آفتاب
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب:

رهبران سیاسی خونریزی در منطقه را متوقف کنند

رهبران سیاسی خونریزی در منطقه را متوقف کنند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر ضرورت تقریب بین مذاهب اسلامی گفت: امروز نزاع و درگیری بین مذاهب فقط به نفع دشمنان اسلام است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در دیدار با ارجان میامیراف، مفتی قزاقستان افزود: در نشست‌ها و رایزنی‌هایی که داریم همواره باید بر حل مشکلات جهان اسلام و نزدیکی بین مذاهب اسلامی تأکید کنیم.

اراکی همچنین از مفتی قزاقستان برای سفر به ایران و حضور در کنفرانس وحدت دعوت کرد.

ارجان میامیراف مفتی قزاقستان نیز در این دیدار از حضور آیت‌الله اراکی در پنجمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی تقدیر و تشکر کرد.

گفت‌وگو راه‌حل مقابله با تروریسم است

اراکی همچنین در پنجمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی در قزاقستان، با بیان این‌که «ابرقدرت‌ها در پشت‌پرده گروه‌های تکفیری و افراطی نظیر القاعده و داعش قرار دارند» اظهار کرد: ما این مسئله را پس از پایان جنگ در افغانستان و حتی عراق مشاهده کردیم.

وی افزود: ابرقدرت‌ها در عملیات نظامی علیه عراق مداخله کرده و شیعه و سنی را دشمن یکدیگر اعلام کردند در حالی که، جنگ در عراق درگیری بین شیعه و سنی نبوده و این درگیری‌ها سیاسی و مذهبی نیست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: ابرقدرت‌ها تلاش دارند تا گروه‌های سنی و شیعه را در مقابل یکدیگر قرار دهند.

وی با بیان این‌که «برگزاری این کنگره می‌تواند برای پایان دادن به درگیری‌ها در جهان مؤثر باشد» تأکید کرد: این کنگره می‌تواند به جهانیان نشان دهد که راه حل اسلامی بسیار مؤثر است و می‌تواند در منطقه ثبات برقرار کند.

اراکی ضمن تشکر از رئیس‌جمهور قزاقستان بر گفت‌وگو و تبادل نظر برای رسیدن به صلح و آرامش در مناطق مختلف جهان از جمله خاورمیانه تأکید کرد.

وی با اشاره به مسائل سوریه، یمن، عراق و افغانستان گفت: برادرکشی و خونریزی باید متوقف شود و این رسالت بر عهده رهبران سیاسی است و از دبیر کل سازمان ملل و رئیس‌جمهور قزاقستان و سایر شرکت کنندگان در این کنگره می‌خواهیم که همه تلاش‌های خود را برای کاهش آلام مردم یمن به کار گیرند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این‌که «افراط و تروریسم هیچ ارتباطی با ادیان الهی و دین اسلام ندارد» اظهار کرد: باید افراط و تروریسم در جهان متوقف شود و مذاکره و گفت‌وگو راه حل مقابله با تروریسم است.

اراکی ابراز امیدواری کرد این نشست بتواند با تصمیم‌گیری‌های مؤثر به مقابله با تکفیر کمک کند.

دیدار اراکی با رئیس‌جمهور قزاقستان

آیت‌الله اراکی همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان ضمن تشکر از زحمات آقای نظر بایف در برگزاری این اجلاس، اظهار کرد: ایجاد اتحاد و همبستگی میان انسان‌ها از اهدافی است که انبیاء به خاطر آن مبعوث شده‌اند و در خلال این اهداف است که صلح و آشتی در میان مردم برقرار می‌ شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب ابراز امیدواری کرد که این نشست در راستای نشر وحدت و صلح بین فرق و ادیان موفقیت‌آمیز و تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N853864

وبگردی