آفتاب
جان کری:

به توافق خوشبین نیستم اما امیدوارم/احتمال تمدید محدود مذاکرات

به توافق خوشبین نیستم اما امیدوارم/احتمال تمدید محدود مذاکرات

وزیر امورخارجه آمریکا از علاقه خود برای بازگشت به میز مذاکره با ایران سخن گفت و اظهار امیدواری کرد که توافق هسته ای حاصل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که نزدیک به دو هفته به دلیل شکستگی پا در بیمارستان بستری بود، در اولین روز از حضور خود در خانه با روزنامه آمریکایی «بستون گلوب» مصاحبه داشت تا از اشتیاق خود برای بازگشت به میز مذاکره با ایران و تلاش برای رسیدن به توافق هسته ای با این کشور سخن بگوید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکره با ایران کند شده است گفت: می دانید، برخی مسائل پیچیده تر شده و در برخی از مسائل هم پیشرفت داشته ایم.

کری در پاسخ به اینکه آیا نسبت به نتیجه مذاکرات خوشبین است گفت: من هرگز نگفته ام که خوشبین هستم؛ بلکه همیشه دم از امید زده ام. من امیدوار هستم. از من می پرسید که امکان توافق با ایران وجود دارد؟ بله قطعا. آیا امکان شکست در مذاکرات وجود دارد؟ باز هم بله.

وی ادامه داد: این مذاکره خیلی دشوار است. ایران و آمریکا بیش از ۳۵ سال است که با یکدیگر گفتگو نکرده اند.

کری در ادامه گریزی به مسئله سوریه زد و گفت: این کشور به جایگاه خوبی برای جذب تروریست های خارجی بدل شده است. در آنجا به حضور نیروهای زمینی نیاز داریم و لزومی ندارد که آنها حتما آمریکایی باشند. بنابراین سؤال این است که آنها قرار است چه کسانی باشند و نقش آمریکا برای کمک به حل این مسئله به چه نحو خواهد بود.

با این حال وی ادامه داد که تمرکز اصلی فعلا بر روی ایران است. کری بی آنکه توضیحی بدهد مدعی شد: ایران می خواهد در باب برخی از مسائلی که فهم آن برای ما دشوار است یا بخشی از توافق نیست اعمال نظر کند.

وی همچنین گفت که اگر پیشرفت هایی حاصل شود ممکن است مذاکرات فقط چند روز پس از ضرب الاجل ۳۰ ژئن هم ادامه پیدا کند اما این مقدار به چند هفته نخواهد کشید.

کری در پایان مدعی شد: اگر توافق طبق برنامه انجام نگیرد ممکن است آنهایی که شیطنت می کنند هم پا پیش بگذارند چراکه هم در ایران و هم در آمریکا کسانی هستند که این توافق را نمی خواهند.

کد N856324

وبگردی