آفتاب
با حضور روسای واحد جوانان موتلفه و حزب کار بررسی شد

«همدلی و همزبانی» در میزگرد ایسنا

«همدلی و همزبانی» در میزگرد ایسنا

امیر نظیفی، رئیس واحد جوانان حزب مؤتلفه اسلامی و پیام مجرد، رئیس شاخه جوانان حزب اسلامی کار با حضور در ایسنا درباره موضوعاتی چون شعار سال، انتخابات مجلس سال آینده و فضای جامعه برای فعالیت سیاسی جوانان به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، نظیفی توجه به فعالیت سیاسی جوانان را ضروری دانست و اظهار کرد: با توجه به فضای سیاسی که در جامعه وجود دارد و با توجه به علاقه جوانان و دانشجویان به سیاست لازم است که نهادهای مربوطه و رسانه‌ها فضا را برای حضور آنان و معرفیشان به جامعه آماده کنند.

وی با اشاره به شعار سال 94، "همدلی و همزبانی دولت و ملت" گفت: مقام معظم رهبری با توجه به فضای عمومی جامعه و مشکلاتی که در کشور وجود دارد نام سال را مشخص می کنند. در واقع موضوعات پر اهمیت سال گذشته که در سال بعدی هم اولویت‌ دارد به عنوان شعار هر سال نام‌گذاری می شود. این کار برای مشخص شدن اولویت‌های کاری مردم و مسئولان انجام می شود تا آنها بدانند که از نیرویشان در کدام بخش بیشتر استفاده کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: با توجه به بحث تحریم‌ها و شعارهای چند سال گذشته مردم و مسئولان فکر می کردند که شعار امسال نیز پایه‌ای اقتصادی داشته باشد. کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که فضای شعار امسال کاملاً متفاوت از سالهای قبل باشد.با این حال رهبری شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی را انتخاب کردند که مورد توجه و استقبال آحاد ملت قرار گرفت. دلیل این شعار را مردم در راستای اتحاد طیف‌ها و گروه‌های سیاسی کشور دانستند تا آنها هم از حالت نظری و هم عملی همکاری و همدلی داشته باشند. شاید در شرایط کاملا عادی اختلاف‌نظرهایی بین همکاران ایجاد شود اما در مواقع ضروری همه باید با یکدیگر حتی با وجود اختلاف نظر همکاری داشته باشند.

رئیس واحد جوانان حزب مؤتلفه اسلامی همچنین گفت: رهبری در این شعار بر دو قید مردم و دولت تاکید کرده‌اند، این در حالی است که دشمن از طریق ماهواره، فضای مجازی و تبلیغات تلاش دارد تا مردم را از دولت جدا کنند. البته که در این کار هم کم ناموفق نبوده است. اما ملت ایران که مردمی هوشیار هستند سعی می‌کنند که اتحادشان را با حکومت و مسئولین‌شان حفظ کنند.

وی افزود: آنها با فضاسازی‌هایشان می‌خواهند به مردم القا کنند که مسئولین نمی‌توانند منافع ملت را حفظ کنند.به همین علت است که رهبری در سخنان اخیر تاکید کرده‌اند تیم مذاکره کننده را به خیانت متهم نکنید چرا که این مسئولان واقعا تلاش می‌کنند. در بحث اقتصادی یا مباحث اجرایی نیز دنبال این هستند که به مردم بفهمانند نمی‌شود با این نظام، مسئولین یا سیستمی که وجود دارد کاری از پیش برد و پیشرفت کرد. این شعار نشان می‌دهد که در واقع نیمه پر لیوان مهم است و مشکلات قابل حل هستند.

نظیفی در بخش دیگری از صحبت هایش اقتصاد مقاومتی را بهترین الگوی اقتصادی برای ایران دانست و گفت: از ابتدای انقلاب چند نوع سیستم اقتصادی در کشور اجرا شد. ابتدای انقلاب بحث سوسیالیستی و اقتصاد سوسیالیستی مطرح بود که در زمان دولت آقای میرحسین موسوی به اجرا در آمد. آقای هاشمی در دوران ریاست‌جمهوریش سیستم اقتصادی را متحول و بحث اقتصاد خصوصی را مطرح کرد. سیستم اقتصادی دوباره در زمان آقای خاتمی و احمدی‌نژاد دستخوش تغییر شد.

مناظره نشست خبری موتلفه

وی ادامه داد: با این شرایط ما تجربه کردیم که در بهترین حالت با الگوهای اقتصاد غربی خیلی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و بهترین سیستم اقتصادی دنیا هم در ایران جواب نخواهد داد. تولید و تولیدکننده ما در این چند ساله همیشه در معرض خطر بودند و به ‌آن توجه نشد. بخشی از علت آن به فرهنگ عمومی کشور ما باز می‌گردد چرا که هنوز بخشی از ملت بدون آن که بدانند اقتصاد چه ظرفیتهایی دارد یک فرد پولدار را خائن و دزد می‌دانند.

