آفتاب

روحانی/10/:بازار به ثبات و آرامش رسیده است

روحانی/10/:بازار به ثبات و آرامش رسیده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رییس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار روسیه الیوم درباره سیاست ایران برای مقابله با داعش در عراق گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسائل منطقه‌ای تغییری نکرده، تعهد ما این است که برای حفظ امنیت و ثبات منطقه به کشورهای همسایه کمک کرده و اگر آن ها درخواست کمکی دارند به یاری آن‌ها برویم مخصوصا در مقابله با تروریسم، زیرا مقابله با تروریسم را وظیفه مهم خود و سایر کشورها می‌دانیم.

روحانی با اشاره به اینکه ما شرایط منطقه را پیش‌بینی می‌کنیم و دو سال پیش ایده جهان عاری از خشونت و افراطی گری را پیشنهاد کردیم گفت: در مقام تصویب قطعنامه جواب مثبتی در مجمع عمومی سازمان ملل به این طرح داده شد اما در عمل آن طور که باید سازمان‌های بین المللی برای برقراری امنیت تلاش می‌کردند، عمل نکردند.

رییس جمهور تاکید کرد:‌ما در عراق و سوریه پایگاه نظامی نداشته و فقط فعالیت مستشاری داریم. هدف اصلی هم مقابله با تروریسم است. البته در سوریه می خواهیم مشارکت مردم و دموکراسی بیش از پیش اجرا شود.

به گزارش ایسنا در ادامه خبرنگار روزنامه آفتاب یزد دلیل اینکه رییس جمهور کمتر در مورد سیاست‌های دولت به مردم گزارش می‌دهد را پرسید که رییس جمهور گفت: اصل این اشکال وارد است من باید بیشتر با رسانه‌ها و مردم در ارتباط باشم زیرا مردم باید همه حرکت‌های دولت را بدانند و قضاوت نهایی با آنهاست. من واژه افزایش قیمت بنزین را نمی‌پسندم زیرا ما قیمت بنزین را طبق قانون مجلس تک نرخی کردیم و باید ما طبق قانون مجلس قیمت حامل‌های انرژی را به فوب خلیج فارس نزدیک می‌کردیم که هنوز فاصله زیادی وجود دارد اما ما مواردی را که تورم زا بود را مراعات کرده و نفت سفید، گاز و گازوئیل را به مقدار کمی افزایش قیمت دادیم.

وی با تشکر از مردم به خاطر اینکه تحت تاثیر برخی رسانه‌های داخلی و برخی رسانه‌های خارجی در رابطه با افزایش قیمت بنزین قرار نگرفتند گفت: ما مجری قانون هستیم و باید آن اجرا کنیم. ما امسال 10 هزار میلیارد تومان کسری داریم و تک نرخی شدن بنزین فقط 3 هزار میلیارد تومان را جبران می‌کند . ما متعهد ماندیم که پرداخت یارانه‌ها را ادامه دهیم.مجلس هم ما را موظف کرده است که یارانه پردرآمدها را حذف کنیم اما من در این زمینه وسواس زیادی دارم که یارانه کسی اشتباها حذف نشود. به وزیر کار هم دستور دادم یارانه کسی را قطع کند که مطمئن باشد نیاز به یارانه ندارد. به هر حال افزایش قیمت بنزین و حذف یارانه پردرآمدها هر دو از مصوبات مجلس بوده و ما باید آن‌ها را اجرا کنیم.

روحانی در پاسخ به پرسش روزنامه قدس درباره نسبت آمارهای رسمی و قدرت خرید مردم گفت: ما قیمت اجناس را روزانه می‌گیریم و من هفته‌ای یکی دو بار این قیمت ها را می بینم اکنون باز هم می گویم معیار جیب مردم است. اکنون بازار به ثبات و آرامش رسیده و نوسان قیمت‌ها دیده نمی‌شود. البته تورم 15 درصد است یعنی قیمت‌ها 15 درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه تلاش دولت این است که زندگی مردم بهتر شود گفت: ما 10 میلیارد دلار در زمینه درآمدهای نفتی کسری داریم و به همین دلیل بحث خروج از رکود را مطرح کرده و لایحه آن را به مجلس داده و مجلس هم آن را تصویب کرده است. ما همچنین آیین نامه ‌های صرفه جویی در هزینه ها را تصویب کرده‌ایم. با وجود همه کسری‌ها در سال گذشته 32 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی پرداخت کردیم که در سال 91 این رقم بین 12 تا 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس جمهور افزود: ما در زمینه بهبود زندگی و رفاه مردم تلاش می کنیم. اکنون نیز حضور مردم در زمینه اقتصادی نسبت به گذشته بیشتر شده و در طول 22 ماه گذشته هشت هزار واحد صنعتی نیمه تمام تکمیل شده است. اما ما یک مشکل بزرگ یعنی اشتغال داریم ما تا رونق اقتصادی ایجاد نکنیم، اشتغال ایجاد نمی‌شود دغدغه اصلی ما ایجاد اشتغال است. البته 550 هزار شغل ایجاد شده است اما در مقابل شغلهایی هم از بین رفته است. هدف بزرگ ما ایجاد اشتغال برای جوانان است.

ادامه دارد...

کد N855635

وبگردی