آفتاب

جک استراو: سفارت انگلیس هر چه زودتر باید بازگشایی شود

جک استراو: سفارت انگلیس هر چه زودتر باید بازگشایی شود

ایرنا نوشت:

جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس با مثبت ارزیابی کردن روند مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک، گفت: امیدوارم توافق میان طرفین صورت بگیرد واگر چنین اتفاقی بیفتد، تا حد زیادی مدیون شجاعت و بصیرت روسای جمهوری ایران و آمریکا خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، جک استراو در سخنانی در دانشگاه 'ساوت ولز' انگلیس ، گفت: پایان ماه ژوئن، ضرب الاجل تعیین شده برای رسیدن به توافق نهایی میان ایران و شش قدرت جهانی است که درآن موضوعات باقیمانده درمورد برنامه هسته ای ایران، حل و فصل شود.

وی با اشاره به اینکه پیشتر به عنوان وزیر خارجه انگلیس در مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی اش شرکت داشته است، افزود: به همین سبب ، من به نتیجه از این مذاکرات، نوعی احساس وابستگی می کنم.

استراو ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش ها، مذاکرات به گونه ای مثبت ارزیابی می شود، اما هیچ چیزی توافق نمی شود مگر آنکه بر روی همه چیز توافق شود.

وی با بیان اینکه 'اگرچه یک توافق خوب می تواند تاثیرات خوبی را برای مردم ایران داشته باشد اما تبعات آن فراتر از این خواهد بود'، افزود: این توافق می تواند باعث یک رهیافت مثبت در خاورمیانه و بازگرداندن اعتماد به نفس به سازمان ملل متحد در زمانه ای که دنیا رو به تجزیه است، تلقی شود.

استراو با اشاره به اینکه 'اجماع جهانی [علیه ایران] در طول دوازده سال مذاکرات، گاهی پرپیچ و خم بوده اما در صورت شکست مذاکرات، شکسته خواهد شد'، افزود: روسیه و چین به تعمیق روابط خود با ایران ادامه خواهند داد و در اروپا نیز احتمالا این اجماع با شکاف روبرو خواهد شد، به نحوی که از فشار برخی تحریم های اروپایی کاسته می شود بالاخص از سوی کشورهایی که از دیرباز با ایران روابط تجاری خوبی داشته اند.

وزیر پیشین خارجه انگلیس با بیان اینکه 'من شهادت می دهم که ایرانیان، افراد سرسختی هستند در مذاکرات هستند'، افزود: اما من امیدوارم موافقتنامه با ایران به دست آید و برای دستیابی به چنین موافقتنامه ای دعا می کنم. اگرچنین اتفاقی بیفتد، تا حد زیادی مدیون شجاعت و بصیرت هم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و هم حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواهیم بود.

جک استراو در ادامه اظهاراتش به انتقاد از نظریه 'ایران سرکش یا متحد' پرداخت و با دوگانه خواندن مواضع و سیاست های انگلیس در قبال ایران و با سایر کشورها افزود: ما باید به این واقعیت اذعان کنیم که وقتی بحث برخورد با عربستان سعودی پیش می آید ما کوتاه می آییم و رعایت حال این کشور را می کنیم ، این در حالی است که جهان با مشکلات زیادی از جمله وهابیت افراطی روبرو است که از عربستان نشات می گیرد.

وی اقدام جورج بوش پسر در سخنرانی سال 2002 میلادی اش در کنگره آمریکا درخصوص معرفی ایران به عنوان بخشی از ‘محور شرارت'، بزرگ ترین اشتباه سیاست خارجی وی در دوره ریاست جمهوری اش توصیف کرد و گفت: این کار بوش باعث شد تا لفاظی راستگراها در اسرائیل و تندروها در آمریکا شدت گیرد و ایران را به عنوان یک کشور سرکش به تصویر بکشند.

استراو تصریح کرد: نمی توان ایران را با کره شمالی، عراق دوران صدام یا لیبی دوران معمر قذافی مقایسه کرد. ایران به هیچ وجه یک دیکتاتوری نیست. در منطقه ای که با ناآرامی های گسترده روبرو است، ایران یک کشور با ثبات و در حال پیشرفت است و عناصر دموکراسی طی سال های اخیر در ایران تقویت شده اند.

وی تاکید کرد: ایران، کشوری دین سالار با ساختاری دموکراتیک است که از یک رئیس جمهور منتخب، یک مجلس برخوردار است. 14 کرسی از 290 کرسی مجلس ایران به اقلیت های مذهبی تعلق دارد که شامل زرتشتیان ، مسیحیان ، یهودیان و ... هستند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت: اگر در پایان ماه ژوئن موافقتنامه ای با ایران به دست آید، تهران دیگر با انتقاد و سرزنش روبرو نخواهد بود و به یک شریک فعال تر برای غرب تبدیل خواهد شد.