رئیس واحد جوانان حزب مؤتلفه اسلامی با انتقاد از سیستم کار در کشور تصریح کرد: در زمینه کار کردن در رتبه‌های بسیار پایین دنیا هستیم. به طوری کلی با آمارهای موجود یک الی دو ساعت در روز کار مفید انجام می دهیم. از نظر مطالعه و سیستماتیک بودن کارها هم بسیار ضعیف هستیم. توجه و چارچوب‌های ابلاغیه اقتصاد مقاومتی بر تولید است، که به هر نحوی شده تولید را در کشور راه بیندازیم. این تولید هم باید مبتنی بر تولیدات داخلی باشد. همه می‌دانند که ایران از لحاظ ژئوپلیتیک شرایط فوق‌العاده خاصی دارد. بسیاری از کشورها هستند که نفت ندارند. بعضی از کشورها که نفت دارند، معدن ندارند. خیلی از کشورها هم که اینها را دارند کشاورزی ندارند و یا اگر هر سه تای اینها را با هم دارند نیروی انسانی ندارند. ایران همه این موارد را با هم دارد و این ثروت نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با تلاش و کار از کشورهای صنعتی هم جلوتر برویم.

وی افزود: زمانی که مقام معظم رهبری می‌گویند باید با همدلی و همزبانی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم متوجه می شویم دلیل عدم موفقیت‌هایمان با داشتن این ‌همه منابع عظیم ثروت چیست. قطعاً همه کشورهایی که از لحاظ اقتصادی به وضعیت مطلوبی رسیده‌اند یک دوران سختی را پشت سر گذاشته‌اند. هم کشورهای آسیایی و هم کشورهایی اروپایی با پشت سر گذاشتن این دوران سخت به موفقیت رسیده‌اند. ممکن است بعضی‌ها بگویند که چه دلیلی دارد تولیدات داخلی را گسترش دهیم. تحریم‌ها که برطرف شود، می‌توانیم ارتباط‌های وارداتی برقرار کرده و با قطعات وارد شده ماشین تولید کنیم و به مردم عرضه کنیم؛ یا در ادامه می‌گویند که چرا اصلاً ماشین بسازیم می‌توانیم بهترین ماشین را با بهترین کیفیت وارد کنیم.

نظیفی خاطر نشان کرد: این نظرهایی است که طی چند دهه گذشته آزمایش شده و اتفاقا از طریق همان‌ها هم ضربه خوردیم.تجربه کردن الگوهای غربی و واردتی را باید کنار بگذاریم. باید در اقتصاد به خود متکی شده و با کنار گذاشتن قوانین مزاحم تولید روی پای خودمان بایستیم. مراحل راه‌اندازی تولید در کشور ما بسیار طولانی است. در حالی که کشوری مثل چین، شرایطی را برای متقاضیانشان فراهم کرده که با حضور در یک محل و صرف تنها چند ساعت زمان می‌توانند تمام مجوزهای لازم را برای کارهای تولیدی کسب کنند. حزب موتلفه با سفری که به چین داشت این شرایط را از نزدیک دید که به جای آنکه درخواست کننده از صبح تا شب در شهر بگردد تا برگه‌اش مهر و امضا شود، در آن اتاق کارهای اداری مرتبط با تولید و کسب خود را انجام می‌دهد.

وی گفت: اگر موانع در این دو بخش برطرف شود اقتصاد مقاومتی حاصل می‌شود. البته دیدگاههای مسئولین نیز باید اصلاح شود تا دوباره نگویند که باید سراغ اقتصاد آدام اسمیت یا الگوی کشورهای غربی برویم. شاید درست آن است که باور کنیم ایران و ایرانی اصلاً نمی‌تواند با هیچ الگویی کنار بیاید. بهترین حالت برای ما اجرای اقتصاد مقاومتی است.

مجرد گفت: توجه به جوانان باعث افزایش نشاط در سیاست خواهد شد. ارزیابی من از شعار امسال این است که دولت روحانی به ویژه در مسائل سیاسی شرایط حساسی دارد. چرا که دیپلماتهای کشور در خط مقدم در حال گفت‌وگو و مذاکره با جهان هستند. در همین میان نیز رهبری به دنبال یک‌ صدای واحد از درون کشور هستند. تمام کشورهای قدرتمند دنیا در گروه 1+5 پشت میز مذاکره با ایران قرار دارند. حرفشان حرف مردم است.

وی ادامه داد: سیاست رهبری برای اعلام این شعار هم از نظر ما اصلاح‌طلبان در ادامه پیام انتخابات 24 خرداد است. با توجه به چندصدایی‌هایی که وجود دارد و اختلاف‌نظرهایی که مطرح می‌شود و گاهی وحدت ملی را تهدید می‌کنند متوجه می‌شویم که بهترین روش برخورد، داشتن همدلی و همزبانی است. این همدلی و همزبانی در چارچوب اعتماد دوطرفه با مردم برقرار می‌شود و این اعتماد در قالب سیستم رابطه متقابل حکومتی با مردم شکل می‌گیرد.

مناظره نشست خبری موتلفه

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی نیز نماد همدلی و همزبانی را در پیشنهادات بودجه‌ای دولت دیدم. برای توسعه کار و کارآفرینی چه خویش‌فرمایی و چه کارفرمایی اعتبار 4 هزار میلیاردی اختصاص داده است. مجلس و دولت همصدا در این بودجه در مسیر نفع ملت حرکت کردند.

