما آماده هستیم که در این زمینه‌ها صحبت کنیم و بحث کنیم که آیا وکلا سالم‌تراند یا کارمندان و مسئولان برخی از سازمان‌ها. ما سرباز عرصه عدالتیم، مجروح می‌شویم و می‌میریم اما از عدالت دفاع می کنیم و در چارچوب قانون از حق‌مان دفاع خواهیم کرد البته باید به گونه‌ای عمل کنیم که دیگران از ما بهانه‌جویی نکنند زیرا آن‌ها دنبال بهانه‌اند. اصول ما را تحمل نمی‌کنند اما ما ماندیم و تاریخ اثبات کرده که ما از کسانی که به ما نقد غیرمنصفانه دارند سالم‌تر هستیم.

در ادامه این مراسم از خدمات ارزنده محمد فردپور ماکیانی عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز تقدیر به عمل آمد و وی طی سخنان کوتاهی خطاب به وکلای دادگستری گفت: شما عزیزان تا لحظات دیگر سوگند یاد می‌کنید و این جمله را «و شرافت من وسیله این قسم است و ...» می‌گویید و آن را سه بار تکرار می‌کنید. امیدوارم که در کارتان این جمله را مدنظر داشته باشید و مقید به این عبارت به وظیفه‌تان عمل کنید.

وی افزود: برای حق الوکاله خیلی جوش نزنید. اگر شخصی هم به شما مراجعه کرد و گفت: وکالتم را بپذیر مستنداتش را ببینید و حرف‌هایش را بشنوید اگر حقی داشت، وکالتش را بپذیرید زیرا شهرت‌تان در حسن نیت بیشتر خواهد بود. حق الوکاله‌ هم دارید نگران آن نباشید.

فردپور ماکیانی افزود: برخلاف آنچه که بعضی از افراد تصور می کنند که می‌توان از راه‌های دیگر حق الوکاله اخذ کرد باید بگویم که این موضوع اشتباه است و من مخالف آنم.

وی یادآور شد: ما در یکی دو سال اخیر وکلای فرهیخته‌ای را از جمله استاد کاتوزیان، دکتر نوربها و ... را از دست داده‌ایم. این افراد الگویی برای جامعه وکالت بودند که یادشان را گرامی می‌دارم.

در پایان این مراسم از ده نفر از رتبه‌های برتر سومین اختبار آزمون سال 93 تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

کد N857071

وبگردی