آفتاب
رویترز خبر داد:

سفارتخانه‌های آمریکا و کوبا اول جولای بازگشایی می‌شوند

سفارتخانه‌های آمریکا و کوبا اول جولای بازگشایی می‌شوند

یک رسانه غربی از عادی شدن کامل روابط آمریکا و کوبا و باز شدن سفارتخانه های دو کشور در واشنگتن و هاوانا در تاریخ اول جولای خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، انتظار می رود دولت آمریکا در تاریخ اول جولای با اعلام خبر بازگشایی سفارت ایالات متحده در کوبا بطور رسمی به سیاست های پنج دهه گذشته خود علیه هاوانا پایان دهد. 

آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی در مسیر عادی سازی روابط خود با کوبا گام برداشته و در این راه تا کنون چند دیدار میان مقامات امریکا و کوبا انجام شده است. 

گفتنی است باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و رائول کاسترو همتای کوبایی اش در اقدامی تاریخی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۴ از تمایل خود به از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور خبر دادند.

گوستابو ماچین، معاون امور ایالات متحده در وزارت خارجه کوبا، پیشتر به خبرنگاران گفته بود با وجود پیشرفت‌ های حاصل شده، همچنان لازم است دو کشور برای اقدام به از سرگیری روابط خود، به توافقی دست پیدا کنند.

مسائلی میان دو کشور مطرح شده که همچنان مقامات آمریکا و کوبا بر سر آن در حال مذاکره هستند. برخی از این مسائل به موضوع رسانه‌ها و اینترنت باز می‌گردد. هاوانا خواسته است تا ایالات متحده دوره‌های آموزشی روزنامه‌ نگاری و اینترنت خود را در دفتر حافظ منافع‌ اش تعطیل کند. اما واشنگتن دوره‌های آموزشی را موضوعی عادی در کارکرد دفاتر دیپلماتیک کشورها در هاوانا، و نیز آنچه خود کوبا در دیگر کشورها انجام می‌دهد، می‌داند.

از سوی دیگر آمریکا نیز خواستار آن است که مقامات دیپلماتیک این کشور، در رفت‌ و آمدهای خود آزاد باشند. آنها در حال حاضر نیاز دارند برای خروج از هاوانا اجازه رسمی کسب کنند.

مذاکرات مقامات دو کشور پس از آن انجام می شود که در ابتدای سال جاری میلادی «باراک اوباما» با اشاره به اشتباه بودن سیاست های پنج دهه گذشته واشنگتن برای به انزوا کشاندن کوبا، از تغییر سیاست های واشنگتن در قبال هاوانا خبر داده بود.

کد N854577

وبگردی