وی با بیان اینکه تمرکز همه جناح‌های سیاسی بر شعار امسال است، گفت: مقوله همدلی و همزبانی را باید فراجناحی ببینیم. همدلی و همزبانی ارتباطی به اصلاح‌طلب، اصولگرا و یا میانه‌رو ندارد بلکه برای تمام افکار و عقاید سیاسی جامعه است. احزاب در این میان نقش کاتالیزور را دارند. می‌دانیم که هر حزب یک بدنه مردمی دارد. احزاب می‌دانند این پشتوانه مردمی به دلیل شعارهایی است که می‌دهند. الان نیز باید برای دولت با همین دلایل نقش کاتالیزور را اجرا کند. باید میان حکومت و مردم قرار داشته باشند تا بتوانند بحث همدلی و همزبانی را یکپارچه‌تر در میان مردم رایج کنند. این کار باید خارج از بحث‌های جناحی صورت بگیرد. اگر دید جناحی داشته باشیم یعنی اصلاً حرف رهبری را متوجه نشده‌ایم.

نظیفی درخصوص نحوه عملیاتی کردن شعار سال در حزب متبوعش گفت: همدلی و همزبانی نیازمند تعامل است. در ابتدا لازم است که آن دو طیفی که زیاد هم با هم موافق نیستند تعاملی میان خودشان انجام دهند تا همدلی و همزبان را بتوانند در دیگر جاهای جامعه اجرا کنند. در شاخه جوانان حزب موتلفه چه در مرکز و چه در سطح استان‌ها و دفاتری که داریم جلسات هفتگی و ماهیانه به صورت جلسات پرسش و پاسخ با مسئولین سیاسی استان برگزار می‌شود.

وی تشریح کرد: در ادامه برنامه دوم ما برای تبیین شعار سال حضور در دانشگاه‌هاست. در سال گذشته 16 برنامه مناظره با پرسش و پاسخ را در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار کردیم. ممکن بود بحثهایی هم از سر مخالفت شکل بگیرد اما امسال با رویکرد همدلی و همزبانی در دانشگاه‌ها حضور خواهیم داشت. سعی کردیم تا صحبت‌ها را فراجناحی کنیم. برخی‌ها فکر می‌کنند اصلاح‌طلب‌ها کلاً باید حذف شوند یا همین دید را اصلاح‌طلبان درباره اصولگرایان دارند. در حالی که کشور ایران برای همه این افراد است. کسی که رئیس جمهور می‌شود، هم رئیس جمهور آن طیفی که به او رأی نداده‌اند، است و هم رئیس جمهور آن بخشی از مردم که او را قبول دارند.

مجرد مجلس فعلی را همگام با دولت ندانست و خاطرنشان کرد: مجلس نهم شرایط مطلوبی را در ارتباط متقابل با دولت روحانی نداشته و فضا را برای انجام فعالیت‌های دولت باز نکرده‌ است. تنها موردی که مقداری مجلس با دولت همراه بود در بحث توسعه کارآفرینی حوزه جوانان بود. در غیر این مورد با توجه به همه تلاش‌های دولت همدلی و همزبانی این دو قوه را با یکدیگر شاهد نبودیم.

مجرد:حاشیه‌سازی‌ها به نفع منافع ملی نیست

وی افزود: مسلماً‌ معاون پارلمانی دولت، آقای انصاری در پی مطلوب کردن فضای رابطه مجلس و دولت هستند اما الان من فضای مثبتی میان این دو قوه نمی‌بینم. رهبری فرموده‌اند"باید حسن ظن داشته باشید" اما در برخی از نمایندگان این دید مثبت را نمی‌بینیم. عده‌ای حضور دارند که دائماً‌ دولت و دستگاه دیپلماسی را وارد حاشیه ها می‌کنند. نه فقط برای من اصلاح‌طلب بلکه از لحاظ دیپلماسی در فضای بین‌المللی این حرکات برای منافع ملی مثبت نیست.

مجرد: اصلاح‌طلبان به دنبال ایجاد مجلسی مانند مجلس ششم نیستند

رئیس شاخه جوانان حزب اسلامی کار یاد آور شد: با توجه به نگرشی که اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات مجلس آتی دارند، امیدواریم مجلس آینده ارتباط بهتری با دولت برقرار کند. بر خلاف تصور جناح مقابل، اصلاح‌طلبان به دنبال ایجاد مجلسی مانند مجلس ششم نیستند. ما نمی‌خواهیم که فقط یک صدای اصلاح‌طلبی و حمایتی از مجلس بشنویم. بلکه می‌گوییم اظهارات یک نماینده نباید تند باشد، بدون داشتن اطلاعات در مجلس نباید حرفی زده شود و اگر انتقادی می شود راهکارش هم باید ارائه شود. ولی چنین چیزی را از عده قلیل مخالف دولت که در مجلس هستند نمی‌بینیم. آنها فقط به دنبال افترا و فضاسازی‌های منفی علیه دولت هستند. ما نمی‌خواهیم که صدای اصول‌گرایی از مجلس قطع شود.

