آفتاب
سردار جلالی در نشست خبری مطرح کرد؛

مقابله با جاسوسی از مذاکرات

مقابله با جاسوسی از مذاکرات

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، از تهیه دستورالعملی درباره استفاده مسئولان از گوشی‌های هوشمند خبر داد و گفت: مسئولانی که اطلاعات طبقه‌بندی شده دارند، از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار غلامرضا جلالی امروز در نشست خبری که در محل باشگاه خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه مصداق جنگ سایبری به نوعی یک مفهوم ملموس است اظهار داشت: وقتی پهبادی از هزاران کیلومتر دورتر از یک کشور برای شناسایی وارد مرزهای کشور هدف می‌شود، این خود نشان دهنده آن است که فضای سایبری لایه ای از یک جنگ تمام عیار را تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور ها به دنبال بازدارندگی در دنیای سایبری هستند افزود: آسیب‌پذیرترین کشور در دنیای سایبری و «صفر و یک»، کشور آمریکا است؛ چراکه بیشترین استفاده را از این فضا می کند و در واقع بسترهای امنیتی خود را بر پایه دنیای مجازی دایر کرده است.

تعریف سه نوع سلاح سایبری در دنیا

جلالی سلاح های دنیای سایبری را به سه بخش تقسیم‌بندی کرد و افزود: «نفوذگر» اولین نوع سلاح های سایبری محسوب می شود که کارش نفوذ در بسترهای حساس امنیتی کشور است؛ نوع دیگر سلاح های «استقراریافته» هستند که در جایی مقیم می‌شوند و نوع آخر، سلاح های «جمع‌آوری اطلاعات» است.

وی با بیان اینکه در این حوزه توانسته ایم اقدامات خوبی را انجام دهیم گفت:ما در این زمینه توانستیم یک سامانه بومی طراحی و تولید کنیم که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری بی نظیر بوده و مراکز حساس کشور را از لحاظ امنیت تامین کرده که نام آن اسکادای است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، با تاکید بر دستاورهای جدید بومی افزود: در این خصوص می توان به «ضد بدافزار» (آنتی ویروس) با نام «پادویش» که از ظرفیت های دانش‌بنیان تولید شده و در رنکینگ های جهانی رتبه مناسبی را دریافت کرده است، اشاره کرد.

دستور اوباما به وزیر خزانه‌داری درباره حمله سایبری/ مقابله با جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای

سردار جلالی گفت: اوباما به وزیر خزانه‌داری آمریکا مجوز داده تا هر کشوری را که به آمریکا حمله سایبری کرد، تحریم اقتصادی کند و این می‌تواند بهانه ای برای ادامه تحریم ها باشد که خوب است، مسئولین در مذاکرات به این موضوع توجه کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه درباره‌ی خبر ادعای جاسوسی از محل مذاکرات هسته‌ای گفت: این که ما میهمان کشوری بودیم و آن کشور هتل و محل مذاکرات را در اختیار دشمن قرار داده تا جاسوسی کنند، خلاف مقررات دیپلماتیک است که به شدت آن را محکوم می‌کنیم و تیم دیپلماسی ما نیز نسبت به این موضوع باید حساس باشد و واکنش نشان دهد.

وی افزود: البته در محل مذاکرات و هر جایی که امکان جاسوسی وجود داشته باشد، ما همواره باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که ممکن است جاسوسی انجام شود؛ به همین دلیل، استفاده از ابزارهای بومی برای مقابله با جاسوسی یکی از راهکارهاست که در اختیار دوستان هم قرار گرفته است.

سردار جلالی تصریح کرد: چون ما میهمان هستیم، میزبان باید امنیت ما را تامین کند. مسئولیت امنیتی به عهده میزبان است و در بحث مذاکرات هم چه از نظر امنیت سایبری و چه از نظر امنیت فیزیکی، میزبان باید پاسخگوی امنیت اجلاس باشد. جاسوسی از محل اجلاس بسیار زننده است و این اتفاق، میزان عدم اعتماد ما را بیشتر می‌کند.

