آفتاب
کلیدهای ورود به بازار کارجهانی/

هزینه اشتغال در خارج ۲۶ میلیون شد/کدام کشورها نیروی کار می‌گیرند؟

هزینه اشتغال در خارج ۲۶ میلیون شد/کدام کشورها نیروی کار می‌گیرند؟

کارجویان ایرانی با زبان سطح بالا و برخی رشته‌ها مانندITبرای دریافت ویزای کار برخی کشورها مانند استرالیا باید دستکم ۲۶میلیون تومان هزینه کنند تا در اولین گام اجازه اقامت و جستجوی شغل به آنها داده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از روش‌های جستجوی شغل از سوی کارجویان و جوانان ایرانی این است که تلاش کنند تا در صورت فراهم شدن شرایط، شغلی را در آنسوی مرزهای کشور برای خود دست پا کنند. البته اشتغال در خارج از مرزها شرایطی را دارد که متقاضیان کار باید آنها را فراهم کنند.

هرچند جستجوی شغل در خارج از کشور تنها مختص جوانان ایرانی نبوده و تقریبا از سوی کارجویان بسیاری دیگر از کشورها نیز انجام می‌شود، اما این مسئله در مورد کشورهایی که از اوضاع بازار کار نامناسب تری برخوردارند به مراتب از شدت و جدیت بیشتری برخوردار است به نحوی که کارجویان این گروه از کشور، تلاش بیشتری برای یافتن شغل در خارج از کشور می کنند.

موانع اشتغال جوانان ایرانی در خارج

اما کاریابی برای کارجویان ایرانی در آنسوی مرزها، ویژگی ها و شرایط دیگری دارد. به عقیده کارشناسان بازار کار، ناآشنایی به زبان های خارجی، منطبق نبودن تحصیلات و مهارت های جوانان ایرانی با نیازهای روز بازار کار کشورهای نیروپذیر، رقابت برخی کشورها به لحاظ اعزام نیروی کار ارزان و همچنین مسائل مربوط به تحریم ها؛ باعث شده تا کارجویان ایرانی در یکی دو دهه اخیر توفیق چندانی در اشتغال در بازارهای بین المللی نداشته باشند.

علاوه بر این، یکی از اساسی ترین اقدامات موثر در این باره، تلاش دولت ها برای فراهم کردن زمینه های اشتغال درصدی از کارجویان در بازارهای بین المللی است که متاسفانه در این بخش نیز با وجود طرح برخی مباحث و حتی ایجاد تکالیف برنامه ای، نتیجه روشنی عاید کارجویان متقاضی اشتغال در بازارهای کار خارجی نشد.

کارشناسان این بخش می گویند کارجویان ایرانی طی سال های اخیر رقبای سرسختی پیدا کرده اند که هم بیشتر کار می کنند و هم پول کمتری می خواهند. آنها آسانتر از جوانان ایرانی به زبان خارجی سخن می گویند و در نتیجه می توانند به راحتی فرصت اشتغال در بازار کار سایر کشورها را از دست کارجویان ایرانی در بیاورند.

بی توجهی و یا ناتوانی دولت‌ها در اینباره و همچنین دلسرد شدن جوانان جویای کار در خارج از کشور باعث شده تا در یکی دو دهه اخیر، تقریبا قریب به اتفاق جستجوی شغل در خارج از کشور توسط کارجویان ایرانی به صورت انفرادی، از طریق دوستان آشنایان در خارج و یا دفاتر مهاجرتی باشد و کاریابی های بین المللی در این زمینه نتوانسته اند کار خاصی را انجام دهند.

۲۶ میلیون تومان هزینه دریافت ویزای کار

اما حالا گفته می شود، علاوه بر سختی ها و مسائلی که پیش روی کارجویان ایرانی است، هزینه ها نیز در این بخش بالا رفته و متقاضیان باید در صورت تمایل به کار در آنسوی مرزها میلیون ها تومان نقدینگی نیز برای هزینه کردن داشته باشند.

بابک هاشمی پور در گفتگو با مهر با بیان اینکه وضعیت اعزام نیروی کار به خارج خوب نیست گفت: علاوه بر سختی هایی که هم اکنون کارجویان و کاریابی ها با آن مواجه هستند، هزینه ها نیز به شدت بالا رفته است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور اظهارداشت: متاسفانه حمایت های چندانی از سوی دولت در این خصوص صورت نمی گیرد و در حال حاضر برای دریافت ویزای کاری کشوری مانند استرالیا و تهیه مدارک و ترجمه ها و موارد مورد نیاز، دستکم ۸ هزار دلار مورد نیاز است.

هاشمی پور با بیان اینکه این مبالغ جدا از هزینه های مربوط به بلیط رفتن به کشور مقصد و سایر موارد است؛ از اینرو هزینه های بالا نیز باعث می شود تا کارجویان امکان حضور در بازارهای خارجی را از دست بدهند.

وی ادامه داد: همه اینها که فراهم شود تازه فرد باید برود در آن کشور خارجی و به دنبال کار بگردد. برگزاری آزمون های دشوار و آشنایی به زبان در سطح بالا از ملزومات کار است.

این مقام مسئول در کاریابی های بین المللی گفت: این موارد باعث می شود تا از بین نفرات زیاد شرکت کننده، تعداد اندکی پذیرفته شوند؛ از اینرو ورود به بازارهای کار جهانی استانداردهای خود را می طلبد.

کشورهایی که نیروی کار جذب می کنند

هاشمی پور درباره تفاهم نامه هایی که مقامات وزارت کار درباره فراهم کردن امکان اشتغال اتباع ایرانی در خارج کشور از آن سخن گفته اند اظهارداشت: تفاهم نامه تا زمانی که به قرارداد اجرایی نرسد، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

وی افزود: با کشور قطر از ۸ سال پیش تاکنون تفاهم نامه داریم ولی به جایی نرسیده است. در کشور عراق، اعزام نیروی کار شدیدا کاهش یافته چون هم میزان درآمد در آنجا افت داشته و هم اینکه امنیت این کشور به شدت پایین آمده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی های بین المللی کشور تاکید کرد: در حال حاضر، شرایط کار در استرالیا بد نیست ولی با دشواری هایی همراه است و آنها مدارک بالایی را می خواهند.

یه گفته هاشمی پور، استرالیا و کانادا در حال حاضر، متقاضی جذب نیروی کار هستند و کارجویان ایرانی می توانند در رشته هایی مانند IT در صورت ورود به این بازارهای کار، موفق باشند. همچنین برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز متقاضی جذب نیرو در این رشته هستند.

کد N853990

وبگردی