آفتاب
با هدف جلوگیری از دستیابی سایر کشورها به دانش غنی‌سازی

بانک اورانیوم کم غنی شده در قزاقستان تاسیس می‌شود

بانک اورانیوم کم غنی شده در قزاقستان تاسیس می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک قرارداد همکاری را با قزاقستان مبنی بر تاسیس بانک اورانیوم کم غنی شده به امضا رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بانک اورانیوم پس از تاسیس متعلق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود اما توسط قزاقستان گردانده خواهد شد.

همچنین اورانیوم غنی شده با درصد پایین (LEU) این بانک در دسترس همه کشورهای عضو آژانس خواهد بود، اعضای آژانس می‌توانند برای ساخت سوخت مورد نیاز راکتور هسته‌ای برای انجام مصارف صلح آمیز هسته‌ای در صورتی که نتوانند اورانیوم (LEU) مورد نیاز خود را در بازار جهانی تهیه کنند از اورانیوم موجود در این بانک استفاده کنند. آمریکا یکی از کشورهای حامی ساخت این بانک است.

باراک اوباما در 5 آوریل 2009 ، خواستار تاسیس یک بانک سوخت هسته‌ای بین‌المللی شد چرا که این اقدام می‌تواند چارچوب جدیدی را در زمینه‌ی همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز به وجود آورد.

ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای باعث خواهد شد که اعضای آژانس از استفاده‌های صلح آمیز انرژی هسته‌ای، منافع زیادی کسب کنند به دلیل آنکه اطمینان دارند که در هر زمان می‌توانند سوخت هسته‌ای مورد نیاز راکتورهای هسته‌ای خود را فراهم کنند.

بانک اورانیوم (LEU) همچنین از سیاست‌های آژانس در راستای عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای با کاهش گسترش فناوری‌های حساس و خطرناک به کشورهای تازه ورود یافته به صنعت هسته‌ای، حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، احداث این بانک هرچند در ظاهر برای کمک به کشورها برای دستیابی به اورانیوم غنی سازی شده است اما در اصل طرحی از سوی دارندگان توان غنی سازی (کشورهای غربی و روسیه و چین) است تا از دست یابی سایر کشورها به دانش غنی سازی جلوگیری نمایند.

با این طرح کشورهایی که وارد باشگاه غنی‌سازی نشده‌اند حق غنی سازی نداشته و باید نیاز خود را از خارج تامین کنند. این امر در کنار درآمد زیاد برای غربی‌ها، ابزار فشاری بر کشورهای نیازمند سوخت می‌شود.

انتهای پیام

کد N855414

وبگردی