ایجاد مرکز پدافند سایبری در تمام بخش‌های نیروهای مسلح/ تعامل چندجانبه علیه ایران برای نفوذ «استاکس نت»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: در نیروهای مسلح نیز قرار بر این است تا همه نیروها، مرکز پدافند سایبری داشته باشند تا بتوانند تهدیدات را خنثی کرده و به آن پاسخ دهند.

جلالی خاطرنشان کرد: سامانه های بومی پدافند سایبری ازجمله «اسکادای ملی» تولید شده که این اسکادا، مرز امنیت ملی ما در فضای سایبری است و مراکز مهم مثل برق، گاز، هسته ای، نفت و غیره از آن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: وقتی که ویروس استاکس نت را شناسایی و اعلام کردیم، تنها ۳ – ۴ روز بعد، چند مرکز سایبری در دنیا گزارش ۷۰ صفحه ای درباره این ویروس منتشر کردند که این نشان می داد یک تعامل چندجانبه علیه ما در این حوزه ایجاد شده بود، زیرا تهیه چنین گزارشی حداقل ۳ – ۴ ماه زمان نیاز دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه آمریکایی ها برای دفاع از فضای سایبری خود استراتژی «حمله» را در نظر گرفته اند، گفت: آمریکایی ها بیشترین حمله در فضای مجازی را دارند، اما در زمینه تبلیغاتی بگونه ای وانمود می کنند که همواره قربانی هستند.

وی تاکید کرد: در دنیا هیچ کشوری حاضر نیست، حمله سایبری را دقیق ردیابی کند و در این زمینه فقط می تواند حس بزند؛ نبود قانون و دادگاهی برای رسیدگی به تخلفات فضای سایبری، از مشکلات این فضا است.

مسئولان دارای اطلاعات طبقه بندی شده، از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنند

جلالی درباره‌ی استفاده مسئولین از گوشی‌های هوشمند اظهار کرد: برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که در حال ارسال برای تصویب است. چون مسئولینی که اطلاعات طبقه‌بندی شده دارند، مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند و برای این دست کارکردهای اداری طبقه‌بندی شده، باید از سایر گوشی‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: معمولا از اطلاعاتی که وارد گوشی های هوشمند می‌شود، یک «بک آپ» (پشتیبان) گرفته می‌شود که دیگر قابلیت حذف آن وجود ندارد و به نوعی شرکت‌های سازنده به آن اطلاعات دسترسی دارند؛ پس کسانی که از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند، باید بدانند که اطلاعاتی که در گوشی خود دارند، به راحتی در اختیار شرکت‌های سازنده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تاکید کرد: استفاده از گوشی‌های هوشمند باید هوشمندانه باشد و بهتر است، آن دسته از اطلاعاتی که نباید به دست کسی بیفتد، روی گوشی های هوشمند قرار نگیرد.

امکان برقراری «دیپلماسی پدافند سایبری» میان ایران و ۳ کشور

جلالی در پاسخ به سوالی درباره‌ همکاری‌های سایبری ایران با سایر کشورها اظهار داشت: هنوز اقدام رسمی در این زمینه انجام نشده، اما احساس ضرورت وجود دارد؛ مثلا در مذاکرات وزیر دفاع ما و وزیر دفاع روسیه در زمینه‌ همکاری‌ دیپلماسی سایبری توافقاتی انجام شد. معمولا کشورهایی که منافعشان در فضای سایبری توسط آمریکایی‌ها تهدید می‌شود، تلاش می‌کنند با یکدیگر همکاری کنند.

وی ادامه داد: می‌شود بین ایران، هند، روسیه و چین یک دیپلماسی پدافند سایبری شکل بگیرد که در قالب تعامل برابر تهدیدات و تبادل اطلاعات باشد تا اگر کشوری تهدیدی علیه کشور دیگر احساس کرد، اطلاعات خود را انتقال دهد.

کد N855267

وبگردی