نظیفی نیز با تاکید بر ضرورت توجه به همدلی و همزبانی گفت: اخیرا مقام معظم رهبری تذکری دادند که همدلی و همزبانی بدون حسن ظن نمی‌شود. این حسن ظن دوطرفه است. دو نفر آدمی که با هم در ارتباط هستند بدون همدلی و همزبانی نمی‌توانند کاری را پیش ببرند. اتفاقاً‌ برخلاف گفته آقای مجرد ما همکاری مجلس با دولت را هم دیده‌ایم. البته ممکن هم هست که عده‌ای از نمایندگان رفتارهایی بکنند که از نظر اصولگرایان نیز بر اساس دیدگاه اصولگرایی نباشند. به نظر من مجلس به ویژه در بحث تعیین وزرا با وجود اختلاف‌نظرهای شدیدی که وجود داشت، هچنین در بحث بودجه و هم موضوع کاهش بودجه مجلس توسط دولت، با آنها همراهی کردند. بعد از وزارتخانه ورزش دومین کاهش بودجه را در مجلس داشتیم در حالی که نمایندگان به آن اعتراضی نکردند و مزاحمتی در رأی دادن به بودجه ایجاد نکردند.

نظیفی: مجلس در بسیاری موارد با دولت همکاری داشته

وی ادامه داد: از آن طرف نیز آقای لاریجانی متهم هوادار دولت بودن است. دولت هم باید همدلی و همزبانی را با مجلس رعایت بکند. مثلاً‌ در بحث انتشار فکت شیت و یا در اختیار قرار دادن اطلاعات مذاکرات به نمایندگان همکاری کند. اما دستگاه دیپلماسی به وضوح گفت که این کار را انجام نمی‌دهد. این در عین حالی بود که رهبری فرموده بودند ما مسأله مخفی در کشورمان نداریم.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: هر کدام از این دو قوه برای رفتارهایشان دلایلی دارند. دستگاه دیپلماسی می‌گوید برای امنیت کشور فکت‌شیت‌ها را نمی‌دهد و مجلس در ارتباط با وزارتخانه‌ای که چهار بار وزیر معرفی‌شده‌اش رأی اعتماد نگرفت می‌گوید به خاطر سوابق بد آن کاندیدا و برای مصالح کشور به او رأی اعتماد نداده است. عرض من آن است که این حسن ظن باید دوطرفه باشد. هم دولت به نوعی باید ارتباط داشته باشد و به نمایندگان اعتماد کند و هم مجلس به صورت متقابل با دولت همدل و همزبان باشد.

نظیفی: حسن ظن دولت و مجلس به یکدیگر باید دوطرفه باشد

وی گفت: وقتی دولت سعی کرد با همه نمایندگان همدل باشد، آن گروه کوچکی که سعی می‌کنند مشکلی ایجاد کنند و حرکت‌هایی به قول آقای مجرد غیراخلاقی انجام می‌دهند هم مجبور می شوند خودشان را با جمع هماهنگ کنند. اکثر نماینده‌ها به آن نماینده‌ای که با وزیر امور خارجه بحثی داشت، اعتراض کردند. حتی نماینده‌هایی از طیف خودش هم به او اعتراض کردند.تا موقعی که این حسن ظن ایجاد نشود همدلی و همزبانی صورت نمی‌گیرد.

مجرد در ارتباط با تاثیر اندیشه‌های امام(ره) و رهبری بر فعالیت سیاسی جوانان اظهار کرد: در ارتباط با بحث اندیشه‌های امام (ره) در حوزه جوانان و فعالیت‌های سیاسی که وجود دارد باید گفت که رویه و نوع دیدگاه حضرت امام (ره) به حوزه جوانان نسبت به خیلی از سیاستمداران قبل و پس از خود بازتر و پویاتر است.

وی گفت: در ابتدای انقلاب بخش اعظمی از مدیریت دولتی ما را جوانان بر عهده داشتند و این جوانان بودند که پای انقلاب ایستادند و آن را ساختند. متأسفانه تنها چیزی که از اندیشه‌های امام (ره) یاد گرفته‌ایم برگزاری یک سری جلسات کلیشه‌ای و ارائه پیشنهادات در حد حرف است. از امام (ره) یاد نگرفته‌ایم که از حرفهایمان باید وارد عمل شویم. پایه فعالیت جوانان در حزب اسلامی کار بر اساس اندیشه امام خمینی (ره) است. وقتی ما می‌گوییم شاخه جوانان حزبی اصلاح‌طلب و فرزند این انقلاب هستیم، باید از اندیشه‌های امام (ره) آگاه باشیم. اگر ندانیم حضرت امام(ره) نسبت به هر کدام از اتفاقات زمان خود چه مواضعی داشته و نتوانیم آن را به فضای حال حاضر کشور تعمیم دهیم مسلماً نمی‌توانیم بگوییم که فعال سیاسی درون نظام هستیم.

