آفتاب
گزارش خبری؛

شرکتهای نفتی ایلام به نیروهای بومی توجهی ندارند/ جذب آشپز غیربومی

شرکتهای نفتی ایلام به نیروهای بومی توجهی ندارند/ جذب آشپز غیربومی

ایلام-قصه بی توجهی شرکتهای نفتی استان ایلام به استفاده از نیروهای بومی همچنان ادامه دارد به طوریکه این شرکتها برای جذب یک آشپز ساده تا یک مدیر متخصص از ظرفیت نیروی غیر بومی استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، بحث اشتغال امروزه یکی از مهمترین مسائل روز کشور است که متاسفانه هر روز وضع به گونه ای پیش می رود که بیکاری در جامعه زیادتر شده و اندک شغلهای موجود هم از بین می روند.

استان ایلام یکی از استانهایی است که در بحث بیکاری پیشینه تاریخی دارد چراکه همواره جزو استانهای رده اول کشور به لحاظ بیکاری محسوب شده به طوریکه جمعیت ۵۵۰ هزار نفری استان  با نرخ ۳۰ درصدی بیکاری موضوعی قابل تامل است.

استان محروم و کوچکی مثل ایلام از معضل بیکاری رنج می برند به طوریکه حدود ۱۵ هزار فارغ التحصیل بیکار دارد، اما حقیقت این است که استان محروم و کوچکی مثل ایلام با معضل بیکاری رنج می برد و فقط حدود ۱۵ هزار فارغ التحصیل بیکار اگر به ظرفیتهای نفت و گاز در استان نگاه کنیم می بینم چقدر این استان مورد بی توجهی قرار گرفته است.

در استانی که امروز چهار درصد ذخائر نفت و ۱۱ درصد ذخائر گاز کشور را دارا است و هم اکنون پروژه های مهم و بزرگ نفتی در این استان مشغول به فعالیت هستند متاسفانه سهم مردم استان در اشتغال و استفاده در بخشهای مختلف دیگر شاید یک درصد هم نباشد.

در حقیقت مسائل مختلف باعث شده که مردم این استان سطح درآمدی بسیار پایینی داشته باشند و برای اشتغال به استانهای کلان کشور مهاجرت کنند.

قصه تلخ استفاده نیروهای غیر بومی به جای نیروی بومی

یکی از بدترین اتفاقات برای استان محرومی مثل ایلام این است که به رغم همه محرومیتها و کمبودها، از اشتغال جوانان استان در پروژه های مختلف خبری نیست و استفاده حداقلی برای آنها ندارد.

در گذشته پروژه های سدسازی استان ایلام همواره مقر اصلی نیروهای غیر بومی بود و حالا شرکتهای نفتی در جذب نیروهای غیر بومی از دیگر بخشها شبقت گرفته اند و کار به جایی رسیده که حتی آشپز هم غیر بومی است.

پروژه های مختلف نفت و گاز مثل میادین نفتی چشمه خوش دهلران، پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز، میادین نفتی آذر و چنگوله، تنگه بیجار در استان ایلام فعال است که می تواند نقش مهمی در اشتغال نیروهای بومی داشته باشد اما هم اکنون فقط در چند پروژه نیروهای بومی بیشتر از غیر بومی هستند.

جذب نیروهای غیر بومی امروزه در مناطق نفت آذر و چنگوله که میادین نفتی مشترک هستند در شهرستان مهران باعث اعتراض های شدیدی از سوی مردم شده چراکه این پروژه از حداقل نیروهای بومی حتی برای کارهای خدماتی هم استفاده نمی کنند و اکثرا نیروی غیر بومی است.

قول وزیر نفت روی زمین ماند

اواخر مهرماه سال ۹۳ بود که وزیر نفت در بازدید از پروژه های نفتی استان ایلام در خصوص به کارگیری نیروهای بومی در پروژه های نفتی استان ایلام اظهار کرد: هم اکنون نیز این کار به طور طبیعی انجام می شود و ما نیز بر به کارگیری و استفاده از نیروهای بومی در این پروژه ها تاکید داریم.

به رغم این وعده وزیر نفت در سال گذشته متاسفانه باز شاهد به کار گیری نیروهای غیر بومی در تمام بخشها هستیم به رغم این وعده وزیر نفت در سال گذشته متاسفانه باز شاهد به کار گیری نیروهای غیر بومی در تمام بخشها هستیم در حالی که نیروی بومی استان به دلیل فقر و محرومیت با هزاران مشکل و آسیب اجتماعی روبرو است.

