آفتاب
اکرمی در گفتگو با مهر:

راه نجات اقتصاد کشور تحقق شعار سال و مقاومت در برابر تحریم‌ها است

راه نجات اقتصاد کشور تحقق شعار سال و مقاومت در برابر تحریم‌ها است

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: راه نجات اقتصاد کشور استفاده از ظرفیت داخلی، همدلی و همزبانی دولت و ملت و مقاومت در برابر تحریم هاست.

حجت الاسلام سید رضا اکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به دومین سالگرد پیروزی دولت یازدهم در انتخابات، گفت: انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ با شکوه و اراده قوی و حضور ۷۳ درصدی مردم برگزار شد که حماسه سیاسی را رقم زد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری افزود: بعد از آنکه روحانی با آراء ۵۰ و چند درصدی پیروز شد مردم نتیجه انتخابات را پذیرفتند و از این جهت که رئیس جمهورشان سوابقی انقلابی، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و دفاع مقدس داشته است، خوشحال بودند.

در دولت یازدهم دیگر مردم شاهد تغییر قمیت ارز و خدمات نیستند

وی با بیان اینکه بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد آرامش و امنیت در کشور هستیم، تصریح کرد: دیگر مردم شاهد تغییر و نوسانات بی حساب و کتاب در قیمت ارز و خدمات نیستند و این موضوع در این دوسال کاملا ملموس است.

در دو سال اخیر سفرهای رئیس جمهور از نظر کمیت و کیفیت بهتر شد

اکرمی با اشاره به اینکه نگاه دنیا نسبت به انتخابات ۹۲ مثبت بود، گفت: بعد از انتخابات رفت و آمدهای خارجی در ایران ترقی کرد و سفرهای رئیس جمهور از نظر کمیت و کیفیت بهتر شد. مثلا در اجلاس شانگهای دیگر بحث از عضویت ایران است و نه ناظر بودن.

مشکل اقتصاد ایران در دولتی و نفتی بودن آن است

وی همچین در پاسخ به این سوال که ریشه مشکلات اقتصادی کشور در چیست و تحریم ها چقدر در این مشکلات تاثیرگذار بوده است، گفت: ۵۰ سال است که اقتصاد ایران دچار مشکل شده است که  مهمترین علت آن دولتی بودن و  نفتی بودن آن است. تا این دو مشکل حل نشود مشکلات اقتصادی سرجایش باقی است.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، افزود: اقتصاد دولتی در دنیای امروز جواب نمی دهد و در کنار آن نیز باید تلاش کرد اقتصاد از اتکا به درآمدهای نفتی رهایی یابد؛ چراکه این اقتصاد نفتی مانع تلاش و رقابت و جنب و جوش در بازار اقتصادی است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در این ۳۷ سال مجال ظهور و بروز نداشته لذا به جای تولید به سمت تجارت رفته است. به طور مثال به جای آنکه سرمایه وارد صنعت نساجی شود در واردات پوشاک صرف می شود؛ بنابراین تولید و به واسطه آن اشتغال آسیب دیده است.

اقتصاد مقاومتی با حمایت و هدایت دولت محقق شود

اکرمی اقتصاد مقاومتی را تنها راه رهایی از مشکلات اقتصادی دانست و تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی تنها با بخشنامه، دستوالعمل و یا سخنرانی و همایش محقق نمی‌شود بلکه باید نگاه‌ها و سپس رفتارها تغییر یابد که این نیز نیازمند اراده جدی است البته دولت هم باید حمایت و هدایت کند.

اثر تحریم ها بر اقتصاد

وی با اشاره به اثر تحریم ها بر اقتصاد کشور گفت:  تحریم ها هم تاثیرگذار بوده؛ مثلا زمانی‌که کشتی بیمه نمی شود، پول جابجا نمی شود، رفت و آمد تجار و شرکت های اقتصادی کم می شود، وقتی بانک نمی تواند وارد معامله شود، وقتی نمی توانیم بیش از یک میلیون بشکه نفت بفروشیم، وقتی درآمدهای نفتی وارد کشور نمی شود، قطعا در اقتصاد تاثیر می گذارد. اما باید بدانیم ما در داخل کشور سرمایه کم نداریم و اگر همین سرمایه وارد تولید شود می توانیم به شکوفایی اقتصادی برسیم.

سرمایه در کشور وجود دارد / ۱۰۰ میلیارد دلار ارز در دست مردم

عضو جامعه روحانیت مبارز، افزود: امروز ۱۰۰ میلیارد دلار ارز دست مردم است که کم لطفی می کنند و آنرا سرمایه گذاری نمی کنند؛ البته تبلیغات و جو روانی در این مسئله تاثیرگذار بوده است.

وی تصریح کرد: ایران یک کشور پر ظرفیت هم از نظر مساحت و هم از نظر دسترسی به آب های آزاد است. تنوع آب و هوا و معادن و منابع دارد. در اطرافمان نیز بازارهای زیادی وجود دارد؛ لذا با توجه به این ظرفیت ها می توانیم اثر تحریم‌ها را کاهش و تقلیل دهیم به شرطی که اراده عمومی باشد.

اکرمی در توصیه ای به خانواده ها در مصرف کالای داخلی گفت: مردم هم باید در کنار دولت آستین همت بالا بزنند. باید آب و برق و سوخت را درست مصرف کنیم. مصرف باید کنترل شده باشد. باید از کالای ایرانی حمایت کنیم. امروز بهره کاری در بخش خصوصی ۲ ساعت و در بخش دولتی ۴۹ دقیقه است. باید وجدان کاری را بالا بریم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در پایان خاطرنشان کرد: راه غلبه بر تحریم ها شعار سال است. با همدلی و هم زبانی دولت و ملت باید در برابر تحریم ها مقاومت کنیم و با کمک یکدیگر ظرفیت های داخلی را به بهره برداری و شکوفایی برسانیم.

 

کد N855993

وبگردی