آفتاب

روحانی/6/:تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبوده است

روحانی/6/:تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبوده است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، رییس جمهور در پاسخ به این پرسش که منظور شما از وابستگی آب خوردن مردم به رفع تحریم‌ها چیست؟ گفت: در گذشته و در یک دوره هشت ساله 720 میلیارد دلار صرف واردات به کشور شد و کشور کاملا متکی به بیرون بود و همین واردات هم علامت لازم برای تحریم‌ها را داد. اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد و ما به خودمان متکی می‌شدیم و نه دلارهای نفتی این فشارها به کشور وارد نمی‌شد.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه برنامه‌های دولت در شرایط تحریم‌ها وضع و اجرا شده است و در همین دوره تورم به 15 درصد رسید و رشد کشور هم مثبت شد خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در این دولت از نرخ منفی به مثبت رسید و در زمینه صنعت و کشاورزی نیز شاهد رشد بودیم. در زمینه معدن رشد 10.8 درصدی و در زمینه صنعت رشد بالای 15 درصد داشتیم. در کشاورزی نیز حرکت به پیش است. ما در یک سال گذشته در زمینه واردات محصولات کشاورزی بیش از 8 میلیارد دلار صرفه‌جویی کردیم و این یعنی تولید ما بالا رفته است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تحریم‌ها هیچ گاه موفق نبوده و به اهداف خود نرسیده است، اما موثر بوده است ما باید بین موفقیت تحریم‌ها و موثر بودن آن‌ها فاصله بیاندازیم. تحریم‌ها می‌خواست ما را تسلیم کند اما موفق نشد ولی مشکلاتی برای ما درست کرد. البته مدیریت ناصحیح تاثیر بیشتری از تحریم‌ها برای ما داشت اما نباید بگوییم تحریم‌ها هم بی تاثیر بود. ما برای محیط زیست و آب به سرمایه گذاری بزرگ نیاز داریم. اما اگر بخواهیم سرمایه را وارد کنیم می‌توانیم در شرایط تحریم این کار را انجام دهیم؟ معنای آن این نیست که ما نمی توانیم زندگی کنیم اما ما دنبال پیشرفت و رقابت با دنیا هستیم. هیچ کشوری پشت درهای بسته به اقتصاد بزرگ دست نمی‌یابد.

روحانی تاکید کرد: ظلم بزرگ این است که می‌خواهند دروازه‌های ما را ببندند و اجازه صادرات و واردات را ندهند. ظلم تحریم‌ها باید برداشته شود.

رییس جمهور در پاسخ به این پرسش فایننشال تایمز درباره پیگیری وضعیت جیسیون رضاییان توسط رییس جمهور گفت: من به عنوان رییس جمهور ایران مجری قانون اساسی هستم و نسبت به حقوق شهروندی همه ایرانیان و کسانی که تابعیت غیرایرانی داشته اما در ایران زندگی می کنند حساس هستم. مواردی که به اطلاع من می رسد نسبت به حقوق افراد، من آن‌ها را پیگیری می کنم. موضوعی را که شما مطرح کردید از آنچه وظیفه دولت است مستثنی نیست.

روحانی همچنین در پاسخ به این پرسش که فاصله امضای قرارداد تا اجرای تعهدات چه قدر خواهد بود گفت: فاصله بین امضای قرارداد و اجرای قرارداد یک فاصله چند ماهه است و اکنون دارد درباره آن بحث می‌شود. اینکه گفته می‌شود رفع تحریم‌های بانکی یک سال زمان می‌برد اشتباه است. باید بلافاصله بعد از توافق قطعنامه‌ای در شورای امنیت صادر شده و توافق را در فصل 7 تایید کند و همه قطعنامه‌های قبلی را در زمینه مسائل هسته‌ای لغو کند.

رییس جمهور افزود: این اولین گام مهمی است که بعد از توافق برداشته می‌شود و شاید تضمین اجرای توافق هم باشد. بعد از آن درباره چگونگی لغو تحریم‌ها بحث می‌کنیم. ممکن است این مساله چند ماه طول بکشد تا همه تعهدات اجرا شود. به هر حال بین زمان اعلام توافق و اجرای توافق چند ماهی طول می کشد و ما در حال بحث درباره آن هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند گفت: پروتکل الحاقی مخصوص ایران نیست و 124 کشور آن را امضا کرده‌اند. بنابراین این پروتکل چیز بدی نیست زیرا کشورهای زیادی آن را اجرا کرده‌اند. تعهدات پروتکل دو طرفه است و هرچه در سایر کشورها اجرا شود در ایران هم اجرا می‌شود. در پروتکل الحاقی چیزی به عنوان کلمه بازرسی وجود ندارد. ما در سال 2004 و 2005 این پروتکل را داوطلبانه اجرا کردیم. همان زمان هم بحث‌های بی اساسی درباره بازرسی از مجلس شورای اسلامی، خانه علما و مساجد مطرح شد. الان هم حرف‌های بی اساس زده می‌شود.

روحانی با اشاره به اینکه ما اجازه نمی‌دهیم اسرار کشور به بهانه اجرای پروتکل الحاقی در دست دیگر ان قرار گیرد گفت: ما عضو کنوانسیون شیمیایی هم هستیم آن جا هم دسترسی‌هایی وجود دارد ولی ما اسرار کشور را حفظ کرده‌ایم. ما اجازه نمی‌دهیم اسرار فناوری های ما به دست دیگران بیافتد. ما پروتکل الحاقی را اجرا می کنیم و ثابت می کنیم اتهامات بی اساسی که در زمینه ساخت بمب اتم به ما نسبت داده شد بی اساس است.

وی تاکید کرد: آژانس هم از سال 2001 پادمان را در کشور ما اجرا می‌کند و تایید کرده هیچ چیزی را نیافته که به معنای انحراف ایران از مسیر صلح آمیز فعالیت‌های هسته‌ای باشد.

ادامه دارد...

کد N855598

وبگردی