آفتاب

دمپسی چندان به نقش پررنگ آمریکا در عراق اعتقاد ندارد

دمپسی چندان به نقش پررنگ آمریکا در عراق اعتقاد ندارد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطئن نیست که عراقی‌ها بتوانند به تنهایی بر داعش پیروز شوند و همین امر شاید توجیهی باشد برحضور نظامیان آمریکایی‌ در عراق اما نقش این نیروها نباید بسیار پررنگ باشد بلکه باید به عراقی‌ها فرصت داد تا با حل اختلاف داخلی‌شان قدرت یابند و کشورشان را آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان دیدار سربازان آمریکایی در ناپل ایتالیا گفت: اگر ما کنترل کمپین ضد داعش را به دست بگیریم می‌توانیم این گروه تروریستی را از میان برداریم و شکست دهیم. ممکن است داعش از میان برود و ما آنها را شکست دهیم. اما دو سال دیگر گروهی با یک نام دیگر و یک ایدئولوژی دیگر جای داعش را می گیرد و ما باید با این گروه نیز مقابله کنیم. ما کمپین مقابله با داعش را با هدف از میان بردن آن و با کمک شرکای ائتلاف بین‌المللی ایجاد کردیم و عراقی‌ها خودشان نیز در این کمپین حضور دارند. اگراین یک فرضیه اصلی باشد و اگر این فرضیه تغییر کند ما باید برنامه دیگری را در نظر بگیریم.

تهدیدهای امروز عراق توجیه اعزام نیروهای آمریکایی برای باثبات کردن این کشور است. دادن فرصت بیشتر به عراقی‌ها برای حل اختلافات داخلی‌شان می‌تواند پیروزی در جنگ با داعش را به دنبال داشته باشد. یک پیروزی بادوام قدرت نظامی بیشتری را می‌طلبد و نیازمند یک عراق متحد مورد حمایت همسایگان است.

ارزیابی ژنرال دمپسی بر چندین دهه تجربیاتش در خاورمیانه استوار است. وی پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به عنوان مشاور در امور دفاع داخلی در عربستان فعالیت می‌کرد. وی همچنین از 2003 تا 2004 در عراق فعالیت داشت و در 2005 تا 2007 به آموزش نیروهای آمریکایی در بغداد پرداخت.

وی همچنین در 2008 فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه را برعهده گرفت و همچنین پس از آنکه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا شد مشاور نظامی باراک اوباما، رئیس جمهوری و شورای امنیت ملی آمریکا شد.

دیدگاه وی درباره عراق با برخی از اعضای کنگره آمریکا سازگاری ندارد به طوری که رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اقدامات و رویکرد اوباما را در قبال عراق بی‌تاثیر و فاقد همبستگی جامع می‌داند. وی همچنین از دمپسی و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا خواسته تا روز چهارشنبه درباره سیاست خاورمیانه دولت آمریکا توضیح دهند.

دولت آمریکا کاملا تردیدهای خود را درباره پیشرفت و تحولات عراق ابراز داشته است به طوری که کاخ سفید اخیرا اعلام کرده آمریکا 450 سرباز را در پایگاهی واقع در استان الانبار عراق مستقر می‌کند که کارش مشورت دادن به نیروهای عراقی در انجام اقدامات موثر برای بازپس گیری رمادی است.

در همین حال دمپسی گفته است که پایگاه‌های بیشتری متعلق به آمریکا در سراسر عراق برای پیشبرد کمپین مقابله با داعش باز خواهد شد. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین خواستار دخالت بیشتر ارتش آمریکا برای کمک به عراقی‌ها است چرا که به اعتقاد وی نیروهای عراقی آنچنان که باید برای مقابله با داعش و احیای امنیت ملی کشورشان میلی ندارند.

وی که بیش از همه از ضعف‌های سیاسی عراق مطلع است، گفت: من تمایل دارم دولت شیعه عراق بیش از پیش با سنی‌ها سازش سیاسی داشته باشد ما نباید این احتمال را کنار بگذاریم که دولت عراق می‌تواند هم سنی و هم شیعه باشد. متاسفانه درگیری شدید سیاسی میان سنی‌ها وشعیان عراق وجود دارد و این تنش پس از حمله 2003 آمریکا برای براندازی رژیم صدام بدتر شده است.

دمپسی همچنین گزینه‌های جایگزین برای انجام اقدامات آمریکا را مد نظر قرار داد و می‌گوید که ایالات متحده باید به عراقی‌ها ثابت کند که در ایجاد آنچه که "تغییر دهندگان بازی" نامیده می‌شوند ناکارآمد هستند. به این معنا که اقداماتی نظیر تصویب قوانین برای ایجاد یک گارد ملی از نیروهای قبایل سنی باید وجود داشته باشد. سپس آمریکا باید به دنبال راه‌های دیگری برای اعمال فشار بیشتر بر داعش و شرکای بیشتری برای تضمین حفاظت از خود باشد.

این ژنرال آمریکایی معتقد است: اگر داعش به تهدیدی برای تجهیزات، نیروها و منافع ملی ما بدل شود و بخواهد علیه آمریکا توطئه چینی کند ما باید کاری انجام دهیم. البته در حال حاضر ما ظرفیت‌های نظامی درکشورهای همسایه عراق داریم که می‌توانیم آنها را به کار ببریم اما هم اکنون نباید دولت عراق و توانایی‌اش را در رهبری کمپین مقابله با داعش نادیده بگیریم.

انتهای پیام

کد N856641

وبگردی