استراو اذعان کرد: سال ها زمان نیاز خواهد بود تا یک نزدیکی شبیه آنچه بین آمریکا و کوبا رخ داد، امکانپذیر شود اما عادی سازی روابط بین ایران و انگلیس برای هر دو کشور منافع زیادی دارد.

نماینده پیشین پارلمان انگلیس گفت: اگر مذاکرات هسته ای نتواند منجر به امضا یک موافقتنامه شود ، چین ، روسیه و هند برای تقویت روابط با ایران تلاش خواهند کرد و در آن صورت انگلیس با یک تصمیم گیری مهم روبرو خواهد بود و آن اینکه منافع واقعی انگلیس در چیست.؟

وی تصریح کرد صادرات آمریکا به ایران افزایش قابل توجهی داشته، اما صادرات انگلیس به ایران کاهش یافته است. شرکت بوئینگ فروش هواپیما به ایران را از سر گرفته است و شرکت کوکا کولا نیز هرگز امتیاز خود را از ایران نگرفته است.

استراو با بیان اینکه لندن نباید اشتباه های گذشته اش را تکرار کند، گفت: متاسفانه پس از دیدار تاریخی حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حاشیه اجلاس سران کشورهای سازمان ملل، کامرون ایران را 'بخشی از مشکل' خطاب کرد، و به این منظور منتقدین حسن روحانی را که مخالف بهبود روابط با انگلیس هستند، را جسورتر کرد.

وی با تشریح سیاست هایی که کشورش می بایست در قبال ایران اتخاذ کند، توضیح داد: سفارت های ایران و انگلیس در تهران و لندن باید کاملا بازگشایی شود. این مساله ژوئیه سال گذشته به توافق رسید که در جریان آن قرار بود وزرایی از انگلیس به ایران سفر کنند اما 'ترزا می'، ( وزیر کشور انگلیس ) به دلیل آنچه روشن شدن تکلیف ایرانیانی که بیش از حد اینجا مانده اند، خواند، آن را منتفی کرد.

وزیر خارجه پیشین انگلیس با اشاره به وضعیت مشابه اتباع کشورهای چین، هند و نیجریه با اتباع ایرانی در این زمینه، گفت: 'اما در ارتباط با کشورهای یاد شده ما از حضور دیپلماتیک مان در برای بهبود شرایط استفاده کردیم' تا مشکل را حل کنیم.

استراو افزود: اگر ما از این مرحله عبور کنیم من مطمئن هستم که ممنوعیت ورود محموله های دیپلماتیک ما نیز از سوی ایران مرتفع خواهد شد.

وزیر خارجه انگلیس همچنین به ضرورت تلاش برای افزایش تجارت انگلیس با ایران اشاره کرد و با بیان اینکه ایران فرصت خوبی برای انگلیس است تا از طریق آن به توسعه یک سیاست خارجی شفاف و ممتاز بپردازد، افزود: جالب است که از میان کشورهای مهم غربی تنها انگلیس است که یک سیاست یکجانبه ناامید کننده را در تجارت (با ایران) در پیش گرفته است که براساس رژیم تحریم ها نیز از جهاتی مجاز دانسته شده است.

استراو خاطر نشان ساخت که رفع تحریم ها می تواند فرصت مناسبی برای از سرگیری مناسبات تجاری میان دو کشور باشد.

وی همچنین از ظرفیت های فرهنگی و آموزشی دو کشور برای بهبود مناسبات سیاسی یاد کرد و گفت: گرچه این اقدام به خودی خود خوب است اما در عین حال می تواند سهم به سزایی در عادی سازی مناسبات سیاسی ایفا کند.

استراو همچنین در بیان ادامه سیاست های پیشنهادی اش در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: آخرین و شاید دشوارترین کاری که می بایست صورت گیرد، تلاش برای حضور ایران در جامعه جهانی است.

وی افزود: ما باید کمک کنیم که ایران بتواند جایگاه حقیقی اش را در جامعه جهانی و منطقه به دست آورد. این مساله می تواند منافع انگلیس را در خاورمیانه از طریق نفوذی که ایران در حل مناقشات منطقه ای دارد تامین کند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس در پایان تصریح کرد: ایران کشوری بسیار بزرگ و به لحاظ راهبردی بسیار مهم است و به همین علت نباید در حاشیه قرار گیرد و منزوی شود. اکنون زمان یک آغاز دوباره است.

وی گفت: ایران کشور بزرگی است و انگلیس باید از تجربه گذشته برای اصلاح مناسبات آینده اش با ایران درس بگیرد.

5252

کد N854797

وبگردی