مجرد همچنین افزود: می‌دانیم که در ادامه برگزاری جلسات مطالعاتی و بررسی اندیشه‌های امام خمینی (ره) باید فعالیت‌هایی عینی‌تری داشته باشیم. فقط نباید به جلساتی مناسبتی مثل زمان رحلت امام (ره) یا 22 بهمن اکتفا کنیم. بلکه باید در طول سال و در تمام اتفاقات مهم سیاسی کشور اندیشه‌های ایشان را بازخوانی کنیم تا بدانیم اگر امام (ره) در شرایط امروز بودند چه تصمیمی می‌گرفتند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شعار امسال که همدلی و همزبانی است ما می‌توانیم بسیاری از آرای امام (ره) را بازخوانی کنیم. این مسأله در طرح کاری سازمان جوانان حزب اسلامی کار قرار دارد. همچنین می‌خواهیم نامه رهبری به جوانان غربی و تأثیرات آن را بسنجیم. می‌دانیم که بسیاری از فعالیت‌هایی که در خاورمیانه طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده برگرفته از اندیشه‌های امام (ره) و انقلاب و جمهوری اسلامی بوده است. پس ما هم مانند جوانان همسایه‌مان باید حواسمان را جمع اندیشه‌های ایشان کنیم.

وی حضور در عرصه‌های بین المللی را ضروری دانست و گفت: جوانان حزب اسلامی کار به دنبال آن هستند که بتوانند بیشتر وارد عرصه بین‌المللی شوند و بتوانند اندیشه‌های امام (ره) را، حفظ و آثار بجا مانده از ایشان و تحلیل‌های بزرگان از صحبت‌های ایشان را به جوانان منطقه و جهان ارائه دهند. مسلماً شاخه‌های جوانان احزاب وظیفه دارند که اول در تشکیلات و کادرسازی خودشان به ‌آرای امام (ره) و رهبری بپردازند و دوماً در جهان بین‌الملل فضای مناسبی را ایجاد کنند تا جوانان دنیا هم بتوانند از این اندیشه‌ها بهره‌مند شوند.

ریس شاخه جوانان حزب اسلامی کار یادآر شد: ما به دنبال آن هستیم که حزب اسلامی کار در حوزه بین‌الملل با سایر احزاب دنیا ارتباط داشته باشد. پایه این ارتباط با کشورهای جهان اسلام از مرکز تحقیقات مذاهب که آیت‌الله اراکی ایجاد کردند شروع شد.حزب اسلامی کار حضور فعال‌تری نسبت به سایر احزاب حاضر در آن مجموعه داشت. ما به دنبال این هستیم که بتوانیم به عنوان اولویت اول این حوزه را گسترش دهیم. اگر رهبری به جوانان غربی سال گذشته نامه‌ای نوشتند مسلماً وظیفه جوانان این کشور است که درباره این نامه مدام صحبت کنند و جلساتی پیرامون آن برگزار کنند.

وی افزود: همین اتفاق باید در مورد اندیشه‌های امام (ره) هم بیفتد. متاسفانه فقط یک درس یک واحدی آن هم در دانشگاه آزاد تحت عنوان اندیشه‌های امام (ره) اختصاص داده شده است. اگر بخواهیم تحلیلهای واقعی‌تری از این اندیشه‌ها داشته باشیم و بومی‌سازی مناسب‌تری از این اندیشه‌ها برای زمان حال انجام دهیم باید توجه ویژه‌ای به تمام این امور داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: همان‌طور که امروز در عرصه دیپلماسی دیپلمات‌های ما با دنیا گفت‌وگو می‌کنند در عرصه اندیشه‌های امام (ره) و رهبری نیز جوانان ما قدرت مباحثه، مناظره و تبیین این اندیشه‌ها را در سطح بین‌الملل دارند. در سطح NGOها می‌بینیم که این اتفاق آغاز شده است تا شناخت مثبتی از ایران از طریق همین سازمان‌های مردم‌نهاد ایجاد شود. مطمئناً این روند با کمک مسئولان انتشار پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد. وظیفه هر جوانی آن است که به دنبال تبیین اندیشه‌های امام (ره) برود. به ویژه در خود حوزه جوانان که حضرت امام (ره) نگاه بسیار ویژه‌ای به آن داشتند. اگر همین نگاه ویژه امام (ره) به جوانان نبود انقلاب ما به پختگی لازم نمی‌رسید. حضرت امام(ره) به جوانان نگاه صدرصدی داشتند و همین اعتماد باعث انتشار انقلاب شد.

مجرد: اعتماد امام(ره) به جوانان باعث انتشار انقلاب شد

وی همچنین گفت: وقتی که به جریان اصلاح‌طلبی توجه می‌کنیم باید بدانیم که جریان اصلاح طلبی در پی اندیشه‌های مترقیانه حضرت امام (ره) شکل گرفته است. پایه جریان اصلاح‌طلبی بر اندیشه‌های امام (ره) است. تمام دیدگاه‌هایی که از طرف اصلاح‌طلبان به عنوان جامعه مترقی ارائه می‌شود دیدگاه حضرت امام (ره) است. جامعه رو به رشد اصلاح‌طلبان همان اندیشه‌های امام (ره) است.