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث شرکتهای نفتی تلاشهای زیادی برای جذب نیروی بومی در پروژه ها انجام می شود ولی این شرکتها خصوصی هستند و متاسفانه تاکنون این مسئله راه به جایی نبرده است.

وی بیان داشت: در آخرین استخدامی پتروشیمی ایلام خوشبختانه توانستیم سهمیه ۱۰۰ درصد نیروی بومی را کسب کنیم و این مهم در استان اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: استان ایلام به لحاظ نیروی انسانی در بخشهای مختلف از جمله همین رشته های مرتبط با نفت و گاز دارای نیروهای متعددی است و ما نیازمند همکاری میادین نفتی آذر و چنگوله برای اشتغال نیروهای بومی هستیم.

شوهانی بیان داشت: بارها جوانان برای اشتغال در این شرکتهای نفتی مراجعه می کنند و هر بار با در بسته مواجه می شوند و ما هم بارها به مسئولان ارشد کشوری در این زمینه رایزنی انجام داده ایم ولی تاکنون بی نتیجه مانده است.

وی افزود: در بحث اشتغال واقعیت این است که این استان با توجه به ظرفیتهای متعدد به خصوص در بخش نفت و گاز و کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری است هرچند از حداقل ظرفیتهای موجود هم کمتر استفاده می شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس بیان داشت: هر روز انبوهی از جوانان به ما برای شغل مراجعه می کنند ولی متاسفانه هر بار که آنها را با توجه توان و ظرفیت علمی به شرکتهای نفتی معرفی می کنیم، هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.هر روز انبوهی از جوانان به ما برای شغل مراجعه می کنند ولی متاسفانه هر بار که آنها را با توجه به توان و ظرفیت علمی به شرکتهای نفتی معرفی می کنیم، هیچ اتفاق خاصی نمی افتد.

وی بیان داشت: این را قبول داریم که تعدادی از شرکتها حق مردم و نیروی بومی را نادیده می گیرند و در تلاش هستیم این مشکلات به حداقل برسد چراکه استان در بحث بیکاری با مشکلات زیادی روبرو است.

اخذ سهمیه برای استخدام نیروهای بومی در شرکت نفت

علی محمد احمدی نماینده شهرستان دهلران در مجلس نیز روز گذشته در بازدید در بازدید از تاسیسات نفتی چشمه‌خوش و نشست با مدیرعامل نفت و گاز غرب کشور گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی از ظرفیت‌های نفت برای پروژه‌های شهرستان برای تسریع در عملیات اجرایی و بهره‌برداری از آنها به‌خوبی استفاده کنیم تا شاهد تحول در حوزه نفت و گاز منطقه باشیم.

نائب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به به‌کارگیری نیروهای بومی در شرکت‌های منطقه و به‌ویژه نفت و گاز تصریح کرد: بخشی از این نیروها در قالب نیروهای رسمی و از طریق آزمون جذب شده و بخشی نیز از نیروهای پیمانکاری و خدماتی هستند که باید از ظرفیت نیروهای بومی در این زمینه استفاده شود.

وی از اخذ سهمیه برای استخدام نیروهای بومی در شرکت نفت خبر داد و افزود: در تلاشیم که این سهمیه برای استان در استخدامی‌های آینده لحاظ شود.

وزارت نفت و استان محروم ایلام

بنابراین گزارش مجموع مشکلات یاد شده در حالی است که استانی مثل ایلام روزانه ۱۴۰ هزار بشکه تولید نفت و شش میلیون مترمکعب پالاش گاز دارد اما مردم این دیار با سختی زندگی می کنند و از حدقل امکانات بی بهره مانده اند.

هر استانی که نفت و گاز دارد، امروز در بخشهای مختلف از جمله ورزش، زیرساختها مثل راه، راه آهن، فرودگاه و...شاهد توسعه و تحول بوده اند ولی این قصه برای ایلام فرق دارد و این استان روز به روز به مشکلاتش افزوده می شود.

استان نفت خیزی که امروز به دلیل بیکاری روز به روز جمعیت خود از دست می دهد و مهمتر از آن اینکه آسیبهای اجتماعی نظیر خودکشی به دلیل فقر و بیکاری در حال افزایش است.

در این استان خبری از پروژه های بزرگ و کارخانه های متعدد نیست و از همین حداقلها هم راهی برای اشتغال جوانان استان پیدا نمی شود که امید می رود وزارت نفت به استان ایلام در بحث اشتغال و توسعه پروژه های نفتی توجه ویژه ای داشته باشد.

کد N856081

وبگردی