آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

حصول توافق هسته‌ای تا پایان ژوئن امکان‌پذیر است

حصول توافق هسته‌ای تا پایان ژوئن امکان‌پذیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که حصول یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 تا پایان ماه ژوئن امکانپذیر است و تمرکز ما همچنان روی این تاریخ قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جف راتکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز جمعه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ اظهار نظر برخی از مقامات روس مبنی بر به بن‌بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای و احتمال تمدید آن گفت: ما هنوز بر این باوریم که دستیابی به توافق نهایی تا 30 ژوئن ممکن است اما در پاسخ به این مساله باید تاکید کنم که ما هیچ گاه به طور علنی مذاکره نمی‌کنیم و جزئیات رایزنی‌ها باید در اتاق مذاکره باقی بماند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: تمرکز ما همچنان روی ضرب‌الاجل 30 ژوئن (9 تیر ماه ) قرار دارد و ما خواهان دستیابی به یک برنامه جامع اقدام مشترک در این تاریخ هستیم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا، راتکی همچنین درباره گزارش روز جمعه خبرگزاری آسوشیتدپرس که در آن مدعی شده بود گروه 1+5 حل نشدن موضوع ادعایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی (PMD) تا پایان ژوئن را پذیرفته است، بیان کرد : موضع ما در این زمینه تغییری نکرده است. ما همواره به روشنی به ایرانی‌ها گفته‌ایم که باید پیرامون مساله‌ دسترسی و حل نگرانی‌ها در خصوص وجود ابعاد احتمالی با آژانس به یک توافق برسند. چون در غیر این صورت قادر نخواهیم بود بر سر کاهش تحریم‌ها به پیشرفتی دست یابیم.

وی یادآور شد: این موضع ما در طول تمام مدت این مذاکرات بوده است.

این سخنگوی وزرت امور خارجه آمریکا درباره‌ این که ایران چه زمانی امکان دستسی آژانس به تاسیسات مورد درخواستش را فراهم خواهد کرد گفت: این موضوع یکی از جزئیات مذاکرات است و ما همواره این جزئیات را در اتاق مذاکره نگه داشته‌ایم.

راتکی ادامه داد: اما تاکید می‌کنم که ایران باید در خصوص این موضوع با آژانس به توافق دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، ابعاد احتمالی نظامی (PMD) موضوعی است که در چارچوب موضوع "مطالعات ادعایی" بعد از 2006 درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای ایران مطرح شده است. این موضوع مجموعه ای از اتهامات را علیه ایران مطرح می‌کند و به وجوه تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند. این موضوع به طور مفصل در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 یوکیا آمانو آمده است.

ایران و آژانس در آبان 1392 برای چندمین بار توافقی را با عنوان "چارچوبی برای همکاری" امضا کردند که بر اساس آن قرار شد تا سوالات باقی مانده درباره گذشته و حال طرح و رفع ابهام شود. در همین چارچوب 18 سوال از سوی آژانس طی سه مرحله همکاری میان دو طرف مطرح شد که از این تعداد 16 مورد بررسی و رفع ابهام شده است. دو مورد باقی‌مانده مربوط به "محاسبات نوترونی" و "انفجارات با قدرت بالا" است که همچنان بحث بر روی آن باقی است.

ایران همواره اتهامات و ادعاهای مطرح شده در این چارچوب نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را رد کرده و اسناد و مداراک ارائه شده را فاقد وجاهت حقوقی و نامعتبر می‌داند.

در عین حال در چارچوب حل و فصل این مسایل و اعتماد‌سازی ایران به سوالات آژانس پاسخ داده است اما سوالات دامنه‌دار آژانس تمامی ندارد.

انتهای پیام

کد N855169

وبگردی