نظیفی نیز در ارتباط با توجه امام (ره) به جوانان خاطرنشان کرد: آن شبی که امام (ره) را برای تبعید به ترکیه دستگیر کردند اعضای ساواک به امام (ره) گفتند سربازانی که از آنها نام می‌بردی کجایند که شما را الان نجات دهند، امام(ره) در پاسخ گفتند سربازان من الان در قنداق هستند. دیدیم که چندین سال بعد همان کودکانی که امام (ره) آن روز از آنها نام برد در تظاهرات انقلاب شرکت کردند، پشت امام (ره) ایستادند و انقلاب را به ثمر نشاندند. همان‌ها هم بعدها در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: وقتی محاصره خرمشهر از طرف عراقی‌ها شکست خورد، معروف است که افسر عراقی در پاسخ صدام گفت ما محاسبات نظامی کرده بودیم اما کسی که جلوی گلوله می‌ایستد و خودش را به تانک می‌بندد تا هم‌رزمانش زنده بمانند در محاسبات نظامی نمی‌گنجد. در واقع عراقی‌ها از همان سربازهایی که امام (ره) چندین سال قبل از آنها یاد کرده بودند شکست خوردند. وزرای امام (ره) همه حدودا 30 ساله بودند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: تمام تکیه امام (ره) به جوانان بود که مقام معظم رهبری هم در واقع بر همین اساس توجه ویژه‌ای به جوانان دارند. دیدار با دانشجویان همیشه در اولویت دیدارهای ایشان است. در بحث هسته‌ای هم ایشان تأکید می‌کنند که دانشمندان جوان ما توانستند در بحث علمی غنی‌سازی و پیشرفت‌های نظامی فعالیت کنند. حزب موتلفه هم به دست حضرت امام (ره) تأسیس شده است. اولین شهدایی هم که موتلفه تقدیم انقلاب کرد همه در سن جوانی بودند. خود حاج آقای عسگراولادی هم واقعاً تأکید ویژه‌ای به ارتباط مستقیم با جوانان داشتند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعت جوانان این است که انتقادهای تندی به بزرگترهای خود می‌کنند اما ایشان همیشه به حرف‌های جوانان گوش می‌دادند. اندیشه‌های موتلفه کاملاً منطبق بر نظرات امام (ره) است و پس از انقلاب هم تشکیل نشده بلکه در همان دورانی که امام (ره) و یارانشان را می‌گرفتند پایه‌گذاری شده است. خدا کند بتوانیم همین مسیر را حفظ کرده و در آن حرکت کنیم.

نظیفی با اشاره به ارتباط حزب متبوعش با سایر جوانان مسلمان دنیا گفت: در اجلاس احزاب آسیایی که به "آی کپ" معروف است حضور داریم. چهار سال است که آقای صولی مسئول شاخه جوانان خاورمیانه هستند و در بحث بیداری اسلامی با جوانان کشورهای منطقه نشست‌هایی برگزار شده است که سعی بر این است اندیشه‌های امام (ره) نشر و تدوین شود.

در بخش دیگری از این مناظره مجرد با انتقاد از شرایط احزاب در جامعه ابراز عقیده کرد: یکی از مشکلاتی که در فعالیت‌های حزبی داریم آن است که متأسفانه دیدگاه مثبتی به فعالیت افراد سیاسی در احزاب وجود ندارد. هر کسی که به سمت سیاسی می رسد در روز اول اعلام می‌کند که گرایش حزبی ندارد. در اینجا باید از آنها پرسید پس چه جریانی از شما حمایت کرده تا در بین مردم به جایگاه قدرت و مسئولیت برسید.

وی افزود: اولین پرسشی که از جوانان در هنگام استخدام می‌پرسند این است که آیا شما عضو حزبی هستید یا خیر؛ در این راستا این سوال مطرح می‌شود که اگر یک فرد در مجموعه رسمی و قانونی کشور که حزب محسوب می‌شود فعالیت نکرده باشد کجا می‌تواند جهت کسب پست‌های مدیریتی پرورش پیدا کند. مگر می‌شود تنها از طریق تحصیلات آکادمیک سیاسی به جایگاه مدیریت سیاسی رسید.

به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از این میزگرد یادآور شد: خوشبختانه خانه احزاب دوباره در حال شکل‌گیری است. اما متأسفانه شرایط از طریق بزرگان اصلاح‌طلب و اصولگرا برای فعالیت جوانان فراهم نشده و با توجه به موانعی که در کل کشور برای فعالیت حزبی وجود دارد یک جوان هرچقدر هم که دیدگاهش به حزبی نزدیک باشد، ترجیح می‌دهد تنها در قالب یک هوادار باقی بماند تا لطمه‌ای به آینده شغلی و تحصیلی‌اش وارد نشود.

وی با اشاره به توجه ویژه اسلام به ضرورت تحزب گفت: این باعث تأسف است که در سیستم ما رویکرد مثبتی به احزاب که رکن اصلی مردمسالاری هستند و در دین اسلام هم به آن توجه ویژه‌ای شده، وجود ندارد. از سال 1376 اصلاح‌طلبان نشان دادند که نگاهشان نسبت به جوانان مثبت است. در شورای شهر 1392 سهمیه سه نفری جوانان را داشته‌ایم. از دور دوم دولت آقای خاتمی تشکیلات و کادرهای ائتلافی جوانان را شاهد بودیم. احزاب اصلاح‌طلب از آن پس به دنبال جوان‌پروری رفتند. در حال حاضر هم با توجه به شرایط کشور می‌دانیم که به مجلسی جوان نیاز داریم. مسلماً قرار است که ائتلاف‌های جوان موازی با فعالیت‌های دولت و همدل با آن صورت بگیرد. فضا را برای ورود جوانان مثبت می‌بینم. ولی رویکرد حزبی بودن در کشور ما مناسب نیست.

