آفتاب

تظاهرات سراسری در مقدونیه با درخواست برای استعفای نخست‌وزیر

تظاهرات سراسری در مقدونیه با درخواست برای استعفای نخست‌وزیر

چندین هزار تن از ساکنان مقدونیه در اسکوپیه، پایتخت، دست به راهپیمایی اعتراضی زده و خواستار کناره گیری نخست وزیر کشورشان شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تظاهرات گسترده در حالی صورت گرفت که مذاکرات روی بحران سیاسی عمیق در مقدونیه در بن بست است.

در این راهپیمایی اعتراضی که توسط جنش "بسا" سامان داده شده بود که تحت نفوذ اکثریت آلبانیایی تبارهای مقدونیه است معترضان همچنین خواستار استعفای رهبر حزب DUI آلبانی‌ها شدند که با محافظه کاران نیکولا گروفسکی، نخست وزیر هم‌پیمان است.

رهبران مقدونیه این ماه توافق کردند تا اوایل 2016 و با هدف فائق آمدن بر بحران سیاسی که چندین ماه است گریبان کشور را گرفته، انتخابات برگزار کنند.

سوسیالیست‌ها که جزو اپوزیسیون مقدونیه به حساب می‌آیند پارلمان را بایکوت کرده و مدعی تقلب انتخاباتی هستند و از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات سال گذشته میلادی امتناع می‌کنند.

به علاوه اپوزیسیون چپ میانه مقدونیه هم نخست وزیر را به شنود مکالمات 20 هزار تن شامل سیاست‌مداران و روزنامه نگاران و همچنین فساد، لاپوشانی یک قتل و سایر اقدامات مجرمانه متهم کرده‌اند.

دولت اسکوپیه در عوض علیه زوران زائف، رهبر سوسیالیست‌ها اعلام جرم کرده و وی را به جاسوسی و تلاش برای بی‌ثبات کردن مقدونیه متهم می‌کند.

بحران سیاسی در مقدونیه ماه گذشته میلادی حتی بدتر شد زمانی که پلیس با یک گروه مسلح آلبانیایی تبارها درگیر شد که اکثرا از کوزوو هستند و در جریان این درگیری که در شهر کومانوود در شمال مقدونیه رخ داد 18 تن شامل هشت مامور پلیس کشته شدند.

جامعه بین‌الملل اما نگران از تکرار درگیری شش ماهه 2001 میان نیروهای مسلح مقدونیه و آلبانیایی تبارها خواستار رعایت بیشتر حقوق این جامعه و مذاکرات سیاسی میان رهبران گروه‌های سیاسی مقدونیه شده است.

اما متاسفانه مذاکرات اخیر بروکسل، بلژیک بدون توافق پایان یافت و این در حالی است که یوهانس هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا گفته که به شدت بابت فقدان مسئولیت پذیری و رهبری برخی افراد در مقدونیه ناراضی است.

مقدونیه به مدت یک دهه است که در بن بست روند پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو در پی وتوی یونان به سر می‌برد. آتن همسایه خود را به استفاده از نام "مقدونیه" متهم می‌کند و مدعی است که این حق تاریخی یونان است که از چنین نامی بهره ببرد.

انتهای پیام

کد N856041

وبگردی