آفتاب

واکنش معاون فرهنگی وزارت ورزش به مصادره‌ «نظامی گنجوی» از سوی کشور آذربایجان

واکنش معاون فرهنگی وزارت ورزش به مصادره‌ «نظامی گنجوی» از سوی کشور آذربایجان

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان می‌گوید سوء استفاده از رویدادهای ورزشی برای مصادره مفاخر و بزرگان کشور ایران، امری ناپسند است که مقابله با آن نیاز به یک عزم ملی دارد.

دکتر عبدالحمید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مراسم افتتاحیه بازی‌های اروپایی 2015 باکو و مصادره نظامی گنجوی شاعر ایرانی در این مراسم اظهار کرد: متاسفانه این نخستین بار نیست که شاهد این قبیل اتفاقات هستیم. در جریان سایر رویدادهای ورزشی نیز شاهد چنین اتفاقات و تاریخ‌سازی مجعول بوده‌ایم.

او اضافه کرد: باید یک واقعیت بزرگ را مورد توجه قرار دهیم، واقعیتی با نام ایران فرهنگی. سرزمینی که شامل مناطقی است که اشتراکات بسیاری از نظر فرهنگی با دیگر کشورها دارد و با در نظر گرفتن اینکه زمانی تمام کشورهای اطراف ایران جزو این ایران فرهنگی بوده‌اند، شاهد این اشتراکات هستیم.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه شخصیت‌ها و مفاخر برجسته ایران قابل مصادره نیستند، گفت: تمام بزرگان عرصه فرهنگ ایران از مولانا تا نظامی گنجوی متعلق به ایران فرهنگی هستند و این مفاخر همگی متعلق به ایران بوده و خواهند بود. هیچ کس نمی‌تواند حضور چنین شخصیت‌های برجسته‌ای را در ایران که همگی به زبان پارسی صحبت می‌کردند را کتمان کند.

احمدی خاطرنشان کرد: ممکن است گاهی بحث‌ها و شیطنت‌هایی در این زمینه‌ به وجود بیاید اما این موارد نمی‌تواند ضربه‌ای به ایران فرهنگی وارد کند. مفاخر بزرگ ایرانی متعلق به ایران فرهنگی هستند و هیچ کس نمی‌تواند آثار به یادگار مانده از آن‌ها را از بین ببرد. برای مثال اشعاری که از نظامی و مولانا به زبان پارسی به جای مانده، به چه طریقی ممکن است مصادره شود؟

او با بیان اینکه در این زمینه گاهی کم‌کاری‌هایی نیز صورت گرفته اظهار کرد: این واقعیت وجود دارد که ما باید در معرفی مفاخر فرهنگی و شخصیت‌های برجسته خود تلاش بیشتری انجام دهیم و آثار به جای مانده از آن‌ها را هرچه بیشتر به جهانیان معرفی کنیم. باید برنامه‌ریزی جامعی انجام دهیم تا در آینده نسل جوان ما با اسامی بزرگان فرهنگی خود بیگانه نباشند و باید تلاش کنیم آن‌ها با مفاخر خود آشنا باشند.

معاون فرهنگی وزیر ورزش اضافه کرد: ورزش یک مقوله اجتماعی و مورد توجه مردم است. مقوله ورزش با حضور گسترده رسانه‌ها یکی از عوامل تاثیرگذار در معرفی چهره هر کشور و هر فرهنگی است. در این میان رویدادهای ورزشی محل مناسبی برای تبلیغ یک کشور به شمار می‌آیند. محلی که یک موقعیت بی‌نظیر را در اختیار میزبان قرار می‌دهد و متاسفانه گاهی شاهد برخی سوء استفاده‌هایی در این زمینه هستیم.

احمدی به اتفاقی که در بازی‌های آسیایی دوحه قطر نیز رخ داده بود اشاره کرد و گفت: متاسفانه در آن زمان نیز شیطنتی از سوی قطری‌ها رخ داده بود. فراموش نکنیم از مقوله ورزش گاهی سوء استفاده‌های نامناسبی در زمینه‌های سیاسی، جعل تاریخ و حتی جغرافیا صورت می‌پذیرد و واژه‌های مجعولی که در زمینه خلیج همیشه فارس به کار برده می‌شود نیز گاهی جزو همین شیطنت‌هاست.

او افزود: می‌توان نسبت به این اتفاقات اعتراض کرد اما تاثیر این اعتراض نسبت به کار تبلیغی که در آن رویداد انجام می شود، قابل مقایسه نیست. ما باید تلاش کنیم فرهنگ خود را هرچه بیشتر تبلیغ کنیم و این با همت نهادها، مسئولان و رسانه‌ و البته تک تک مردم ایران امکان‌پذیر است.

معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم از میراث فرهنگی خود حفاظت کنیم اظهار کرد: مفاخر و بزرگان ایران جزو میراث ارزشمند فرهنگی ایران به شمار می‌روند. البته حفاظت از میراث فرهنگی بر عهده یک سازمان مسئول است که با یک سری از ظرفیت‌های محدود کارهای خود را پیش می‌برد. معتقدم حفاظت از میراث فرهنگی نیاز به حضور تک، تک ایرانیان دارد.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که تمرکز بر روی مسائل فرهنگی کم شود و این امر نیاز به توجه دائمی دارد. مطمئن باشید اگر حواسمان به فرهنگ خودمان نباشد، دیگران آن را به نام خود مصادره می‌کنند و بنابراین حفاظت از فرهنگ و میراث ملی ایران، یک وظیفه ملی و همگانی است.

به گزارش ایسنا، در مراسم افتتاحیه بازی‌های اروپایی 2015 در باکو، آذربایجانی‌ها نظامی گنجوی را به نام خود به مخاطبان این مراسم معرفی کردند و این شاعر ایرانی را بنام آذربایجان مصادره کردند.

انتهای پیام

کد N856708

وبگردی