آفتاب

افشای گزارش محرمانه از رسوایی‌ جنسی صلح‌بانان سازمان ملل

افشای گزارش محرمانه از رسوایی‌ جنسی صلح‌بانان سازمان ملل

گزارش فاش شده سازمان ملل از رسوایی‌ جنسی نیروهای صلح‌بان این سازمان در کشورهای فقیر آفریقایی، اعتماد جهانی به این نیروها و کارآمدی آنها را زیر سوال برده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه روسیه الیوم، در گزارش مخفی سازمان ملل به تاریخ 15 مه که در رسانه‌های خبری درز کرده، آمده است دستگاه‌های نظارت داخلی سازمان ملل با بررسی فعالیت‌های هیات‌های صلح‌بان این سازمان در هائیتی و لیبریا به این نتیجه رسیدند که سوءاستفاده جنسی از زنان و کودکان در مقابل کمک‌های این سازمان در میان صلح‌بانان امری رایج بوده و تاکنون آنگونه که باید به آن پرداخته نشده است.

نتایج تحقیقی که این سازمان درباره سوءاستفاده‌های جنسی صلح‌بانان انجام داده نشان می‌دهد که 231 زن ساکن هائیتی در مقابل خدمات و کالاهای امدادی مجبور به رابطه جنسی با صلح‌بانان شده‌اند. زنان روستایی هائیتی تاکید کرده‌اند، کمبود آذوقه، مواد اولیه، دارو و نبود پناهگاه از مهم‌ترین دلایلی است که آنها را به این کار مجبور کرده است.

همچنین تحقیق دیگری که در این زمینه با 489 زن 18 تا 30 ساله در پایتخت لیبریا انجام شده نشان می دهد که بیش از یک‌چهارم این زنان در مقابل پول با صلح‌بانان رابطه جنسی داشته‌اند.

در تحقیق سری سازمان ملل ضمن تاکید بر لزوم بررسی این موضوع در کشورهای میزبان نیروهای صلح‌بان، اعلام شده است که تحقیقات جاری در این زمینه به زمان بیشتری نیاز دارد.

در حالی که بیشترمتهمان در این پرونده نظامی هستند، 17% کارکنان غیر نظامی این هیات‌ها، نیز در این پرونده‌ها متهم هستند که بیشتر از پایگاه و مراکز پلیس اخراج و به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند و اجازه شرکت در هیچ هیات دیگری را ندارند.

در حالی که 16 هیات این سازمان از جمله هیات‌های حاضر در هائیتی، جمهوری دموکرات کنگو، لیبریا، سودان و سودان جنوبی درگیر این مساله هستند گزارش‌ها حاکی از ادامه این جنایات 10 سال پس از طرح سازمان ملل برای مقابله با سوءاستفاده جنسی در جهان است.

در حال حاضر سازمان ملل نزدیک به 125 هزار نیرو در سراسر جهان دارد.

طبق گزارش‌های پیشین سازمان ملل شکایت‌ها درخصوص سوءاستفاده و تجاوز جنسی صلح‌بانان از 2009 به بعد کاهش یافت اما در سال‌های 2012 و 2013 به افزایش نشان می‌دهد که بسیاری از قربانیان کودک بوده‌اند.

در همین راستا سازمان ملل در اواخر ماه آوریل گزارشی از نتایج تحقیقی که در بهار سال 2014 درباره سوءاستفاده جنسی از کودکان انجام شده بود، را منتشر کرد. در این گزارش به جرائم جنسی 14 نیروی نظامی فرانسوی در حق کودکان جمهوری آفریقای مرکزی پرداخته شده بود.

در این گزارش آمده است کودکان قربانی تنها 9 تا 13 سال سن داشته‌اند.

وزارت دفاع فرانسه با انتشار این گزارش تعهد داد برای روشن شدن موضوع و مجازات متهمان تمام تلاش خود را انجام دهد.

سازمان‌های غیردولتی با انتقاد شدید از سکوت سازمان ملل درباره جرائم سربازان فرانسوی، از این سازمان خواستند از هرگونه اهمال در برخورد با مجرمان خودداری کند.

در مقابل سازمان ملل نیز با اعلام ثبت شهادت‌های کودکان قربانی موضع خود را اینگونه توجیه کرد که تحقیقات سری از اواخر ژوئیه 2014 در پاریس آغاز شده است.

انتهای پیام

کد N854127

وبگردی