آفتاب

تحلیل اکونومیست از دوستی عربستان و اسراییل علیه ایران

تحلیل اکونومیست از دوستی عربستان و اسراییل علیه ایران

نشریه اکونومیست در گزارشی تحلیلی نوشت: نگرانی عربستان سعودی و اسراییل نسبت به توافق هسته‌ای با ایران موجب شده تا این دشمنان قدیمی به دوستانی جدید تبدیل شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه اکونومیست در گزارش خود با عنوان اسراییل و عربستان، دوست – دشمنان جدید به دیدارهای محرمانه مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی علیه ایران از ابتدای سال 2014 تاکنون اشاره کرد و نوشت: این اولین باری نیست که عربستان سعودی با اسراییل صحبت کرده است. در دهه 1960 نیز تحت حمایت انگلیس، عربستان و اسراییل سلطنت طلبان یمن را مسلح کردند تا نیروهای اعزامی جمال عبدالناصر رییس‌جمهور وقت مصر را شکست دهند. اسراییلی‌ها قدیمی به خاطر دارند که در دهه 1980 برای دیدار با شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر وقت سعودی‌ها در آمریکا به مرزعه وی دعوت شدند و مقامات دو طرف آشکارا در کنفرانس‌های صلح نیز با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

نشریه‌های سعودی در حال حاضر بیش از حمله به یهودیان یا اسراییل کاریکاتورهایی را علیه ایرانیان به تصویر می‌کشند.

اکونومیست در ادامه نوشت: ناآرامی‌ها ناشی از بهار عربی و تلاش باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا برای توافق با ایران موجب تغییر پشت پرده برای دو متحد نزدیک آمریکا در منطقه شده است. در نقاط دیگر هم تفکرات درباره اسراییل به عنوان اصلی‌ترین دشمن جهان عرب و کشورهای عربی به عنوان قهرمانان فلسطینیان در حال از بین رفتن است. عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر که دو سال پیش با برکنار کردن محمد مرسی، رییس‌جمهور منتخب این کشور به قدرت رسید، می‌گوید که با نخست‌وزیر اسراییل زیاد صحبت می‌کند.

در جریان جنگ اسراییل علیه غزه در سال 2014، وی مرز مصر با غزه را بست و حماس را غیرقانونی خواند. هم‌چنین نظر عموم مردم در جهان در حال تغییر است و درصد کمی از سعودی‌ها اسراییل را دشمن اصلی خود بر می‌شمارند.

این در حالی است که در گذشته و پیش از وقوع انقلاب اسلامی، اسراییل روابط خوبی با شاه ایران داشت.

اما بعید است که این وضعیت به نوع روابطی که اسراییل در آن زمان با ایران داشت تبدیل شود. هزاران اسراییلی در آن زمان شامل ماموران سازمان جاسوسی موساد به راحتی در تهران زندگی می‌کردند. نشانی از بازگشایی دفاتر نمایندگی بسته شده اسراییل در مسقط و ابوظبی وجود ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است، حقیقت این است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل بیش‌تر از کشورهای عرب مایل به برقراری ارتباط است و این مسأله به وی کمک می‌کند . با این حال نتانیاهو بیش از پیش به یک چهره منزوی‌تر تبدیل شده است.

انتهای پیام

کد N856694

وبگردی