آفتاب

ناراحتی‌های پوستی و عصبی بخشی از عوارض موادنیروزا

ناراحتی‌های پوستی و عصبی بخشی از عوارض موادنیروزا

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با هشدار در خصوص عوارض بسیار مکمل‌ها و مواد نیروزای غیرمجاز، اظهار کرد: تنها داروخانه‌ها مجاز به عرضه این مواد هستند و سلامت موادی که از طریق کانال‌های دیگر و به صورت غیرمجاز عرضه می‌شوند به هیچ عنوان تایید شده نیست.

دکتر قباد محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی و تقویتی و داروهای نیروزا به دو صورت در جامعه عرضه می‌شود، اظهار کرد: یک صورت عرضه این محصولات فرم مجاز آن است که در این صورت، این محصولات دارای تایید وزارت بهداشت بوده و پروانه ساخت و یا واردات آنها از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر روی این محصولات وجود دارد و این محصولات فقط از طریق داروخانه‌ها عرضه می‌شوند.

وی اظهار کرد: متاسفانه در شیوه دیگر، این محصولات به صورت غیر مجاز عرضه شده و هیچ مجوز و یا پروانه ساخت و یا واردات نداشته و سلامت آنها به هیچ عنوان مورد تایید وزارت بهداشت نیست.

محمدی تصریح کرد: اینگونه محصولات عمدتاً توسط دستفروشان، مکمل فروشی‌ها و باشگاه‌های ورزشی در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گرفته و سلامت مواد داخل آنها به هیچ عنوان تایید شده نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بسته به نوع مواد مصرفی در این محصولات غیرمجاز عوارض آنها متفاوت است، عقیمی، بزرگ شدن قلب، سکته و عوارض قلبی، جوش‌ها و قارچ‌های پوستی، ناراحتی‌های عصبی و سرطان را از جمله اصلی‌ترین این عوارض عنوان کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: مصرف داروهای نیروزای غیرمجاز علاوه بر این، عوارض کلیوی و حتی در مواردی مرگ را نیز به دنبال دارند.

وی افزود: متاسفانه همواره مواردی در طول سال گزارش می‌شود که فردی بر اثر مصرف این مواد غیرمجاز به کما رفته و یا فوت کرده است.

محمدی با بیان اینکه مکمل‌هایی که در بدنسازی مورد استفاده قرار می گیرند حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند، اظهار کرد: افراد می‌توانند با مراجعه به متخصصین طب ورزش و یا تغذیه و رژیم درمانی مکمل ورزشی و تقویتی مناسب را مصرف کنند.

وی اظهار کرد: برخی مکمل‌ها که عوارض جانبی کمتری دارند در داروخانه‌ها بدون نسخه هم عرضه می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عوارض داروهای نیروزا را به مراتب بیشتر از مکمل‌ها عنوان کرد و هشدار دارد: افراد حتما این‌گونه مواد را با مراجعه به پزشک مصرف کرده و این محصولات را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

انتهای پیام

کد N855943

وبگردی