آفتاب
نماینده دزفول:

سد گتوند جز شوری آب نفعی برای خوزستان نداشت

سد گتوند جز شوری آب نفعی برای خوزستان نداشت

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت سد گتوند، انتقال‌های مکرر آب و آلایندگی‌های صنایع استان از جمله شرکت توسعه کشت و صنعت نیشکر، عوامل اصلی نابودی محیط زیست خوزستان و رودخانه کارون بوده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت سد گتوند، انتقال‌های مکرر آب و آلایندگی‌های صنایع استان از جمله شرکت توسعه کشت و صنعت نیشکر، عوامل اصلی نابودی محیط زیست خوزستان و رودخانه کارون بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، عباس پاپی‌زاده در سمینار علمی بررسی نقش قانون‌گذاران در صیانت از رودخانه‌های استان اظهار کرد: اگر خوزستان را با نام جلگه می‌شناسیم، به واسطه وجود رودخانه‌هایی همچون کارون و کرخه است اما لازم است همزمان به حفاظت از رودخانه‌های استان، به تالاب‌ها هم توجه شود زیرا احیای تالاب‌ها در گرو حفظ رودخانه‌های استان است.

وی افزود: بر اساس قانون، آب به عنوان یک کالای ملی در اختیار همگان قرار گرفته است و معتقدیم این قانون موجب شده تا حریم آبی استان شکسته و به صورت بی‌رویه از آن بهره‌برداری شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حق‌آبه‌ای که از گذشته تاکنون به تالاب‌ها، بخش کشاورزی و صنعت استان اختصاص می‌یافت، باید به خوزستان باز گردد.

پاپی‌زاده عنوان کرد: مشکل اصلی به وجود آمدن کمبود آب و جبران آن با انتقال آب، به عدم اجرای طرح آمایش سرزمین مربوط می‌شود که متاسفانه کشور ما در این زمینه بسیار ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است زیرا از ابتدا باید مشخص شود که در کدام منطقه کشور پتانسیل و منابع لازم برای ایجاد صنعت و کشاورزی وجود دارد.

وی تصریح کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای دیگر، انجام انتقال آب بین حوضه‌ای و حفر تونل برای آن به طور کامل رد شده است اما می‌بینیم که این مساله در کشور ما رواج دارد.

پاپی‌زاده گفت: چرا آب را برای صنایعی انتقال می‌دهیم که به جای احداث در اصفهان باید در حاشیه خلیج فارس احداث می‌شدند. در شرایطی که کشاورزی در خوزستان با هزینه‌های بسیار پایین امکان‌پذیر است، آب را با هزینه‌های فراوان جهت کشاورزی به اصفهان منتقل می‌کنند.

وی افزود: زاینده رود را استان‌ها خشک نکرده‌اند بلکه این رود درپی عدم مدیریت صحیح و بهره برداری‌های بی رویه از بین رفت. تاوان اسراف آب در اصفهان را که تالاب شادگان و هورالعظیم نباید بدهند که امروز به منبع تولید ریزگردها تبدیل شد‌ه‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان در کمیسیون تلفیق برای جلوگیری از انتقال آب‌های استان به استان‌های دیگر ردیف‌های اعتباری انتقال آب را تا حد امکان کاهش دادند و به پروژه بهشت‌آباد هیچ‌گونه اعتباری اختصاص نیافت و این مساله موجب متوقف شدن اجرای این پروژه شد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در زمینه اظهارات رئیس سازمان محیط زیست کشور مبنی بر اینکه ” بودجه ریزگردها را نمایندگان خوزستان حذف کردند” گفت: بودجه سازمان محیط زیست 170 میلیارد تومان است که 60 میلیارد تومان آن برای حذف کانون‌های ریزگردها بوده و عمدتا مربوط به خوزستان است و رئیس سازمان محیط زیست باید پاسخگو باشد که این بودجه کجا صرف شد؟

پاپی‌زاده درباره ارزیابی زیست محیطی طرح‌های عمرانی اظهار کرد: مجوز محیط زیست برای پروژه‌های کوچک شرط نهایی اجرا است اما در طرح‌های بزرگ مانند انتقال آب متاسفانه هیچ‌گونه ارزیابی زیست محیطی انجام نمی‌شود و این کار بدون مجوز انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود به این نتیجه رسیدیم که سازمان محیط زیست از قبل کم کاری کرده و نمونه بارز آن را می‌توان در ساخت سد گتوند مشاهده کرد که جز بحران شوری آب منفعتی برای استان نداشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: سد کرخه برای ذخیره 7.5 میلیارد متر مکعب آب طراحی شده بود اما حجم آب پشت آن فقط 1.5 میلیارد مترمکعب است و در شرایطی که برای کشاورزی به آب نیاز داریم، آبی پشت سد نیست و ساخت این سد اشتباه بوده است.

انتهای پیام

کد N853869

وبگردی