آفتاب

پایان بی‌نتیجه نشست بروکسل؛ فشار بر یونان برای توافق با اروپا

پایان بی‌نتیجه نشست بروکسل؛ فشار بر یونان برای توافق با اروپا

با پایان مذاکرات بروکسل با محوریت بحران مالی آتن و خروج نمایندگان صندوق بین‌المللی پول از این شهر، فشار بر یونان برای رسیدن به یک توافق افزایش یافته است اما طرفین همچون گذشته بر روی مواضع پیشین خود پافشاری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با پایان دور جدید مذاکرات بر سر بحران مالی یونان، «جری رایس» سخنگوی صندوق بین‌المللی پول گفت که اختلافات عمده‌ای باقی است و آنها تا توافق فاصله بسیاری دارند.

یونان در پی معامله‌ای برای دریافت وام تازه در برابر اصلاحات اقتصادی است تا از ناکامی در بازپرداخت 5 / 1 میلیارد یورو بدهی به صندوق بین‌المللی پول پرهیز کند، اما رئیس شورای اروپا گفت که وقتی برای قمار نمانده و بازی به زودی تمام می‌شود. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا گفت:‌ "فکر می‌کنم که دولت یونان باید کمی واقع‌بین‌تر باشد."

الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان روز پنج‌شنبه در بروکسل با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا ملاقاتی داشت اما پیشرفت کمی در این گفت‌وگو به دست آمد. وی همچنین آخر وقت چهارشنبه دیداری با رهبران فرانسه و آلمان داشت که پس از آن سیپراس گفت تصمیم بر تشدید مذاکرات گرفته شده است.

اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول (آی.ام.اف) از ابعاد اصلاحات اقتصادی که دولت یونان پیشنهاد کرده است، ناراضی هستند. اگر در مورد این اصلاحات توافق شود، یونان می‌تواند 2 / 7 میلیارد یورو کمک مالی دریافت کند. مهلت رسیدن به توافق پایان ژوئن است.

حزب چپگرای سیریزا تحت رهبری سیپراس در ماه ژانویه با شعارهای ضد ریاضتی به قدرت رسید.

جری رایس، سخنگوی آی.ام.اف در واشنگتن گفت "هیچ پیشرفتی" در کاهش اختلاف در مذاکرات میان سازمان وی و مذاکره‌کنندگان یونانی در بروکسل به دست نیامده است و هر دو تیم اکنون آنجا را ترک کرده‌اند.

اما وی تاکید کرد: صندوق بین‌المللی پول هرگز میز مذاکره را ترک نمی‌کند. ما تعامل خود را حفظ خواهیم کرد اما توپ حالا دیگر در زمین یونان است. مساله نظام بازنشستگی، مالیات و تامین مالی جزو مسائل باقی مانده است.

گابریل ساکلاریدیس، سخنگوی یونان در بیانیه‌ای گفت که نمایندگان آتن در مذاکرات آماده شدت بخشیدن به این روند هستند و همچنان برای حل مسائلی مثل بودجه سالانه تلاش خواهند کرد. یک دیپلمات اروپایی نیز ملاقات سیپراس و یونکر را "آخرین تلاش" برای رسیدن به توافق بدهی توصیف کرد.

یونان نهم ژوئن طرح بازبینی شده اصلاحات را به اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول ارائه کرده بود. آن اقدام چند روز پس از آن بود که الکسیس سیپراس مجموعه‌ای از اصلاحات را که توسط ژان کلود یونکر ارائه شده بود، رد کرد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هشتم ژوئن در سخنرانی خود در اجلاس سران گروه هفت در آلمان هشدار داد که زمان برای رسیدن به توافق جهت حفظ یونان در منطقه یورو در حال از دست رفتن است.

انتهای پیام

کد N854070

وبگردی