نظیفی نیز از شرایط احزاب در جامعه انتقاد کرد و گفت: کسی که بخواهد به درجه‌ای از فرماندهی نظامی برسد، سال‌ها از درجه سربازی شروع به فعالیت کرده و تلاش می‌کند تا بعدها به جایگاه واقعی خودش برسد. فردی اگر بخواهد استاد درجه یک تحصیلی شود خودش سالها باید علوم مختلف را در فضاهای آکادمیک تحصیل کند. اما اگر کسی بخواهد درجه‌دار سیاسی باشد در کشور ما مغفول مانده که باید در کجا فعالیت کند. اینجاست که متوجه بی‌توجهی جامعه سیاسی‌مان به احزاب می‌شویم. در حقیقت فردی که قصد دارد یک سیاستمدار باشد باید در محیط حزبی رشد پیدا کند.

وی افزود: در کشورمان دیده‌ایم که گاه عده‌ای به یک مسئولیت سیاسی می‌رسند اما دیدگاه سیاسی مناسب را ندارند. چرا که در یک محیط درست رشد پیدا نکرده‌اند. لذا لازم است که فعالیت حزبی‌مان را گسترش دهیم و این انگیزه را ایجاد کنیم که هر کس که قصد دارد سمتی را تصدی کند باید در حزب آموزش‌های لازم را ببیند و در آنجا رشد کند.

ریس شاخه جوانان حزب موتلفه اسلامی ادامه داد:باید درایتی به خرج دهیم که کسی که قصد دارد رئیس جمهور شود تنها از طریق یک سری شعار، رأی مردم را کسب نکند. اگر فردی که به قدرت رسیده از حزبی آمده باشد مجبور است در قبال کارهایش پاسخگو باشد. مشکلی که ما با آقای احمدی‌نژاد داشتیم این بود که ایشان به هیچ کس پاسخگو نبودند و نمی‌خواستند باشند.

وی با بیان این اعتقاد که تا کنون از فعالیت جوانان سوءاستفاده‌هایی شده است، گفت: آقای احمدی‌نژاد مشاوران جوان را تأسیس کرد. کاملاً ‌از آن استفاده انتخاباتی و تبلیغاتی کرد. زمان آقای خاتمی هم همین‌طور بود. دولت اصلاحات هم بیشتر بحث تبلیغاتی حضور جوانان را پی می‌گرفت.

وی ادامه داد: یک زمانی ما در حزب موتلفه می‌گفتیم که شورای مرکزی باید جوان باشد. آقای عسگراولادی مخالف این قضیه بودند که همه یکدست جوان باشند از طرفی هم می‌گفتند که خوب نیست همه شورای مرکزی مسن باشند. در نهایت آمدند به نسبت جمعیت موجود از جوانان و خانم‌ها در ترکیب شورای مرکزی استفاده کردند.

نظیفی همچنین پیشنهاد داد: خوب است این رویه که ترکیبی از تجربه و نیروی جوان است در مجلس و کابینه دولت هم رعایت شود. الان کابینه آقای روحانی بسیار مسن است. از طرفی هم خیلی از فرمانداران و استانداران زمان ‌آقای احمدی نژاد بدون آنکه قبلاً شغل و یا سمت سیاسی خاصی داشته باشند به تصدی قدرت می‌رسند. فضا باید به گونه‌ای باشد که به جوانان اعتماد شود در عین حال از تجربیات بزرگان هم استفاده شود. چرا که نه جوان به تنهایی آن تجربه لازم را دارد و نه نیروهای مسن قدرت، انگیزه و نیروی جوانی را دارند.

مناظره نشست خبری موتلفه

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر مشکل جوانان ناشناخته بودن آنها برای فضای حرفه‌ای سیاسی است. اگر فضای معرفی جوانان از طریق حزب شکل بگیرد خیلی اتفاق خوبی رخ داده. وقتی یک جوان را حزبی معرفی می‌کند هم دیگر شخصیت‌های سیاسی و هم مردم به آن اطمینان می‌کنند.

در ادامه مجرد با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم گفت: با توجه به اتاق فکری که برای ارائه لیست انتخاباتی برای انتخابات‌های مجلس و خبرگان شکل گرفته، من فکر نمی‌کنم که رد صلاحیت‌ها فضای انتخابات را تک جناحی کند. چون حضور حداکثری اولین استراتژی هر انتخاباتی است.

مجرد: اصلاح‌طلبان سهم قابل توجهی را در انتخابات کسب می‌کنند

وی افزود: مشخص است بخشی از اصلاح‌طلبان از فیلترینگ شورای نگهبان عبور نمی‌کنند، اما فعالیت اصلاح‌طلبان منوط به فعالیت آنها نیست.اما همان طور که معلوم است اصلاح‌طلبان از این انتخابات عقب نخواهند ماند و سهم قابل توجهی را در انتخابات کسب می‌کنند.

