آفتاب
روحانی/5/:

اگر مسیر مذاکرات با چانه‌زنی طرف غربی پیش رود، مذاکرات طولانی‌تر می شود

اگر مسیر مذاکرات با چانه‌زنی طرف غربی پیش رود، مذاکرات طولانی‌تر می شود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره چالش‌های پیش روی مذاکرات و اینکه چقدر زمان برای لغو تمامی تحریمات وجود دارد، گفت: اساس مذاکرات رو به پیش است گرچه در برخی مسائل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمینه تحریم، در اصل اینکه با اصل توافق همه تحریم‌های اقتصادی ملغی خواهد شد، تردیدی وجود ندارد اما درباره همزمانی با اقدامات ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما مصر به این همزمانی هستیم.

وی ادامه داد: اشکالی وجود دارد و آن این است که طرف مذاکره‌کننده ما در برخی موارد بعد از اینکه در یک جلسه به یک چارچوب تفاهمی می‌رسیم، در جلسه بعدی به چانه‌زنی بر می گردد که این مذاکرات را به عقب می اندازد و طولانی‌تر می‌کند.

روحانی گفت: اگر طرف مقابل ما به چارچوب هایی که پیش رو بوده متعهد بماند و نخواهد موارد جدیدی را وارد توافق کند، اختلاف نظرها می تواند حل و فصل شود. اما اگر مسیر بخواهد، مسیر چانه‌زنی‌ ها باشد، ممکن است مذاکرات را طولانی‌تر کند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره انتقاد علما از عملکرد فرهنگی دولت و تعبیر رئیس جمهور درباره نیروی انتظامی گفت: دولت تعبیر خاصی راجع به نیروی انتظامی ندارد. دولت معتقد است که همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی باید در چارچوب قانون عمل کنند و من فکر نمی کنم در این مورد اختلاف نظری وجود داشته باشد.

وی افزود:‌ در سایر مسائل فرهنگی نیز دولت موظف به اجرای قانون است ضمن اینکه حقوق مردم هم باید حفظ شود.

روحانی با بیان اینکه در زمینه مسائل فرهنگی امام (ره) یک بن بست را باز کردند،‌ گفت:‌ در آغاز انقلاب خیلی‌ها می گفتند خانم‌ها نباید شعار بدهند چون اشکال دارد اما امام خمینی(ره) در پاریس موضع گیری صریحی نسبت به این امر داشتند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: وقتی خانم ها می‌خواهند رای دهند همه خم می‌شویم و احترام می‌گذاریم و می‌گوییم فرصت برابر وجود دارد اما از انتخابات که می‌گذریم انگار رای و عقیده ما عوض می‌شود.

وی ادامه داد: خانم‌ها به دین و فرهنگشان،‌عفت، حجاب و چارچوب های قانونی معتقدند و به آن‌ها احترام می‌گذارند. ما نباید تصور کنیم که ما می خواهیم اسلام را پیاده کنیم و خدای نکرده خانم‌ها می‌خواهند بر عکس قوانین اسلام حرکتی داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: خانم ها در همه راهپیمایی ها و مراسمها پیشتازند. ما باید حق نشاط و شادی در چارچوب موازین دینی را برای همه محترم بشناسیم. در این زمینه در کلیات اختلاف نظری وجود ندارد. ممکن است در مصادیق اختلافاتی وجود داشته باشد که باید آن‌ها را برطرف کنیم.

ادامه دارد...

کد N855582

وبگردی