آفتاب
معاون سازمان تبلیعات بیان کرد

انتقاد از عدم‌بیان فضیلت‌های اقامه نماز در مسجد از سوی رسانه‌ها

انتقاد از عدم‌بیان فضیلت‌های اقامه نماز در مسجد از سوی رسانه‌ها

معاون سازمان تبلیغات اسلامی گفت: یکی از مسائلی که در جذب جوانان به مساجد مؤثر است، بیان فضیلت‌های نماز جماعت در مسجد است که متأسفانه این امر در رسانه‌ها به نحو مطلوب انجام نمی‌گیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام سیدجواد موسوی‌هوایی گفت: مسجد در دین مبین اسلام یک عبادتگاه برای ذکر خدای متعال است. اینکه انسان به سوی خدا حرکت کند و به یاد خدای متعال باشد، خصوصاً‌ یاد زبانی و عملی در مسجد میسر می‌شود، بنابراین مسجد زمینه‌ای است که انسان‌ها صراط مستقیم را یاد بگیرند، و مستحکم شوند و عروج پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که «مسجد مکانی برای سجده، خشوع و خضوع در برابر خدای متعال است» بیان کرد: مسجد از منظر قرآن کریم نیز اهمیت بسیاری دارد، مسجد تنها به عنوان یک دستگاه در تاریخ اسلام معرفی نشده، ‌بلکه به عنوان یک مرکز برای جمیع فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی است، از قضاوت، قانونگذاری، آموزش نظامی و تشکیل گروه‌های نظامی برای مبارزه و جهاد فی سبیل الله گرفته تا انفاق و کمک به دیگران.

وی ادامه داد: الحمدلله مساجد به یمن و برکت انقلاب اسلامی که ثمره خون شهدای والا مقام است،‌ فعالیت‌های خوبی داشته است،‌ البته در قرن 20 و 21 در نظام اسلامی مسائل قانون‌گذاری و جایگاه آن مشخص است، بنابراین فکر کردن راجع به مسجد، تهیه‌کردن مطالب و دعوت‌کردن مردم به مسجد به خصوص جوانان در ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر این‌که «با استفاده از زبان‌ها، ‌تکنیک‌ها و روش‌های گوناگون، باید جوانان را به مسجد جذب کرد» خاطرنشان کرد: خدای متعال در قرآن کریم انتظارش را از اهالی مسجد بیان کرده است «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاَةَ»، عمران و آبادی مسجد برای کسانی است که ایمان به خدا و ایمان به روز جزا داشته باشند، یکی از مسائلی که در جذب جوانان مؤثر است، بیان فضیلت‌های نماز جماعت در مسجد است.

وی افزود: متأسفانه در رسانه‌های مکتوب، حتی رسانه ملی تبلیغ نماز جماعت خوب انجام نگرفته است، البته نماز جماعت از رسانه ملی پخش می‌شود و شبکه معارف و قرآن در این رابطه فعالیت‌هایی داشتند، اما کافی نبوده است،‌ به طور مثال دو یا سه ماه به صورت زیرنویس هنگام پخش اذان، روایاتی از ائمه معصومین(ع) راجع به اهمیت اقامه نماز جماعت در مسجد نوشته شود، تأثیرات بسیار عجیبی دارد.

موسوی‌هوایی با بیان این‌که «آگاهی‌بخشی و بیدار کردن مردم در خصوص اهمیت اقامه نماز در مساجد جزو کارهای اصلی رسانه‌هاست» اظهار کرد: در این خصوص سازمان تبلیغات اسلامی با ابزارها و سایت‌هایی که دارد باید روی این مسأله مسجد کار کند،‌ بنابراین یکی از نکاتی که در جذب جوانان مؤثر است، ‌گسترش فرهنگ مسجدی است.

وی با یادآوری و بیان امتیازاتی که خداوند برای اهل مسجد قرار داده است، گفت: آنچه خدای متعال برای اهل مسجد در دنیا قرار داده، خیلی روشن است؛ یعنی خدای متعال با انسان‌ها صحبت می‌کند که چنین هدیه، فرجام و سرانجامی را برای کسانی که مرتب و مداوم به مسجد بروند، قرار داده‌ام که در صورت تبیین این امتیازات، حتی غیرمسلمانان هم به حضور در مسجد علاقه‌مند می‌شوند. متأسفانه این پیام‌رسانی ضعیف بوده و چندان برای ما اهمیت نداشته است!

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در مدیریت مسجد، نیاز به مدیریت نرم‌افزاری داریم تا از لحاظ برنامه‌های فرهنگی و برخوردهایی که با افراد صورت می‌گیرد، بر مبنای اخلاق اسلامی الهی و محمدی باشد، رفتار امام جماعت تا رفتار خادم و مسئولان بسیج و کانون فرهنگی هنری و هیأت امنا باید پسندیده و جذاب باشد.

وی افزود: هر کس در مسجد باید سعی کند به اندازه ظرف وجودی‌اش برای خانه خدا کار کند و در این زمینه پیامبر اکرم(ص) را الگوی خویش قرار دهد، کالبد و روح مسجد به نماز جماعت است که امام جماعت باید به نحوه و زمان اقامه نماز توجه ویژه داشته باشد،‌ مثلاً نماز صبح و ظهر و عصر را با شتاب بیشتری بخواند تا مردم به کارهای خود برسند.

انتهای پیام

کد N855828

وبگردی