نظیفی در ادامه تاکید کرد: نمی‌توانیم چشممان را بر روی اتفاقاتی که سال 88 افتاد ببندیم. خیلی‌ها با شخص انتخاب شده مخالف بودند اما مسیر مخالفت را تا انتها طی نکردند. متأسفانه شاخص احزاب اصلاح‌طلب شامل این موضوع شدند. ما در کل با فردی که بخواهد نظام ساقط شود و یا چارچوب‌های نظام را رعایت نکند مخالفیم؛ حالا ممکن است این فرد آقای احمدی‌نژاد باشد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان فضا را برای انتخابات پرشور رقابتی باز می‌گذارد، افزود: نباید با بی‌انصافی به شورای نگهبان نگاه کنیم و بگوییم که این شورا فقط به افرادی مثل ولایتی و قالیباف یا اصولگرایان رای می‌دهد این درحالیست که آن دو کاندیدایی که امروز در حصر هستند از همین شورای نگهبان رأی صلاحیت گرفتند. اما پس از تأیید صلاحیتشان مسیر دیگری را طی کردند.

وی گفت: به نظر من اصلاح‌طلبان از ردصلاحیت کسانی که از خطوط قرمز گذشته‌اند نگرانند. آنها باز هم بیایند تایید صلاحیت نمی‌شوند. خیلی از اصلاح‌طلبان که سابقه روشنی داشتند از همین شورا تایید شدند، خواهرزاده آقای خاتمی الان در مجلس است، کسی جلوی او را گرفت؟ خیلی از اصلاح‌ طلبان افراد منطقی هستند که تأیید صلاحیتشان هم هیچ مشکلی ندارد. در مجلس ششم فقط 26 نفر اصولگرا وجود داشت مابقی آنها اصلاح‌طلب بودند. این اصلاح‌طلب‌ها جزء آنهایی هستند که از فیلتر شورای نگهبان گذر کردند.

نظیفی: میزان توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، به نتایج حاصل از مذاکرات بستگی دارد

این فعال سیاسی اصولگرا میزان توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس را وابسته به نتایج مذاکرات دانست و گفت: اگر بخواهید کاری را انجام دهید باید فضا را برای فعالیت‌هایتان آماده کنید. به نظر من توافق هسته‌ای می‌تواند جو مناسبی را برای دولت به ویژه اصلاح‌طلبان ایجاد کند. به ویژه اگر دولت موفقیت‌های زیادی در این مذاکرات کسب کند. اما ارزیابی آن است که امکان موفقیت برای دولت 20 تا 30 درصد است. چرا که آمریکایی‌ها توافق را انجام می‌دهند اما تحریم‌ها را برنمی‌دارند. حالا اگر فرض را بر این بگیریم که توافق صورت بگیرد مردم می‌گویند که این دولت توانسته کاری از پیش ببرد، پس در انتخابات به آنها رأی می‌دهند و آن را هم موفقیت اصلاح‌طلب‌ها می‌دانند. اگر انجام نشود بالطبع حضور و فعالیتشان در مجلس کمتر می‌شود.

مجرد در پاسخ به نظیفی تصریح کرد: اصلاح‌طلبان دولت یازدهم را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. آقای روحانی بیشتر از گزینه‌های اصولگرا استفاده کرده است، به غیر از معاون اول که شخصیت حزبی دارد و عضو شورای مرکزی یک حزب اصلاح‌طلب است.

نظیفی خطاب به مجرد خاطر نشان کرد: اصلی‌ترین وزارتخانه‌ها در دست اصلاح‌طلبان است. وزیران اصولگرا را هم می‌خواهند بردارند.

مجرد در ادامه گفت: اصلی‌ترین وزارتخانه، وزرات کشور است که در دست اصولگرایان است. وزیری هم که برداشته می‌شود به خاطر ضعف در عملکرد است. برای اصلاح‌طلبان فضا مهیاست. نظام دید منفی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ندارد. اصلاح‌طلبانی که امروزه فعالیت می‌کنند خط قرمز خودشان را خط قرمز نظام می‌دانند و خودشان را از اتفاقات سال 88 جدا کردند. آقای جنتی چند ماه پیش وارد بحثی شد که عنوان می‌کرد تأیید صلاحیت کاندیداها به سیر و سلوک و مشی سیاسی آنها مربوط می‌شود. در حالی که منش سیاسی یک شخص سلیقه سیاسی اوست.

وی افزود: وقتی مجموعه شورای نگهبان بر این موضوع تأکید کند، این پرسش پیش می‌آید که سیر و سلوک سیاسی را با چه ابزار و شاقولی می‌خواهند بسنجند. مگر می‌شود سلوک سیاسی یک فرد را سنجید؟ اصلاح‌طلب‌ها لیستی بلندبالا می‌نویسند اما می‌دانند که از بین آن همه آدم تنها تعدادی‌شان تأیید صلاحیت می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان اظهار کرد: آقای دکتر عارف به عنوان نماینده اصلاح‌طلب به نفع دکتر روحانی در انتخابات کناره‌گیری کردند. اما با این حال هیچ وقت ما دولت دکتر روحانی را اصلاح‌طلب ندانسته‌ایم. خود آقای روحانی هم هیچ‌گاه نگفت که اصلاح‌طلب یا اصولگراست بلکه بر اعتدال‌گرایی تأکید می‌کرد. منصفانه بخواهیم به کابینه دکتر روحانی نگاه کنیم متوجه این امر می‌شویم.

انتهای پیام

کد N854498

وبگردی