آفتاب

کری: امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد/ در بیمارستان با ظریف تماس ایمیلی داشتم

کری: امیدوارم مذاکرات به نتیجه برسد/ در بیمارستان با ظریف تماس ایمیلی داشتم

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن امکان‌پذیر دانستن حصول یک توافق هسته‌ای با ایران گفت که برخی مسائل سخت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پس از مرخص شدن از بیمارستان در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه بوستون گلوب با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که هم اکنون در وین در جریان است گفت: مشتاق بازگشت به یکی از بزرگترین چالش‌های دیپلماتیک پیش روی دولت باراک اوباما هستم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: برخی موضوعات در این مذاکرات سخت شده و برخی مسائل در حال پیشرفت است. کار سختی است و مذاکرات سختی داریم، ما در طول 35 سال گذشته با یکدیگر گفت‌وگو نداشته‌ایم و بی‌اعتمادی زیاد و مانع بزرگی پیش روی ماست.

کری در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌ای خوش بین است یا نه؟ بیان کرد: من هیچ‌گاه نگفته‌ام خوش بین هستم همیشه گفته‌ام که امیدوارم. بله من امیدوار هستم.

وی همچنین گفت که این مذاکرات می‌تواند به یک توافق منجر شود، اگر چه ممکن است شکست هم بخورد.

به نوشته بوستون گلوب وزیر امور خارجه آمریکا از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی نقش کلیدی در این رایزنی‌ها داشته و همواره تاکید کرده است که مصمم به دستیابی به یک توافق جامع با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور و چگونگی لغو تحریم‌های یبن‌الملی علیه تهران است. اما سانحه‌ای که دوهفته پیش در یکی از شهرهای فرانسه برای وی رخ داد گمانه‌زنی‌ها در خصوص به تعویق افتادن ضرب‌الاجل 30 ژوئن که مهلت حصول این توافق است را قوت بخشید.

کری روز شنبه پس از مرخصی از بیمارستان گفت که در زمان مناسب، یعنی اواخر ماه جاری به این مذاکرات خواهد پیوست.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه به بوستون گلوب گفت که مدت زمانی که در بیمارستان بستری بوده نیز از طریق تماسهای تلفنی در جریان کارهای وزارت امور خارجه و مذاکرات هسته‌ای با ایران قرار می‌گرفته و ایمیل‌هایی را برای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران فرستاده است.

کری اظهار کرد:‌ امیدوارم به یک توافق جامع با ایران دست پیدا کنیم اما در مواجهه با چنین مساله‌ سختی نمی‌توانم به راحتی ابراز خوش‌بینی کنم.

وزیر امور خارجه آمریکا با بیان این که خواهان پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای با ایران تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن هستیم، گفت: اگر در این زمان تعیین شده به نتیجه نرسیم، فتنه انگیزان همه جا مداخله خواهند کرد. افرادی اینجا، در آمریکا وجود دارند که خواهان توافق نیستند و گروه‌هایی شامل تندروها در ایران هستند که دوست ندارند شاهد توافق باشند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، کنگره آمریکا پس از حصول یک توافق قادر خواهد بود تا 30 روز آن را مورد بازبینی قرار دهد. یعنی پیش از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بتواند لغو تحریم‌های ایران را آغاز کند.

کری در پایان با دفاع ازسیاست‌های رئیس جمهور آمریکا در عرصه‌ بین‌الملل گفت: هیچ دوره‌ای در تاریخ آمریکا را نمی‌توانم به یاد بیاورم که رهبری آمریکا تا این اندازه مورد انتقاد بوده باشد در حالیکه ما هم اکنون با مسائل مختلفی روبرو هستیم.

انتهای پیام
کد N856196

وبگردی