آفتاب

چرای دام عامل 60 درصد از تخریب پوشش گیاهی استان کرمان

چرای دام عامل 60 درصد از تخریب پوشش گیاهی استان کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: 1400 کیلومتر مرز با کویر داریم و میانگین بارندگی زیر 100 میلیمتر است و این عوامل تاثیر خود را در پوشش گیاهی می‌گذارد که در دوره 15 ساله متوجه این آثار می‌شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کویر، "مهدی رجبی زاده" امروز 22 خردادماه در جلسه کمیته استانی مقابله با پدیده گرد و غبار در کرمان اظهار کرد: به مسئله حفاظت از خاک در کشور ما بی‌توجهی می‌شود و اصل پدیده ریزگردها و مسائل مبتلا به، به علت این است که پوشش گیاهی در سطح زمین در حال از بین رفتن است.

وی افزود: اصل کار این است که راه‌هایی دنبال شود که پوشش گیاهی عرصه را در مرحله اول حفظ و در مرحله دوم آن را تقویت کنیم.

رجبی زاده تصریح کرد: در استان کرمان دچار چالش‌های عمده در حفاظت از خاک هستیم و یکی از دلایل، کویری بودن استان است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان گفت: در حوزه شمال استان 3.6 میلیون هکتار وسعت بیابان است که 3.3 میلیون هکتار عرصه و تپه های ماسه‌ای بوده که مشکل زاست.

وی افزود: سطح مراتع ما در استان رو به کاهش بوده و به بیابان‌ها اضافه می‌شود و تعداد دام نیز همخوانی با ظرفیت مراتع ندارد.

رجبی زاده تصریح کرد: در دوره خشکسالی حداکثر دامی که در شش میلیون هکتار مراتع که 40 هزار هکتار آن درجه یک است، می تواند چرا داشته باشد،800 هزار دام است اما الان 2 میلیون و 800 هزار دام در مراتع وجود دارد که باید تعداد دام در مراتع کنترل شود تا پوشش گیاهی حفظ شود.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های بیابان زدایی در استان در حال انجام است و 209 هزار هکتار کانون بحرانی منطقه ریگان در شرق استان داریم که از سال 61 عملیات بیابان‌زدایی آغاز شده و در سطح 90 هزار هکتار کار شده که 30 هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت و موجب ثبات منطقه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان اظهار کرد: برنامه کاری 10 ساله برای بیابان‌زدایی تدوین شده که همزمان در آبخیزداری و محیط زیست کار شود و 700 میلیارد تومان برای کار اجرایی نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه اصل کار، فرهنگ‌سازی است، افزود: 60 درصد علت از بین رفتن پوشش گیاهی به علت چرای دام است و باید در این زمینه اطلاع رسانی شده و عشایر و دامداران در این زمینه همکاری کنند.

رجبی زاده با بیان اینکه برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی تاثیر مستقیم بر منابع طبیعی دارد، تصریح کرد: راهکارهای اساسی در بیابان زدایی، پروژه‌های بین‌المللی است که مردم هر منطقه با آن درگیر بوده و تلاش می‌کنند.

وی در ادامه گفت: هیچ منبع علمی مستندی وجود ندارد که در هر وزش باد چه میزان خاک جابه جا می‌شود که در پروژه بین‌المللی در شهرستان ریگان یکی از اساتید دانشگاه در حال کار است و برای نخستین بار در ایران یافته‌های ایستگاه در قالب نرم‌افزاری به دست آمده و نشان می‌دهد در هر طوفان 40 تا 45 تن خاک در هکتار جابه جا می‌شود.

انتهای پیام

کد N855482

وبگردی