آفتاب
زمزمه‌ها از تاخیر مجدد در نشست ژنو؛

تهدید منصور هادی به ترک مذاکرات ژنو/ اعتراض انصارالله به دستور کار نشست

تهدید منصور هادی به ترک مذاکرات ژنو/ اعتراض انصارالله به دستور کار نشست

در حالی که منابع یمنی اعلام کردند هیات انصارالله یمن (شیعیان حوثی) برای شرکت در مذاکرات ژنو صنعاء را ترک نکرده، هیات دولت مستعفی یمن تهدید کرد در صورت شکست مذاکرات ژنو به دلیل عدم حضور حوثی‌ها از این مذاکرات کناره‌گیری می‌کند. این در حالی است که هنوز مخالفت رسمی از سوی جنبش انصارالله با مذاکرات ژنو اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط ، منابع آگاه یمنی اعلام کردند که هیات جنبش انصارالله صنعاء را برای شرکت در مذاکرات ژنو ترک نکرده است و هواپیمایی که از طرف سازمان ملل برای انتقال هیات اعزامی انصارالله، نمایندگان حزب کنگره ملی و بقیه شرکت کنندگان در مذاکرات ژنو به صنعا آمده بود بدون طرف‌های مذکور این شهر را ترک کرد.

به گفته این منابع تنها عبدالرحمن عمر السقاف، دبیرکل حزب سوسیالیست یمن در فرودگاه صنعاء حاضر شد تا به ژنو برود اما وی نیز پس از چند ساعت فرودگاه را ترک کرد.

مذاکرات ژنو درباره یمن از امروز (یکشنبه) به فردا(دوشنبه) موکول شد تا همه گروه‌ها بتوانند خود را در ژنو حاضر کنند و قرار است در این نشست طرف‌های درگیر یمن در خصوص حل بحران این کشور به گفت‌وگو بنشینند.

منابع آگاه یمنی تاکید کردند که اختلافات میان حوثی‌ها و حزب کنگره ملی به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن در خصوص نمایندگان دو طرف در مذاکرات و مسائل دیگر همچنان ادامه دارد اما طرف‌های محلی با هماهنگی اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن تلاش می‌کنند تا این اختلافات را حل کنند.

به گزارش این منابع، اختلافات دوطرف دلیل نرفتن هیات حوثی‌ها و حزب کنگره ملی به ژنو است.

این در حالی است که شبکه خبری المیادین اعلام کرده هیاتی که قرار است به نمایندگی از انصارالله یمن در مذاکرات ژنو شرکت کند هنوز تشکیل نشده است.

اعتراض انصارالله به دستور کار مذاکرات ژنو و فهرست نمایندگان دولت مستعفی

انصارالله همچنین انتقاداتی به دستور کار مذاکرات ژنو به ویژه در خصوص تاکید بر قطعنامه 2216 سازمان ملل به عنوان مهمترین بند در دستور کار این مذاکرات وارد کرد.

منابع نزدیک به جنبش انصارالله نیز اعلام کردند که حوثی‌ها خواهان قرار دادن توافقنامه صلح و مشارکت ملی به عنوان یکی از اساس مذاکرات ژنو هستند و با قرار دادن قوانین کنفرانس ریاض به عنوان اساس این مذاکرات مخالفند و در صورتی که این اختلافات همچنان ادامه داشته باشد و طرف‌های یمنی نتوانند به توافق برسند احتمالا مذاکرات ژنو بار دیگر به تاخیر بیفتد.

جنبش انصارالله یمن که تاکنون مخالفت رسمی خود را برای حضور در مذاکرات ژنو اعلام نکرده است اخیرا تاکید کرد که حوثی‌ها هنوز توضیح رسمی از فرستاده سازمان ملل به یمن در خصوص طرف‌های سیاسی مختلفی که در این مذاکرات حضور می‌یابند دریافت نکرده‌اند.

حوثی‌ها همچنین به اسامی‌ که در لیست دولت مستعفی یمن آمده اعتراض دارند و می‌گویند که خواهان مذاکرت با احزاب فعال داخل یمن و نه شخصیت‌های مقیم در خارج از یمن هستند.

تهدید هیات اعزامی دولت مستعفی یمن به کناره‌گیری از مذاکرات ژنو

در همین راستا منابع دیپلماتیک اعلام کردند که هیات دولت مستعفی یمن که در ژنو حضور دارد در صورت شکست مذاکرات به دلیل عدم حضور حوثی‌ها به جده باز خواهد گشت.

این منابع اعلام کردند سازمان ملل هنوز اسامی نمایندگان حوثی‌ها و همپیمانان آنها را برای مشارکت در کنفرانس ژنو دریافت نکرده است.

به گزارش این منابع هیات دولت مستعفی یمن قرار است با اسماعیل ولد الشیخ احمد نشستی را برگزار کند. این در حالی است که برخی منابع آگاه یمنی به شبکه یمن پرس اعلام کردند که هیات دولت مستعفی به دلیل اصلاحاتی که در طرف‌های سیاسی حاضر در مذاکرات ژنو صورت گرفته از این مذاکرات کناره گیری کرده‌اند.

به گزارش این منابع، سازمان ملل اعلام کرده طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات حزب کنگره ملی و همپیمانانش، انصارالله و همپیمانانش، جنبش جدایی طلبان جنوب و حزب اللقاء المشترک هستند.

دولت مستعفی یمن کناره گیری خود از مذاکرات را این گونه توجیه کرده که نماینده حزب "اللقاء المشترک" یا حزب جدایی طلبان جنوب نیست بلکه از سوی مقامات یمنی و از نه سوی طرف‌های سیاسی در این مذاکرات حضور یافته است.

در همین حال خالد بحاح، معاون رئیس جمهوری مستعفی یمن اعلام کرد که دولت مستعفی از هیات رسمی خود که در ژنو برای شرکت در مذاکرات صلح حضور یافته حمایت می‌کند.

انتهای پیام

کد N855982

وبگردی