آفتاب
در جدیدترین اقدام اوباما برای تعطیلی گوآنتانامو؛

آمریکا 6 زندانی یمنی گوآنتانامو را به عمان فرستاد

آمریکا 6 زندانی یمنی گوآنتانامو را به عمان فرستاد

در جدیدترین اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا برای تعطیلی گوآنتانامو، وزارت دفاع این کشور امروز (شنبه) اعلام کرد که شش زندانی یمنی پس از یک دهه حبس در این بازداشتگاه برای اسکان مجدد به عمان فرستاده شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آزادی این شش زندانی یمنی یک هفته پس از آن صورت گرفته که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت که با کاخ سفید روی یک پیشنهاد برای ارایه کردن به کنگره و با هدف تعطیلی گوآنتانامو در کوبا همکاری می‌کند.

اگرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با موانعی از جانب قانون‌گذاران برای هدف دیرینه‌اش در تخلیه و تعطیلی این زندان منفور مواجه است، اما این انتقال اخیر تلاشی از جانب وی برای این هدف محسوب می‌شود.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا با اعلام این مساله که اوباما به تلاش خود برای اسکان مجدد این زندانیان در جایی دیگر ادامه می‌دهد، گفت: هیچ انتقال دیگری به این زودی‌ها صورت نمی‌گیرد.

این شش مرد به عمان فرستاده شدند چون مشخص شد که خطر و تهدید جدی محسوب نمی‌شوند، البته اتهامات این افراد چندین سال قبل پاک شده بود.

69 یمنی همچنان در گوآنتانامو هستند که نیمی از جمعیت زندانیان این بازداشتگاه را تشکیل می‌دهند اما پنتاگون اعزام افراد بیشتری را که کشورهایشان رد کرده و علت آن را اوضاع امنیتی ناآرام می‌داند.

گزینه دیگر فرستادن این زندانیان به یک کشور ثالث است و از ژانویه 2015 آمریکا چهار تبعه یمنی را به عمان و یکی را به استونی فرستاده است.

یکی از مقام‌های ارشد دولت واشنگتن گفت: ما متوجه شدیم که اوضاع امنیتی کنونی در یمن و حملات عربستان علیه حوثی‌ها چالش امنیتی جدی محسوب می‌شود و به همین دلیل، نمی‌توانیم این افراد را به کشور خودشان بفرستیم.

این زندانی توسط جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و پس از حملات 11 سپتامبر 2001 در آمریکا ایجاد شد تا مظنونان تروریستی به آنجا منتقل شدند.

اوباما هر دو بار در انتخابات ریاست‌جمهوری به تعهد خود مبنی بر تعطیلی این زندان منفور اشاره کرده اما قانونگذاران آمریکایی توانایی وی را در انتقال بازداشتی‌ها محدود کرده و مانع وی در انتقال آنها به آمریکا شده‌اند.

تمامی این افراد به مدت 13 سال در گوآنتانامو بودند.

انتهای پیام

کد N855136

وبگردی